Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.
19.4.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Maailmantilanteen epävarmuus heijastuu asuntomarkkinaan ja kuluttajien lainanottohalukkuuteen.  

Koronapandemian aikana asuntomarkkina ylikuumentui, ja kohteet myytiin usein ennen kuin ne ovat ehtineet edes julkisiksi. Etätyön yleistyminen vie kaupungista kauemmas ja pienemmästä suurempaan. Tilojen muunneltavuuden merkitys kasvoi.  

Tällä hetkellä korkotason ja energiakustannusten nousu mietityttää kuluttajia ja vähentää lainanottohalukkuutta. Energiakriisi vahvistaa jälleen keskusta-asumisen hyötyjä. Myös väestön ikääntyminen vahvistaa osaltaan sitä, millaisia asuntoja kaivataan.

Asunnon etsimisen ostopolku on digitalisoitunut vahvasti viime vuosien aikana. Etenkin koronapandemia vauhditti etäesittelyjä, 3D-visualisointien kehittymistä ja digitaalista kaupankäyntiä. Vaikka asunnon etsiminen on pitkälti digitalisoitunut, päätös tehdään kuitenkin vasta, kun kohde on nähty omin silmin.

”Tunne ja kokemus ovat tärkeitä jo siinä vaiheessa, kun potentiaalisia vaihtoehtoja kartoitetaan. Markkinoijien kannattaa pohtia, miten kuluttajien tunteisiin pääsee vaikuttamaan jo varhaisessa vaiheessa”, vinkkaa insight strategi Tiina Kosonen Sanomalta.

Vastuullisuuden merkitys alkaa konkretisoitua myös asuntomarkkinoilla. Rakentamisen ja asumisen ympäristövaikutuksiin ja hiilijalanjälkeen kiinnitetään enemmän huomiota. Kohteen energiatehokkuus, sähköautojen latauspisteet ja jätteiden lajittelumahdollisuudet kiinnostavat kuluttajia. Myös asumisen terveystekijöihin, kuten hyvään sisäilmaan, kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota. Vastuullisuus ja kestävyys niin rakentamisessa kuin asumisen ratkaisuissakin tukevat asiakkaiden pyrkimystä vastuullisempaan elämään.

Katso myös:

Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

Tutustu myös: 

Asumisen toimialasivut

Tagit

Toimialat Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

    Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
    muuttuva_ymparisto
  • Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

    Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    3.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

    Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    25.1.2023
    Lue lisää
    Segmenttien tv katselu artikkelikuva
  • Markkinoinnin trendit 2023: näin suunnittelet markkinointia muuttuvassa toimintaympäristössä

    Miten maailmantilanne vaikuttaa suomalaisten ostokäyttäytymiseen, ja kannattaako epävarmoina aikoina painaa jarrua vai kaasua?

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    mainonnan_trendit
  • Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan

    Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.11.2022
    Lue lisää
    Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva
  • Sanoman liikkuvan kuvan tarjonta on markkinan laajin ja monipuolisin

    Mainostaja varmistaa laajan tavoittavuuden hyödyntämällä Sanoman koko liikkuvan kuvan tarjoamaa, Tina Åström kirjoittaa.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    24.11.2022
    Lue lisää
    Tina Åström artikkelikuva
  • Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

    Tiina Kosonen ja Marica Thorén selvittivät, miten moninaisuus näkyy mainoskuvastossa.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    17.11.2022
    Lue lisää
    Tiina Kosonen Marica Thoren.jpg
  • ROI kertoo markkinointipanostusten tuoton

    Markkinoinnin, kuten muidenkin sijoitusten, tuottoa mitataan ROI- eli return on investment -mittarilla. Lue lisää – ja kokeile markkinoinnin ROI-laskuria.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    1.11.2022
    Lue lisää
    ROI_laskuri
  • Miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen juuri nyt?

    Kuluttajat tuntevat kasvavaa epäluottamusta yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan, kirjoittaa insight strategi Nina Kupula. Lataa tuoreet maistiaiset Sanoman vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.10.2022
    Lue lisää
    Nina Kupula artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland