9 vastuullisuussuositusta markkinoijalle
1. Toimi heti
Vastuullisuuden aalto kasvaa ja vahvistuu. Vaikka yrityksesi olisikin tehnyt vastuullisuustyötä jo vuosia, on vastuullisuuskenttä juuri nyt murroksen edessä. Etenkin nuoret aikuiset valitsevat käyttämänsä brändit aiempaa arvopohjaisemmin.
2. Kartuta luottamuspääomaa
Voiton tavoittelu ja vastuullisuustyö saattavat tuntua kuluttajasta ristiriitaisilta tavoitteilta. Riippumattoman tahon selvitykset ja myöntämät sertifikaatit sekä faktaluvut ovat vaikuttavinta vastuullisuusviestintää.
3. Iloitse pienistä teoista
Aika usein yritykset kertovat teemoistaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on valmista. Matka kohti vastuullisesti toimivaa yritystä on vähintään yhtä mielenkiintoista. Uskalla siis iloita ja kertoa pienistäkin teoista ja suunnitelmista.
4. Tee matkaa läpinäkyvästi
Aina kun kerrot jotain vastuullisuudesta, viestin taustalla on oltava todisteita, tekoja ja lisätietoa helposti saatavilla. Kuluttajat haluavat ymmärtää, mistä tuote muodostuu, ketä kaikkia tuotannossa on ollut mukana ja miten vastuullisesti he toimivat.
5. Tuo vastuullisuus kiinteäksi osaksi tarinaasi
Mieti, mitkä teemat ovat oman yrityksesi kannalta relevantteja ja brändillesi uskollisia vastuullisuustekoja ja viestejä, jotta viestisi ei tunnu päälle liimatulta – pahimmillaan viherpesulta. Muista myös todentaa tekosi faktoihin perustuen.
6. Rakenna tiivistä sisäistä yhteistyötä
Vastuullisuusasiantuntijoilla, markkinoijilla ja kuluttajilla voi olla hyvin erilaisia tarpeita. On tärkeää varmistaa yhteiset tavoitteet, terminologia ja ymmärrys kuluttajaviestinnän tavoista.
7. Auta kuluttajia toimimaan vastuullisesti
Helpota kuluttajan kiireistä arkea. Vastuullinen valinta ei saa viedä arjesta aikaa tai aivokapasiteettia yhtään enempää kuin perinteinen vaihtoehtokaan.
8. Puhuttele positiivisen kautta
Yrityksiltä toivotaan kannustavaa otetta ja äänensävyä: vastuullisuus koetaan vahvasti yhteiseksi asiaksi – vähän kuin pihatalkoot, joissa koko porukka on mukana hyvällä fiiliksellä ja yhteishengessä.
9. Huomaa uudet liiketoimintamahdollisuudet
Vastuullisuudella voit erottua kilpailijoistasi positiivisesti. Hae vastuullisuustyötä koko arvoketjussa ja yli rajojen. Jo vastuullisuus itsessään voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kumppanuuksia.