Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tulevaisuuden maailma luodaan tänään

Sosiaalisen vastuun tulisi olla osa yrityksen kokonaisvaltaista toimintaa eikä yksittäisiä markkinointitekoja, korostavat Ataá Agencyn Wanda ja Naomi Holopainen.
Naomi ja Wanda Holopainen artikkelikuva
4.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin merkityksellisyys ja vastuullisuusteemat olivat paljon esillä, kun Naomi ja Wanda Holopainen opiskelivat Yhdysvalloissa markkinointia ja viestintää muutamia vuosia sitten.

”Kun valmistuimme, meitä voimaannutettiin tekemään maailmasta parempi paikka: nyt on aika tehdä muutosta. Todellisuus oli kuitenkin toisenlainen. Palasimme töihin Suomeen ja huomasimme, että monet toimijat olivat juurtuneet vanhoihin toimintamalleihin. Rakenteet olivat edelleen esteenä monelle luovan alan tekijälle. Yrityksissä puhuttiin vain ympäristövastuusta ja sosiaalinen vastuu jäi huomioimatta”, Wanda Holopainen kertoo.

Sisarukset päättivät, että asialle pitää tehdä jotain. Syntyi Ataá Agency, markkinointia ja viestintää monimuotoisuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta tekevä toimisto. 

”Koimme, että pystymme tällä tavoin luomaan suurempaa vaikutusta kuin jonkin yrityksen tai organisaation sisällä”, Wanda sanoo.

Kun Holopaiset lähestyvät yrityksiä, he saivat kuulla monesti saman vastauksen: eihän meillä ole mitään ongelmia.

”Yritysten tulee kantaa myös sosiaalista vastuuta, jotta ne voivat todeta olevansa vastuullisia”, Wanda muistuttaa.

”Ymmärrys siitä, mitä sosiaalinen vastuu tarkoittaa, on usein vajavainen”, Naomi täydentää.

Ataá päätyi kouluttamaan yrityksiä moninaisuuteen, inkluusioon ja yhdenvertaisuuteen liittyvissä teemoissa. Sisältöjen tuottamisessa ja konseptoinnissa Ataálta saa apua tarinoiden kerrontaan ja sisällön kuvastoon liittyvissä asioissa.

Tarinat luovat todellisuutta

Kautta ihmiskunnan historian tietämystä on jaettu tarinoiden muodossa. 

“Ihmiset ajattelevat narratiivien kautta, ja näillä narratiiveilla luomme myös todellisuutta. Markkinoijat ja viestijät ovat modernin yhteiskunnan tarinankertojia. Tämän mukana tulee vastuu. On tärkeää tiedostaa, minkälaista maailmankatsomusta tarinoilla välitämme”, Wanda sanoo.

Holopaiset saavat usein vastata kysymyksiin, jotka koskevat tiimin monimuotoisuuden lisäämistä ja eri taustoista tulevien ihmisten rekrytointia tai ylipäätään sitä, miksi sosiaalisen vastuun tulisi olla osa yrityksen toimintaa. 

”Harvoin meitä kysytään, miten sortavia rakenteita voisi purkaa tai pohditaan siitä, mikä rooli rakenteellisella rasismilla on yritystoiminnassa”, Wanda kertoo.

”Tärkeintä olisi luoda kulttuuri, joissa eri taustoista tulevat ihmiset pääsevät kukoistamaan. Tähän työhön tulisi olla sitoutunut organisaation koosta huolimatta. Uudet toimintatavat eivät tule käytännöksi päivässä tai vuodessa. Yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Pitää olla valmis pitkään maratoniin, jossa ei ole maaliviivaa”, Wanda toteaa omaan urheilutaustaansa peilaten.

”Sinusta ei tule olympiavoittajaa, jos treenaat kerran vuodessa. Sitoutumisen tulee näkyä myös omassa arjessa, ei vain työpaikalla. Muutos lähtee sisäisestä duunista: tehdäksesi monimuotoista, yhdenvertaista ja inklusiivista markkinointia, sinun on opetettava ensin itseäsi.”

Brändin kiillottamista vai aitoa vastuullisuutta?

Oleellista on, että yhteiskuntavastuu saataisiin osaksi yrityksen ydintä.

”Moninaisuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus nähdään usein irrallisena, vaikka niiden tulisi olla osa organisaation kokonaisvaltaista toimintaa”, Naomi sanoo.

Vastuullisuuden vaade on kasvanut viime aikoina, ja brändeillä on vahva tarve olla relevantteja ja ajankohtaisia. Halutaan näyttää, että brändi toimii moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden puolesta.

”Moninaisuutta lisätään usein sisältöön esimerkiksi mallien kautta. Mutta kun katsotaan, ketkä ovat luoneet konseptin ja ketkä ovat tuottaneet kampanjan, huomataan, että taustalla asiat ovat harvemmin muuttuneet. Jukka on kirjoittanut hienon tarinan ja ottaa sinne Hassanin näyttelemään Pekkaa. Tarina ei itsessään muutu, vaikka roolihahmo muuttuu. Kannattaa miettiä, mitä tämänkaltaisella representaatiolla haetaan”, Wanda sanoo.

”Esimerkiksi jollekin pienemmällä paikkakunnalla asuvalle voi olla hyödyllistä nähdä mainonnassa joku itsensä kaltainen. Mutta viekö tämä pitkällä tähtäimellä asioita eteenpäin, vai luommeko vain tietynlaista brändimielikuvaa ja kiillotammeko omaa imagoamme hyödyntämällä eri taustoista tulevia ihmisiä?”, Naomi kysyy. 

Jos työyhteisö edustaa normatiivisuutta, voi olla vaikea lähteä heti rekrytoimaan eri taustoista tulevia ihmisiä. 

”Sen sijaan voi miettiä, minne sijoitamme rahamme ja minkälaisia yhteistyökumppaneita meillä on”, Wanda toteaa. 

Pitääkö kasvua hakea jatkuvasti? 

Sisarukset haluavat herättää keskustelua modernin markkinoinnin roolista ja jatkuvan kasvun tavoittelusta.

”Pitääkö meidän hakea kasvua jatkuvasti? Mikä on markkinoinnin merkitys ja vastuu? Onko mittaristona tavoittavuus, näkyvyys tai se, miten paljon saamme klikkejä ja uusia asiakkaita? Vai voisiko mittaristo olla, kuinka monen ihmisen elämää kosketamme sisällöillämme tai kenelle tarjoamme työmahdollisuuksia luovan prosessin eri vaiheissa?”, Wanda pohtii. 

”Kestävän kehityksen aikana on ymmärrettävä, että kasvu ei voi olla jatkuvaa. Olemme jo ylittäneet planetaariset rajat. Emme voi kasvaa jatkuvasti.”

Moderni markkinointi on paljon muutakin kuin myynnin edistämistä. Siihen kuuluu myös sosiaalinen vastuu. 

Kuva:  Wanda ja Naomi Holopainen. Kuvan on ottanut Ninna Lindström. 

Katso myös: 

9 vastuullisuussuositusta markkinoijalle

Tagit

Näkemyksiä Työnantajamielikuva Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland