Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

Markkinoijilla on valtaa ja vastuuta ohjata kohderyhmiään kohti helpompia ja selkeämpiä vastuullisuusvalintoja, kirjoittaa Ivalo Creativen Leena Komulainen.
15.2.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Mitä vastuullisuus ja vastuulliset valinnat valinnat sinulle tarkoittavat? Kasvispainotteista ruokavaliota, kotimaisten tai pienyrittäjien tuotteiden suosimista, sähköautoilua, eläimillä testaamatonta kosmetiikkaa, käytettynä ostamista, laatuun ja kestävyyteen satsaamista, ruoan kotiinkuljettajien reilua tippaamista tai kenties kodin jätteiden huolellista lajittelua? Entä mihin perustat mielipiteesi? Tunteeseen vai tutkittuun tietoon? Ja jos valittavanasi on vastuullisuus, mukavuudenhalu ja hinta, niin mihin tarjolla olevaan vaihtoehtoon lopulta tartut?

Vastuullisuus on vaikeaa, sillä absoluuttista vastuullisuutta ei ole. Ei ole olemassa mittaria, joka mittaisi vastuullisuutta kaikissa sen spektreissä ja loisi objektiivisen mittariston vastuullisuudelle. Ei olemassa mittaria, joka osaisi arvottaa esimerkiksi sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden tai antaisi tyhjentävän, molemmat näkökulmat huomioivan indeksiluvun. Sen sijaan vastuullisuudelle on satoja, ellei tuhansia mittareita ja mittaajia, ja lopulta kaikki on jostain näkökulmasta katsottuna vastuutonta. Ei ole ihme, että tavan kuluttaja on eksyksissä vastuullisuusviidakossa.

Onko vastuullista ostaa vegaanista ja julmuusvapaata kosmetiikkaa, jos sen raaka-aineet on rahdattu toiselta puolelta maailmaa tuhannen kilometrin päähän ja pakkaamosta lentorahdilla sinulle? Onko vastuullista suosia kotimaisesti tuotettua ruokaa, jos sen tuottamiseksi pitää tuhota hiilinielua? Auttaako jätteiden lajittelu, jos kuitenkin ostat joka toinen päivä muovipakattuja eineksiä ruokakaupasta? Onko ruoan kotiin kuljettaminen tippaamisesta huolimatta vastuullista, kun yksittäisten annosten kuljettelu tapahtuu bensan voimin? Tai onko käytettyjen trendivaatteiden ostaminen lopulta juurikaan sen vastuullisempaa kuin uusien?

Sen lisäksi, että erilaisten kulutuspäätösten vertailu ja arvottaminen on vaikeaa, se on ennen kaikkea epämiellyttävää. Totuus on, että ainoa aidosti vastuullinen kuluttaminen on kuluttamattomuutta ja epämukavuutta ja siihen hyvin harva meistä on valmis. Siksi teemme pieniä valintoja enemmän tai vähemmän parhaamme mukaan sen perusteella, mikä meille on merkityksellistä.

Se, että vastuulliset valinnat ovat useimmiten pieniä, ei tee niistä missään tapauksessa turhia. Lopulta iso muutos lähtee aina liikkeelle pienistä virroista. Kuluttajat kaipaavat kuitenkin kipeästi apua vastuullisuusviidakossa navigoimiseen ja iso osa päätöksenteon helpottamisesta kuuluu markkinoijan pöydälle.

On suunnattoman tärkeää, että kaikki yrityksen vastuullisuusviestintä on totuuteen pohjaavaa ja läpivalaistavissa. Pieni präntti pitää olla löydettävissä ja sen on oltava vedenpitävää – poikkeuksiin ei ole varaa. On pystyttävä kertomaan, missä olemme nyt ja mitä kohti kuljemme ja varmistettava askel askeleelta, että viestintä vastaa todellisuutta. Samalla on tunnistettava, että hyvin pieni vähemmistö haluaa ja jaksaa perehtyä yksityiskohtiin vastuullisuusviestinnän takana - enemmistö luottaa mielikuvaan. Siksi brändin on onnistuttava kiteyttämään kirkkaasti ja rehellisesti, minkä puolesta ja mitä vastaan se on. Mitä arvovalintoja kuluttaja tekee valitessaan juuri tämän brändin ja minkälaista maailmaa hän valinnallaan rakentaa. Kukaan tai mikään ei voi olla täysin vastuullista, mutta useimmat haluavat aloittaa siitä, mikä on itselle merkityksellisintä.

Leena Komulainen on markkinointitoimisto Ivalo Creative Agencyn toimitusjohtaja, kirjailija ja kolumnisti, joka uskoo ihmislähtöisyyteen ja merkityksellisyyden muutosvoimaan.

Lisää aiheesta: 

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen juuri nyt?

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland