Kolme kysymystä datan vastuullisesta käytöstä
Miten käytämme dataa mainonnassa?
Käytämme dataa edistääksemme asiakaskeskeistä markkinointia ja parantaaksemme asiakaskokemusta. Mainonnassa käytettävän datan hyödyntämisen läpinäkyvyys on tärkeä osa vastuullista datan käyttöä.
”Kerromme avoimesti mihin käytämme dataa, ketkä ovat kumppaneitamme ja millaisia kohdennuksia teemme. Emme jaa käyttäjien sijaintia kumppaneillemme ja keräämme dataa vain Sanoman omista palveluista. Kuluttajalla on myös mahdollisuus kieltäytyä evästedatan käytöstä, jonka seurauksena hän näkee mainontaa ilman henkilödataan perustuvaa kohdennusta tai optimointia. Kontekstikohdennus on mainostajalle toimiva keino tavoittaa myös ne kuluttajat, jotka ovat kieltäneet evästedatan käytön”, kertoo Sanoma B2B:n digijohtaja Jaakko Kuivalainen.
Sanoma-tili on säännöllisessä käytössä jo huomattavalla osalla sivustomme kävijöistä. Oman datamme ansiosta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän mediankäyttönsä erittäin hyvin, mikä erottaa meidät muista alan toimijoista. Yhdistämällä oman datansa Sanoman laadukkaaseen ensimmäisen osapuolen dataan, mainostajan on mahdollista kohdentaa viestinsä omille yleisöilleen ja räätälöidyille segmenteille.
”Olemme aktiivisesti mukana toimialajärjestöissä kehittämässä EU:n yksityisyydensuoja- ja tietosuojamekanismia, jotta markkina toimisi paremmin. Yksi tavoitteistamme on saada tietosuojastandardit yhdenvertaisiksi, jotta kansainväliset jätit pelaisivat samoilla säännöillä muiden kanssa”, Kuivalainen toteaa.
Miten varmistamme mainonnan bränditurvallisuuden?
Mainonnan bränditurvallisuus tarkoittaa kaikkia niitä käytäntöjä ja työkaluja, joilla varmistetaan mediaympäristön turvallisuus brändille.
”Tiedostamme, että mainonta ei sovi kaikkeen uutissisältöön. Tällaisia ovat esimerkiksi katastrofien ja sotien aiheuttamasta inhimillisestä kärsimyksestä kertovat uutiset. Tunnistamme automaattisesti nämä mainonnalle epäsopivat sisällöt ja poistamme niistä mainokset”, Kuivalalainen sanoo.
Noudatamme kaikessa journalistisessa sisällöntuotannossamme Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeita. Mediaympäristön laatu ja luotettavuus heijastuvat positiivisella tavalla myös mainostettavaan brändiin (Lähde: The AdTrust Study, ThinkNewsBrands 2019).
Miten varmistamme tekoälyn eettisen käytön mainonnan teknologiassa ja kohdennuksissa?
Osana mainonnan teknologioita ja kohdennuksia käytämme myös tekoälyä. Olemme määritelleet tekoälyn käytölle eettiset periaatteet, joiden avulla varmistamme tekoälyn vastuullisen käytön sekä minimoimme tekoälyyn liittyviä riskejä. Periaatteita noudattamalla tavoitteenamme on valvoa tekoälyn turvallista, tarkoituksenmukaista ja vastuullista hyödyntämistä.
”Käyttäessämme tekoälyä sovellamme Sanoman tietosuojaohjeiden sisältämiä henkilötietojen ja yksityisyyden suojaa koskevia periaatteita ja käytäntöjä, ja olemme jo ennakoineet eettisissä periaatteissamme tulevaa EU:n tekoälyasetusta”, Kuivalainen kertoo.
Lue lisää mainonnan kohdentamisesta
Tutustu Sanoman tekoälyn eettisiin periaatteisiin
Sanoma on mukana eurooppalaisten mediayhtiöiden yhteiskanteessa, joka koskee Googlen kilpailuoikeuden vastaista toimintaa online-markkinointiteknologian alalla.
Sanoma noudattaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä, IAB Europen laatimia EU Framework for Online Behavioural Advertising -itsesääntelyperiaatteita sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) markkinoinnin itsesääntelyyn liittyviä ohjeistuksia kaikessa markkinoinnissaan. Mainonnan eettinen neuvosto valvoo Suomessa mainonnan vastuullisuutta.
Lue lisää vastuullisesta mainonnasta Sanoman vastuullisuusraportista:
Vinkkimme vastuulliseen markkinointiin: