Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

”Osa yrityksistä on jäänyt viherpesuansaan”

Ihmisten luottamus on herkästi rikkoutuvaa. Vastuullisuusmarkkinoinnissa tulee olla taustalla aitoja tekoja, insight strategi Tiina Kosonen sanoo Sanomista vastuullisuudesta -podcastissa.
23.10.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Tiina Kosonen on tutkinut vastuullisuutta ja siihen liittyviä trendejä jo usean vuoden ajan.

”Vastuullisuus on tällä hetkellä yksi isoimmista megatrendeistä. Se vaikuttaa kuluttajien ja asiakkaiden päätöksentekoon ja näkyy vahvasti arjessa.”

Sanoman vastuullisuuskarttatutkimuksen mukaan kuluttajat tuntevat kasvavaa epäluottamusta yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan.

Tiinan arvion mukaan yksi suurimmista syistä tähän on viherpesu.

”Osa yrityksistä on jäänyt viherpesuansaan. Viestittyjen tekojen taustalla ei välttämättä ole oikeita, aidosti vaikuttavia tekoja. Tämä laskee ihmisten luottamusta.”

Toinen heikkenevään luottamukseen vaikuttava seikka on se, että ihmiset ovat aiempaa tiedostavampia. ”Kun tietoisuus kasvaa, ollaan myös kriittisempiä yrityksiä kohtaan.”

Kuluttajat odottavat yrityksiltä tekoja ja avoimuutta.

”Avoimuuteen linkittyy vastuullisuusmatka. Se ei riitä, että viestitään vasta siinä vaiheessa, kun kaikki teot on tehty. Vastuullisuustavoitteita ei täytetä hetkessä, joten vastuullisuusteoista kannattaa kommunikoida matkan varrella”, Tiina painottaa.

Ihmisten luottamus on herkästi rikkoutuvaa

Sanoman vastuullisuuskarttatutkimuksen mukaan yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan nousee aiempaa synkempiä tunteita, epäluottamusta, turhautumista ja piittaamattomuutta.

”Aika usein negatiiviset tunteet nousevat yksittäisistä mädistä omenista. Ihmisen luottamus on herkästi rikkoutuvaa.”

Vastuullisuusmarkkinoinnissa tulee olla aitoja tekoja taustalla.

”Dialogi kuluttajien kanssa on tosi merkityksellistä. Uskon siihen, että luottamusta rakennetaan puhumalla. Keskusteluyhteys on merkityksellinen, ja sitä kautta voidaan kasvattaa positiivisia tunteita.”

Mieti, miten pystyt helpottamaan kuluttajan arkea

Puheet ja teot eivät välttämättä kohtaa vastuullisessa kuluttamisessa. Moni on aiempaa kiinnostuneempi vastuullisuudesta, mutta tekojen tekeminen on heikentynyt. Sanoman kulutuspulssitutkimuksen mukaan melkein puolet haluaisi tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista tätä.

Kun koronapandemia alkoi, vastuulliset arvot nousivat räjähdysmäisesti. Nyt kasvu on tasaantunut ja kääntynyt jopa hieman laskuun.

”Vastuulliset arvot ovat edelleen merkityksellisiä, mutta on myös monta muuta asiaa, jota täytyy punnita, kun kuluttajan lompakossa ei ole samalla tavoin ostovoimaa.”

Hinta on Tiinan mukaan yksi isoimmista asioista, joka hankaloittaa vastuullisia kulutusvalintoja.

”Kuluttajat myös kokevat, että vastuullisuutta on todella hankala arvioida. Mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että tämä kahvipaketti on vastuullisempi kuin toinen?”

Kolmas kuluttajan valintoihin vaikuttava tekijä on kiire. Ostoskoriin päätyvät autopilotilla aina samat tuotteet.

”Mieti, miten pystyt helpottamaan kuluttajan arkea”, Tiina neuvoo.  

Harva kuluttaja on niin valveutunut, että pyörisi yritysten sivustoilla lukemassa vastuullisuusraportteja. Mainonta on yksi isoimmista lähteistä, joista kuluttajat saavat tietoa yritysten vastuullisuudesta.  

”Jätä kaikki vaikeat termit pois. Vain harva on perillä kaikesta vastuullisuuteen liittyvästä terminologiasta. Puhu asioista kansankielellä.”

Vastuullisuudessa ei tule koskaan olemaan valmista, joten kommunikointi matkasta sitä kohti kannattaa aloittaa heti.

Sanomista vastuullisuudesta

Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Sanomista vastuullisuudesta -podcast antaa vinkkejä, apua ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa.

Kuuntele Tiina Kososen ja juontaja Hanna Kinnusen keskustelu Suplasta  

Tutustu vastuullisuussisältöihimme: 

Vastuullisuus markkinoinnissa

Kiinnostuitko Sanoman vastuullisuuskartasta tai kulutuspulssista? 

Ota yhteyttä

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland