Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kolme kysymystä datan vastuullisesta käytöstä

Miten käytämme dataa mainonnassa ja varmistamme mainonnan turvallisuuden brändeille?
18.3.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten käytämme dataa mainonnassa? 

Käytämme dataa edistääksemme asiakaskeskeistä markkinointia ja parantaaksemme asiakaskokemusta. Mainonnassa käytettävän datan hyödyntämisen läpinäkyvyys on tärkeä osa vastuullista datan käyttöä.

”Kerromme avoimesti mihin käytämme dataa, ketkä ovat kumppaneitamme ja millaisia kohdennuksia teemme. Emme jaa käyttäjien sijaintia kumppaneillemme ja keräämme dataa vain Sanoman omista palveluista. Kuluttajalla on myös mahdollisuus kieltäytyä evästedatan käytöstä, jonka seurauksena hän näkee mainontaa ilman henkilödataan perustuvaa kohdennusta tai optimointia. Kontekstikohdennus on mainostajalle toimiva keino tavoittaa myös ne kuluttajat, jotka ovat kieltäneet evästedatan käytön”, kertoo Sanoma B2B:n digijohtaja Jaakko Kuivalainen.   

Sanoma-tili on säännöllisessä käytössä jo huomattavalla osalla sivustomme kävijöistä. Oman datamme ansiosta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän mediankäyttönsä erittäin hyvin, mikä erottaa meidät muista alan toimijoista. Yhdistämällä oman datansa Sanoman laadukkaaseen ensimmäisen osapuolen dataan, mainostajan on mahdollista kohdentaa viestinsä omille yleisöilleen ja räätälöidyille segmenteille.

”Olemme aktiivisesti mukana toimialajärjestöissä kehittämässä EU:n yksityisyydensuoja- ja tietosuojamekanismia, jotta markkina toimisi paremmin. Yksi tavoitteistamme on saada tietosuojastandardit yhdenvertaisiksi, jotta kansainväliset jätit pelaisivat samoilla säännöillä muiden kanssa”, Kuivalainen toteaa. 

Miten varmistamme mainonnan bränditurvallisuuden? 

Mainonnan bränditurvallisuus tarkoittaa kaikkia niitä käytäntöjä ja työkaluja, joilla varmistetaan mediaympäristön turvallisuus brändille.

”Tiedostamme, että mainonta ei sovi kaikkeen uutissisältöön. Tällaisia ovat esimerkiksi katastrofien ja sotien aiheuttamasta inhimillisestä kärsimyksestä kertovat uutiset. Tunnistamme automaattisesti nämä mainonnalle epäsopivat sisällöt ja poistamme niistä mainokset”, Kuivalalainen sanoo. 

Noudatamme kaikessa journalistisessa sisällöntuotannossamme Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeita. Mediaympäristön laatu ja luotettavuus heijastuvat positiivisella tavalla myös mainostettavaan brändiin (Lähde: The AdTrust Study, ThinkNewsBrands 2019).

Miten varmistamme tekoälyn eettisen käytön mainonnan teknologiassa ja kohdennuksissa? 

Osana mainonnan teknologioita ja kohdennuksia käytämme myös tekoälyä. Olemme määritelleet tekoälyn käytölle eettiset periaatteet, joiden avulla varmistamme tekoälyn vastuullisen käytön sekä minimoimme tekoälyyn liittyviä riskejä. Periaatteita noudattamalla tavoitteenamme on valvoa tekoälyn turvallista, tarkoituksenmukaista ja vastuullista hyödyntämistä.

”Käyttäessämme tekoälyä sovellamme Sanoman tietosuojaohjeiden sisältämiä henkilötietojen ja yksityisyyden suojaa koskevia periaatteita ja käytäntöjä, ja olemme jo ennakoineet eettisissä periaatteissamme tulevaa EU:n tekoälyasetusta”, Kuivalainen kertoo.

Lue lisää mainonnan kohdentamisesta


Tutustu Sanoman tekoälyn eettisiin periaatteisiin

Sanoma on mukana eurooppalaisten mediayhtiöiden yhteiskanteessa, joka koskee Googlen kilpailuoikeuden vastaista toimintaa online-markkinointiteknologian alalla.

Lue lisää

Sanoma noudattaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä, IAB Europen laatimia EU Framework for Online Behavioural Advertising -itsesääntelyperiaatteita sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) markkinoinnin itsesääntelyyn liittyviä ohjeistuksia kaikessa markkinoinnissaan. Mainonnan eettinen neuvosto valvoo Suomessa mainonnan vastuullisuutta. 

Lue lisää vastuullisesta mainonnasta Sanoman vastuullisuusraportista:

Tutustu täällä

Vinkkimme vastuulliseen markkinointiin:

Lue lisää
 

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland