Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

Maailmantilanteen epävarmuus heijastuu asuntomarkkinaan ja kuluttajien lainanottohalukkuuteen.
Koronapandemian aikana asuntomarkkina ylikuumentui, ja kohteet myytiin usein ennen kuin ne ovat ehtineet edes julkisiksi. Etätyön yleistyminen vie kaupungista kauemmas ja pienemmästä suurempaan. Tilojen muunneltavuuden merkitys kasvoi.
Tällä hetkellä korkotason ja energiakustannusten nousu mietityttää kuluttajia ja vähentää lainanottohalukkuutta. Energiakriisi vahvistaa jälleen keskusta-asumisen hyötyjä. Myös väestön ikääntyminen vahvistaa osaltaan sitä, millaisia asuntoja kaivataan.
Asunnon etsimisen ostopolku on digitalisoitunut vahvasti viime vuosien aikana. Etenkin koronapandemia vauhditti etäesittelyjä, 3D-visualisointien kehittymistä ja digitaalista kaupankäyntiä. Vaikka asunnon etsiminen on pitkälti digitalisoitunut, päätös tehdään kuitenkin vasta, kun kohde on nähty omin silmin.
”Tunne ja kokemus ovat tärkeitä jo siinä vaiheessa, kun potentiaalisia vaihtoehtoja kartoitetaan. Markkinoijien kannattaa pohtia, miten kuluttajien tunteisiin pääsee vaikuttamaan jo varhaisessa vaiheessa”, vinkkaa insight strategi Tiina Kosonen Sanomalta.
Vastuullisuuden merkitys alkaa konkretisoitua myös asuntomarkkinoilla. Rakentamisen ja asumisen ympäristövaikutuksiin ja hiilijalanjälkeen kiinnitetään enemmän huomiota. Kohteen energiatehokkuus, sähköautojen latauspisteet ja jätteiden lajittelumahdollisuudet kiinnostavat kuluttajia. Myös asumisen terveystekijöihin, kuten hyvään sisäilmaan, kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota. Vastuullisuus ja kestävyys niin rakentamisessa kuin asumisen ratkaisuissakin tukevat asiakkaiden pyrkimystä vastuullisempaan elämään.
Katso myös:
Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana
Tutustu myös: