Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

Mainonnan yleiset ympäristöväittämät johtavat usein kuluttajia harhaan. Mitä me markkinoinnin ammattilaiset voisimme asialle tehdä, pohtii viestintäpäällikkö Ritva Lassila.
6.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Lähes jokainen meistä on varmasti törmännyt harhaanjohtaviin ympäristöväittämiin, eli vanhaan tuttuun viherpesuun. Suomen ympäristökeskuksen viime kesänä julkaiseman tutkimuksen mukaan puolet mainonnan ympäristöväittämistä on epäasiallisia tai harhaanjohtavia. Määrä on huolestuttava. Houkutus viherpesuun on suuri, sillä kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisuutta. Ympäristötietoisilla viesteillä voi pyrkiä kasvattamaan myyntiä tai kohentamaan brändimielikuvaa, mutta mainoslauseiden totuudenmukaisuudesta tulee huolehtia.

Harhaanjohtavien ympäristöväittämien yleisyydestä on huolestuttu myös EU:n tasolla. EU julkaisi Unfair Commercial Practices  -direktiivistä uuden soveltamisohjeen vuoden 2021 lopulla. Parhaillaan EU:n komissio valmistelee viherpesun vastaista direktiiviä, joka tekisi valheellisista ympäristöväittämistä rangaistavia.

EU:n määritelmän mukaan ympäristöväittämä antaa ymmärtää tai luo vaikutelman, että tavaralla tai palvelulla on myönteinen ympäristövaikutus, ei lainkaan vaikutuksia tai että se vahingoittaa ympäristöä vähemmän kuin kilpailijat.

Soveltamisohjeessa todetaan, että ympäristöväittämien on oltava totuudenmukaisia, niissä ei saa olla virheellisiä tietoja ja ne on esitettävä selvällä, ymmärrettävällä, täsmällisellä ja yksiselitteisellä tavalla, jotta kuluttajia ei johdeta harhaan.

Jos mainonnassa käytetään esimerkiksi sanoja ”ympäristöystävällinen”, ”eko”, ”vihreä”, ”luonnon ystävä”, ”ekologinen”, ”ympäristönmukainen”, ”ilmastoystävällinen”, ”ympäristölle hellävarainen”, ”biohajoava” ”päästötön”, ”hiiliystävällinen”, ”hiilineutraali” tai ”ilmastoneutraali”, tulisi hälytyskellojen soida.

Epämääräiset ja yleiset ympäristöhyötyjä koskevat toteamukset ilman täsmennystä siitä, millä tavalla tuote on ympäristöystävällinen, ovat harhaanjohtavia. Myös tuotteen nimeen liitetty ympäristöystävällisyyttä kuvaava sana voi olla keino johtajaa kuluttajia harhaan.   

EU:n soveltamisohje ottaa kantaa myös mainonnan visuaaliseen ilmeeseen, jolla tulee antaa totuudenmukainen kuva tuotteen ympäristövaikutuksista. Käyttämällä kuvituksena ympäristökestävyyteen liittyviä kuvia, kuten esimerkiksi puita, sademetsää tai vettä, tai tiettyjä värejä, kuten sinistä ja vihreää, mainostaja voi syyllistyä harhaanjohtavan vaikutelman luomiseen.

Viralliselta sertifikaatilta näyttävä ekomerkki ilman tietoa siitä, kuka merkin on myöntänyt, on yksi viherpesun muoto. EU:n ympäristömerkki, pohjoismainen Joutsenmerkki, saksalainen Blue Angel -merkki sekä EN ISO 14024 -standardi on mainittu EU:n ohjeessa hyväksyttävinä merkkeinä, jolloin lisäperusteluja ympäristöväittämälle ei välttämättä tarvita.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antoi tammikuussa suosituksensa ympäristöväittämien käytöstä.  Liiketapalautakunta suosittaa, että ympäristöväittämien käyttämistä harkitsevan yrityksen on syytä perehtyä Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin. Yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ympäristöväittämiä on suosituksen mukaan vältettävä. Mitä yleisluontoisempi väittämä on, sitä vaikeampi se on yleensä näyttää toteen.  

Antti Isokangas, yksi Viherpesuoppaan kirjoittajista, muistuttaa, että viherpesu ei ole harmitonta edes silloin, kun se on tahatonta. Meidän markkinoinnin ammattilaisten tulisi suhtautua vakavasti ympäristöväittämien käytöstä annettuihin suosituksiin.

Sanoman vastuullisuuskartta -tutkimuksen mukaan kuluttajat tuntevat kasvavaa epäluottamusta yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan. Epäluottamus ei ainakaan hälvene, jos harhaanjohtavien ympäristöväittämien käyttö jatkuu yhä yleisenä kuin nyt.

Mitä siis tehdä, jos haluat varmistua siitä, että et syyllisty viherpesuun? Ota talteen 4 vinkkiä:

  1. Vältä epämääräisiä ympäristöhyötyjä koskevia toteamuksia, jos sinulla ei ole tarjota faktoja väitteen tueksi
  2. Älä liioittele tuotteen ympäristövaikutuksia ja tai johda kuluttajia tahallasi harhaan
  3. Anna myös visuaalisella ilmeellä totuudenmukainen kuva tuotteen ympäristövaikutuksia
  4. Käytä vain virallisia ympäristömerkkejä ja -serfikaatteja

Yhteinen etumme on, että kuluttajat voivat luottaa yritysten vastuullisuusviesteihin.

Intohimoisesti markkinointiin ja vastuullisuuteen suhtautuva kirjoittaja vastaa Sanoman B2B-markkinoinnissa sisällöntuotannosta.

Lisää aiheesta:

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Inflaatio ei irtoa viherpesulla

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland