”Kiertotaloudessa on yksi voittaja – se on maapallo”
Kun Noora Hautakangas perusti 8 vuotta sitten ensimmäisen second hand -muotiin erikoistuneen Relove-myymälän, maailma oli hyvin erilainen.
Miten te olette tuollaiseen arvokiinteistöön kirpparia laittamassa, ihmettely kuului.
”Emme puhuneet kirpparista, vaan halusimme luoda uudella tavalla mielikuvaa käytetyistä vaatteista. Meidän sanomamme on, että kierrätetty vaate on arvokkaampi kuin uusi. Halusimme tuoda tuotteet arvoiseensa ympäristöön. Moni epäili, voiko second handista olla liiketoiminnaksi ja onko se millään tavalla kannattavaa”, Noora kertoo.
Sittemmin Relove-ketju on laajentunut viiden myymälän kokonaisuudeksi. Uusin myymälä avattiin kesällä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
”Näimme, että kiertotalous on maailman isoimpia megatrendejä. Enää se ei ole trendi, vaan pysyvä toimintamalli. On vaatinut paljon, että saimme liiketoiminnan onnistumaan. Olimme pioneereina aloittamassa toimintaa ja viemässä sitä eteenpäin. Pyörää ei ole keksitty uudelleen, sillä on vain ajettu vähän eri tavalla.”
Käytettyäkin tulee ostaa vastuullisesti
Käytettyäkin pitää ostaa vastuullisesti, Noora korostaa. ”Ostakaa harkitusti. Miettikää mitä ostatte, jotta se olisi kestävää, vastuullisesti tuotettua ja se palvelisi mahdollisimman pitkään.”
Tekstiili- ja muotiteollisuus on jo maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala terästeollisuuden jälkeen. Yli 40 prosenttia tekstiiliteollisuuden kasvihuonepäästöistä olisi ratkaistavissa pelkästään vaatteiden pidempiaikaisella käytöllä. Jos vaatteita ei kierrätettäisi, yhä suurempi osa niistä päätyisi poltettavaksi tai jätteeksi kaatopaikoille.
”Kuluttajilla on iso vastuu. Onneksi on tullut myös direktiivejä ja lakipykäliä, jotka ohjaavat muotijättejä siihen suuntaan, että niiden on oikeasti tehtävä toimia viherpesun ja kuluttajia harhaanjohtavan hölynpölyn välttämiseksi”, Noora sanoo.
Suomi on ottanut jo käyttöön direktiivin, joka kieltää poistotekstiilien tuhoamisen polttamalla. Direktiivi tulee vuonna 2025 voimaan koko EU-alueella.
”Tämä varmasti muuttaa isojen pikamuotijättien toimintaa. Mutta käykö niin, että ne vievät entistä enemmän tuotantoaan pois EU-alueelta?”, Noora pohtii.
Pikamuotijätit jylläävät niin kauan kuin kauppa käy
”Niin kauan kuin kuluttajat muistavat äänestää jaloillaan ja miettiä mitä ostavat, kuluttajilla on voima. Niin kauan pikamuotijätit jylläävät kuin kauppa käy.”
Monet kotimaiset, kestävästi tuotetut vaatemerkit ovat olleet viime aikoina vaikeuksissa, kun kuluttajien valintoja ohjaa aiempaa enemmän hinta. Noora kannustaa vaikeuksissa olevia kotimaisia vaatemerkkejä hyödyntämään vahvuuksiaan. Pienillä kotimaisilla toimijoilla on kaikki valttikortit. Tiedossa on, kuka tuotteen on suunnitellut, missä se on ommeltu ja miten se kuljetetaan asiakkaalle. Kun faktat ovat hallussa niistä voi ylpeästi kertoa, eikä viherpesun vaaraa ole.
”Moni ajattelee vastuullisuutta kilpailuetuna. Kilpailuedun sijaan sen tulisi olla itseisarvo. Kiertotalouden ja vastuullisuuden ilosanomaa on tärkeätä viedä eteenpäin ja miettiä, mitä toimia tekee yksilönä ja yrityksenä. Se kannustaa myös muita. Voittajia on vain yksi. Se on maapallo.”
Sanomista vastuullisuudesta
Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Sanomista vastuullisuudesta -podcast antaa vinkkejä, apua ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa.
Kuuntele Noora Hautakankaan ja juontaja Hanna Kinnusen keskustelu Suplasta
Tutustu vastuullisuussisältöihimme: