Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä kuluttajat ajattelevat tekoälyllä tuotetusta audiosisällöstä?

Sanoma tutki Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa kuluttajien suhdetta tekoälyllä tuotettuun audiosisältöön. Tutkimuksen mukaan koneääni sopii kuluttajien mielestä parhaiten lyhyisiin uutis- ja ajankohtaissisältöihin.
4.3.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoman tavoitteena oli selvittää työikäisen väestön mielipiteitä generatiivisesta tekoälystä. Tutkimuksessa selvitettiin yleistä suhdetta tekoälyllä luotuun mediasisältöön sekä erityisesti suhdetta koneäänellä luettuihin uutisiin ja audioartikkeleihin.

Yli puolet vastaajista suhtautui koneäänellä tuotettuun mediasisältöön neutraalisti. Kielteisesti suhtautuvien osuus oli 27 %. Kielteisyys liittyy pelkoihin epäluotettavuudesta, virheellisyydestä ja manipuloinnista. Myönteistä suhtautumista (8 %) koneäänellä tuotettuihin sisältöihin perusteltiin uusilla mahdollisuuksilla ja hyödyillä arjessa ja työssä.

Koneäänisyyden koetaan sopivan lyhyille jutuille ja tiivistelmille

Koneäänisiä uutisia ja audioartikkeleita seuraa nykyisellään noin kymmenesosa kuluttajista. Iso osa työikäisistä ei ole koskaan kuunnellut koneäänisiä uutisia tai audioartikkeleita. Useimmin koneäänisenä sisältönä voitaisiin kuunnella uutisia ja ajankohtaissisältöjä uutismedioiden digipalveluissa. Koneäänisyyden katsotaan sopivan paremmin lyhyille jutuille ja tiivistelmille kuin pidemmille ja syvällisemmille sisällöille.

Kolme neljästä haluaa tietää, jos kyseessä koneäänen tuottama sisältö.  Koneäänissä sisällöissä kuluttajia ärsyttää, mikäli lainaukset, ajatusviivat tai päivämäärät lausutaan väärin, koska tekstin merkitys saattaa tällöin muuttua kokonaan. Tästä syystä on tärkeää, että koneääni ei tekisi virheitä, jotta kuluttajakokemus olisi mahdollisimman hyvä.

Digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat myönteisemmin koneäänellä tuotettuun sisältöön

Myönteisimmin tekoälyn tuottamaan audiosisältöön suhtautuvat podcasteja aktiivisesti kuuntelevat sekä digitaaliset edelläkävijät, jotka ovat ensimmäisten joukossa kokeilemassa uutta. Osa myönteisesti suhtautuvista on kohdannut tekoälyllä tuotettua sisältöä ja saanut sitä kautta saanut myönteisen kuvan tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista.

”Pelot koneäänellä tuotettujen sisältöjen epäluotettavuudesta näyttävät kuitenkin olevan pinnalla kaikissa kuuntelijaryhmissä. Tiukassa ovat myös asenteet sisällön keinotekoisuudesta ja epäaitoudesta. Kokemuksen kartuttaminen tekoälyn tuottamasta mediasisällöstä onkin avainasemassa asenteiden muuttamiseksi”, sanoo Sanoman radioiden Content Strategist Sami Virtanen. 

”Tekoälyä voidaan käyttää radiosisältöjen rikastamiseksi. Kun tekoäly on äänessä, kerromme siitä aina kuluttajalle”, Virtanen painottaa. 

Äänen uskottavuus on tärkeää

Koneäänisissä uutisissa on tärkeää äänen uskottavuus ja asiallisuus. Lähes puolet kokee, että koneäänisissä uutisissa ja audioartikkeleissa tärkeää olla mahdollisuus valita puhenopeus, ääni tai lukija. Sillä onko ääni miehen, naisen tai vaikkapa tunnetun henkilön, ei koeta olevan juurikaan merkitystä. Lifestyle-sisällöissä noin neljä kymmenestä toivoo eläytyvämpää ääntä. Koneäänessä ärsyttää eniten teennäisyys tai ainakin mielikuva äänen teennäisyydestä.

Koneääniset uutiset ja audioartikkelit tarjoavat mahdollisuuden kuuntelulle muun tekemisen ohella, kuten kotitöitä tehdessä tai matkalla töihin. Sanoman uutismedioiden artikkeleita voi jo kuunnella audiomuodossa. Vuoden 2024 aikana artikkelien kuuntelumahdollisuus laajenee IS:n mobiilisovellukseen.

Tutkimuksen toteutti Kantar Media Finland Oy Sanoma Media Finlandin toimeksiannosta. Sanoma käytti projektissa Media-alan tutkimussäätiön apurahaa. Kohderyhmänä olivat 18−64-vuotiaat suomalaiset, N=1071. Tiedot kerättiin tammikuussa 2024 Kantarin Forum-vastaajakannassa, josta poimittiin otos kohderyhmästä. 

Katso myös: 

Audioartikkelit vahvistavat Sanoman audiotarjontaa

Kuusi ennustusta audiosta

Tutustu audiomainonnan ratkaisuihin

Tagit

Audio & radio Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland