Audioartikkelit vahvistavat Sanoman audiotarjontaa
Radiokanavien rinnalle on muodostumassa vahva digiaudiomarkkina. Podcastien, musiikin ja radion on-demand-kuuntelu on jo pitkään kasvattanut audion kokonaiskulutusta. Digiaudio kulkee taskussa mukana ja on helposti kulutettavissa milloin vain.
Sanoman tuttujen uutisbrändien artikkelisisältöjä on ollut jo jonkin mahdollista kuluttaa myös audion muodossa. Audioitettuja tekstisisältöjä, kuten uutisia ja lifestylesisältöjä, voi kätevästi kuunnella muun tekemisen ohessa.
”Kun kuulijoiden korville avautuu lisää uudenlaista sisältöä kulutettavaksi, tämä tarkoittaa myös mainostajille entistä laajempaa ja vaikuttavampaa mainosympäristöä”, kertoo Sanoman Head of Audio Kasper Kahila. ”Vahvuutenamme on, ettei meidän tarvitse kuljettaa kuluttajaa uuteen päätepysäkkiin sisällön pariin, vaan lähestulkoon kaikilla suomalaisilla puhelimissaan jokin Sanoman uutismedian sovellus. Kuluttaja saa päättää, kuunteleeko vai lukeeko hän sisällön.”
Tavoitteena on, että vuoden 2024 loppuun mennessä suurinta osaa uutismedioiden tekstisisällöstä voisi myös kuunnella uutismedioiden sovelluksissa ja Suplassa.
Jo tälläkin hetkellä IS.fi:n ja Aamulehden audioartikkeleita voi kuunnella niiden omien nettisivujen lisäksi Suplassa, ja myös HS.fi:n audioartikkelit saadaan Suplan kautta kuunneltavaksi ensi vuoden aikana. Teknologia kehittyy nopeasti, mikä mahdollistaa audioartikkeleiden tuotannon automatisoinnin.
”Kyse on niin valtavista määristä audiosisältöä, että ainoa järkevä mahdollisuus on automatisoida prosessi täysin. Käytössä oleva Amazonin koneääni alkaa ymmärtää jo päivänmääriä, lyhenteitä ja suomenkielisessä lauseessa olevia englanninkielisiä sanoja”, kertoo Suplan markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Noora Peitsara.
Aikakausmedioiden sisältöjen audiottamista lähdetään testaamaan laajemmin ensi vuoden aikana. Pidemmissä sisällöissä voidaan käyttää koneäänen sijaan ihmislukijaa.
”Pidempien sisältöjen kuuntelu on nautiskeluhetki, joten kuuntelukokemuksessa on hyvä olla mukana tunnetta ja henkilökohtaisuutta”, Peitsara sanoo.
IS.fi tavoittaa viikoittain 80 % suomalaisista, joten audioartikkeleiden kuuntelussa on merkittävää kasvupotentiaalia.
”Audioartikkeleita kuunnellaan IS.fi:ssä paljon jo nyt, vaikka äänimuodossa kuunteleminen on vielä kuitenkin suhteellisen uusi tapa kuluttaa näitä sisältöjä. Merkit viittaavat siihen, että kuuntelu vain kasvaa. Varmasti myös kuunteluominaisuudet vielä kehittyvät. IS.fi tavoittaa niin valtavan määrän suomalaisia, että potentiaali myös tässä on valtava. Erityisesti nuoret ovat kiinnostuneita kuluttamaan sisältöjä audio- tai videomuodossa”, kertoo Ilta-Sanomien toimituspäällikkö Miia Talvio.
Tutustu Sanoman radioon ja audioon
Lue myös: