Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.
10.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

EU:n komissio valmistelee direktiiviä, joka tekisi rangaistavaksi esittää tuotteista perusteettomia ympäristöväittämiä. Vuodetun direktiiviluonnoksen mukaan jopa 40 prosenttia Euroopassa myytävien kuluttajatuotteiden sisältämistä kuvauksista tuotteiden ympäristöystävällisyydestä on nykyisellään harhaanjohtavia. Asiaa eivät helpota edes erilaiset ympäristömerkinnät ja -sertifikaatit, sillä merkintöjä on EU:n alueella käytössä yli 200, monet niistäkin direktiiviluonnoksen mukaan puutteellisia.

Vaikka harhaanjohtava markkinointi on jo ennestään kiellettyä Suomessa, vaikeaselkoinen tai epätotuudenmukainen ympäristöviestintä eli viherpesu on yhä yleistä myös täällä. Yritysten vastuullisuusjärjestö FIBSin viimevuotisen tutkimuksen mukaan 65 prosenttia suomalaisista kertoo vastuullisuuden ohjaavan kuluttajavalintojaan. Kuitenkin vain kuuden prosentin mielestä vastuullisen valinnan tekeminen on helppoa tuotteita vertailtaessa.

Kuten Ritva Lassila muistutti tällä palstalla, yrityksille ja markkinointiviestinnän ammattilaisille on jo suunnattu runsaasti erilaisia ohjeistuksia viherpesun välttämisestä. Myös suunnitellun EU-direktiivin julkilausuttuna tavoitteena on selkeyttää tuotemerkintöjä ja kuluttajamarkkinointia.

Vaikka direktiiviä saatetaan pitää yritysten markkinointiosastoilla esimerkkinä EU-byrokraattien sääntelyinnosta, viherpesun kieltäminen pakottaisi kuluttajayritykset tarkastelemaan tuotteidensa ja liiketoimintansa kestävyyttä nykyistä rehellisemmin. Siten se palvelisi myös liike-elämän etua vauhdittamalla yritysten varautumista tulevaisuuteen faktojen eikä mielikuvien pohjalta.

Ei vain viestinnällinen, vaan myös strateginen ongelma

Viherpesu on tavallaan ymmärrettävä reaktio yrityksiin kohdistuviin paineisiin. Kuluttajat vaativat yrityksiltä ympäristötekoja, mutta odotuksia on myös muilla sidosryhmillä: viranomaisilla, kansalaisjärjestöillä, liikekumppaneilla, rahoittajilla ja omalla henkilöstöllä. Ei siis ole ihme, että moni yritys suorastaan palaa niin suuresta halusta korostaa omaa vastuullisuuttaan, että olennaiset ja epäolennaiset asiat sekoittuvat siinä myllerryksessä helposti ja faktoilla on taipumusta mennä vähän sinne päin.

Innostuksen keskellä myös tekojen lopullinen tavoite saattaa unohtua. Ilmastokriisi, luonnon monimuotoisuuden romahdus ja luonnonvarojen hupeneminen pakottavat kaikki yritykset, kuluttajayritykset mukaan lukien, uudistamaan liiketoimintaansa entistä kestävämmälle pohjalle. Monelle kuluttajayritykselle viherpesu on kuitenkin eräänlainen viivytystoimi, joka auttaa sitä hidastelemaan väistämättömän muutoksen edessä huijaamalla asiakkaitaan ja itseään.

Yritysten näkökulmasta kyse ei olekaan yksinomaan viestinnällisestä, vaan jopa strategisesta ongelmasta. Kun yritykset liioittelevat, harhauttavat tai suoranaisesti valehtelevat, ansaan voivat langeta kuluttajien lisäksi myös muut sidosryhmät – ja yritys itse.

Itsepetos on muutoksen este

Viherpesun kenties haitallisin vaikutus on se, että se luo yrityksissä valheellista itsetyytyväisyyden tunnetta. Ei ole lainkaan epätavallista, että yritys viherpesee niin tehokkaasti, että se alkaa uskoa omaan hölynpölyynsä. Tämänkaltainen itsepetos estää yritystä varautumasta tulevaisuuden riskeihin ja näkemästä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Miksi muuttuisimme, jos tunnemme jo toimivamme kestävästi ja asiakkaatkin näyttävät ajattelevan niin?

Vihreä siirtymä ei ole kuluttajayrityksille ainoastaan uhka, vaan myös mahdollisuus. Tulevaisuuden voittajia ovat ne yritykset, jotka uudistuvat tehokkaimmin, häviäviä ne, jotka juuttuvat fossiilisiin, kestämättömiin liiketoimintamalleihin.

Se, että tuotemerkintöjen ja ympäristöviestien olisi pakko pohjautua mielikuvien sijasta koviin faktoihin, olisi eräänlaista kovaa rakkautta, joka vauhdittaisi kaikkien kuluttajayritysten siirtymää kestävään liiketoimintaan. Näin yritykset saattaisivat hyötyä direktiivistä jopa kuluttajia enemmän.

Antti Isokangas on strategia- ja vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintäkonsultti. Hän on yksi kirjan Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (Nemo, 2022) kirjoittajista. www.viherpesuopas.fi

Lisää aiheesta:

”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Inflaatio ei irtoa viherpesulla

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland