Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kuusi ennustusta audiosta

Mitä tapahtuu, kun tekoäly saa vallan ja valtava määrä sisältöä audioitetaan? Suplan Noora Peitsara ja Sanoman radioiden René Mäkinen esittävät kuusi näkemystä tulevasta.
19.10.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Audion kasvu jatkuu

Audion kokonaiskulutuksen kasvua ajaa on demand -kuuntelu. Podcast-markkinalla eri toimijoiden ja sisältöjen määrä jatkaa kasvuaan. Musiikin striimauksen ja äänikirjojen osalta kasvu on jo tasaantunut.

Vaikka radion kuolemaa on povattu jo kymmeniä vuosia, se on yhä audion kivijalka. Radio on läsnä tässä ja nyt. Se on reaktiivinen, yllättävä ja interaktiivinen media ja tarjoaa kuratoitua musiikkia.

Intiimi ja henkilökohtainen digiaudio tarjoaa keskittyneen kuunteluhetken. Kuulokekuuntelu lisää mainonnan vaikuttavuutta entisestään.

2. Ääni luikertelee ihon alle – ja määrittelee miten toimimme

Ääni on aina ohjannut meitä ja määritellyt kuinka toimimme, sekä psykologisesti että fysiologisesti. Kuinka monen biisin muistat yhä nuoruudestasi ja osaat laulaa mukana? Moni mainostaja on ottanut tämän vaikutuskeinon käyttöön tehdessään tarttuvia jinglejä. Eikä ihme, sillä musiikilla on tutkitusti myös vaikutuksensa ostokiinnostukseen. Kun musiikkia hyödynnetään pitkäjänteisesti mainonnassa, ostokiinnostus kasvaa jopa 146 %*.

Äänen vaikutus näkyy myös mainostajien kukkarossa. Kun radiomainontaan laittaa yhden euron, se tuo 5,3 euroa takaisin**. Radiomainonnalla on myös merkittävästi pidempi myyntivaikutus kuin medioilla keskimäärin. Tässäkin on ehkä syynä musiikin ja äänen jättämä muistijälki ja mainonnan välittämä tunne.

Sanomalta löytyy medioiden ja kohtaamispisteiden lisäksi myös laadukasta osaamista myös audiobrändin suunnitteluun ja audiotuotantoihin.

3. Audion prime time pitenee aamusta iltaan

Digiaudion kasvavan kulutuksen myötä audion prime time kestää aamusta iltaan. Radion vahvuus on aina ollut ja on yhä aamun lähetysten kuuntelussa. Radio kykenee tarjoamaan kuratoitua musiikkia ja reaktiivisen, tässä hetkessä olevan kuulijakokemuksen. Digitaalinen audio kulkee mukana missä ja milloin vain ja on mukana täyttämässä hetkiä, joissa mediaa ei aiemmin ole kulutettu, kuten lenkkipoluilla tai kotitöitä tehdessä. Digiaudion kulutus päivän aikana on hyvin tasaista aamusta iltaan ja jatkuu jopa nukkumaanmenoon asti uniajastimen saattelemana.

4.Tuleeko tekoälystä radiojuontaja?

Tekoäly tuo paljon lisätehoja tekemiseen, kuten audioartikkeleiden tuotantoon, mainospottituotantoon ja sisältöjen valmistelutyöhön. Tekoäly voi toimia vaikkapa dj:nä, mutta yhteen tekoäly ei pysty: inhimilliseen vuorovaikutukseen, joka on tulevaisuudessa entistäkin arvokkaampaa. Tekoäly ei voi käydä vuoropuhelua kuuntelijan kanssa. Tai pystyy jollain tasolla, mutta tulevaisuudessa tullaan tutkimaan paljon kuluttajien asennetta tekoälyyn. Haluammeko juoda aamuteen läheisen ystävän, kumppanin tai ylipäätään inhimillisen olennon vai tekoälyn kanssa? Radiojuontajien inhimillisyys on avain radion menestymiseen myös tulevaisuudessa.

5. Audio mullistaa seuraavaksi uutismedian kulutuksen

Sanoman audioartikkeleilla, eli IS.fi:n, HS.fi:n ja Aamulehden audioitetulla sisällöllä, on ollut tänä vuonna jo runsaasti kuuntelukertoja. Erityisesti alle 30-vuotiaat haluavat kuluttaa sisältöjä kuuntelemalla. Audioartikkeleita tuotetaan tekoälyn avulla, ja audioteknologian kehitys etenee hurjaa vauhtia. Ehkä jo ensi vuonna kuluttaja voi valita robottiäänen sijaan itselleen tutun ja mieluisan äänen? 

6. Sanoma vahvistaa asemaansa Suomen tavoittavimpana ja vaikuttavimpana audiotalona

Olemme Sanomalla edelläkävijöitä siinä, että olemme opettaneet viimeisen vuoden aikana suomalaisia kuluttamaan sisältöjä täysin uudella tavalla. Sanoma on mainostajan paras kumppani nyt ja tulevaisuudessa, koska suomalaiset kuluttavat sisältöjämme jo nyt. Sanoman audioverkosto tarkoittaa mainostajille entistä enemmän korvapareja, entistä vaikuttavammin.

Noora Peitsara vastaa Suplan markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä, René Mäkinen on Sanoman radioiden ohjelmajohtaja.

* Lähde: WestwoodOne | Veritonic Testing of US-focused radio award winners at Cannes Lions (2018) and Clios (2018), Radio Mercury Awards (2015-2017 winners only, 2018 finalists and winners)

** Lähde: Dagmar Drive 2022, Radiomainonnan vaikuttavuusanalyysi

Kiinnostuitko audiomainonnasta, äänibrändäyksestä tai spottituotantannosta? 

Pyydä tarjous

Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin

Tagit

Audio & radio Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland