Kuusi ennustusta audiosta
1. Audion kasvu jatkuu
Audion kokonaiskulutuksen kasvua ajaa on demand -kuuntelu. Podcast-markkinalla eri toimijoiden ja sisältöjen määrä jatkaa kasvuaan. Musiikin striimauksen ja äänikirjojen osalta kasvu on jo tasaantunut.
Vaikka radion kuolemaa on povattu jo kymmeniä vuosia, se on yhä audion kivijalka. Radio on läsnä tässä ja nyt. Se on reaktiivinen, yllättävä ja interaktiivinen media ja tarjoaa kuratoitua musiikkia.
Intiimi ja henkilökohtainen digiaudio tarjoaa keskittyneen kuunteluhetken. Kuulokekuuntelu lisää mainonnan vaikuttavuutta entisestään.
2. Ääni luikertelee ihon alle – ja määrittelee miten toimimme
Ääni on aina ohjannut meitä ja määritellyt kuinka toimimme, sekä psykologisesti että fysiologisesti. Kuinka monen biisin muistat yhä nuoruudestasi ja osaat laulaa mukana? Moni mainostaja on ottanut tämän vaikutuskeinon käyttöön tehdessään tarttuvia jinglejä. Eikä ihme, sillä musiikilla on tutkitusti myös vaikutuksensa ostokiinnostukseen. Kun musiikkia hyödynnetään pitkäjänteisesti mainonnassa, ostokiinnostus kasvaa jopa 146 %*.
Äänen vaikutus näkyy myös mainostajien kukkarossa. Kun radiomainontaan laittaa yhden euron, se tuo 5,3 euroa takaisin**. Radiomainonnalla on myös merkittävästi pidempi myyntivaikutus kuin medioilla keskimäärin. Tässäkin on ehkä syynä musiikin ja äänen jättämä muistijälki ja mainonnan välittämä tunne.
Sanomalta löytyy medioiden ja kohtaamispisteiden lisäksi myös laadukasta osaamista myös audiobrändin suunnitteluun ja audiotuotantoihin.
3. Audion prime time pitenee aamusta iltaan
Digiaudion kasvavan kulutuksen myötä audion prime time kestää aamusta iltaan. Radion vahvuus on aina ollut ja on yhä aamun lähetysten kuuntelussa. Radio kykenee tarjoamaan kuratoitua musiikkia ja reaktiivisen, tässä hetkessä olevan kuulijakokemuksen. Digitaalinen audio kulkee mukana missä ja milloin vain ja on mukana täyttämässä hetkiä, joissa mediaa ei aiemmin ole kulutettu, kuten lenkkipoluilla tai kotitöitä tehdessä. Digiaudion kulutus päivän aikana on hyvin tasaista aamusta iltaan ja jatkuu jopa nukkumaanmenoon asti uniajastimen saattelemana.
4.Tuleeko tekoälystä radiojuontaja?
Tekoäly tuo paljon lisätehoja tekemiseen, kuten audioartikkeleiden tuotantoon, mainospottituotantoon ja sisältöjen valmistelutyöhön. Tekoäly voi toimia vaikkapa dj:nä, mutta yhteen tekoäly ei pysty: inhimilliseen vuorovaikutukseen, joka on tulevaisuudessa entistäkin arvokkaampaa. Tekoäly ei voi käydä vuoropuhelua kuuntelijan kanssa. Tai pystyy jollain tasolla, mutta tulevaisuudessa tullaan tutkimaan paljon kuluttajien asennetta tekoälyyn. Haluammeko juoda aamuteen läheisen ystävän, kumppanin tai ylipäätään inhimillisen olennon vai tekoälyn kanssa? Radiojuontajien inhimillisyys on avain radion menestymiseen myös tulevaisuudessa.
5. Audio mullistaa seuraavaksi uutismedian kulutuksen
Sanoman audioartikkeleilla, eli IS.fi:n, HS.fi:n ja Aamulehden audioitetulla sisällöllä, on ollut tänä vuonna jo runsaasti kuuntelukertoja. Erityisesti alle 30-vuotiaat haluavat kuluttaa sisältöjä kuuntelemalla. Audioartikkeleita tuotetaan tekoälyn avulla, ja audioteknologian kehitys etenee hurjaa vauhtia. Ehkä jo ensi vuonna kuluttaja voi valita robottiäänen sijaan itselleen tutun ja mieluisan äänen?
6. Sanoma vahvistaa asemaansa Suomen tavoittavimpana ja vaikuttavimpana audiotalona
Olemme Sanomalla edelläkävijöitä siinä, että olemme opettaneet viimeisen vuoden aikana suomalaisia kuluttamaan sisältöjä täysin uudella tavalla. Sanoma on mainostajan paras kumppani nyt ja tulevaisuudessa, koska suomalaiset kuluttavat sisältöjämme jo nyt. Sanoman audioverkosto tarkoittaa mainostajille entistä enemmän korvapareja, entistä vaikuttavammin.
Noora Peitsara vastaa Suplan markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä, René Mäkinen on Sanoman radioiden ohjelmajohtaja.
* Lähde: WestwoodOne | Veritonic Testing of US-focused radio award winners at Cannes Lions (2018) and Clios (2018), Radio Mercury Awards (2015-2017 winners only, 2018 finalists and winners)
** Lähde: Dagmar Drive 2022, Radiomainonnan vaikuttavuusanalyysi
Kiinnostuitko audiomainonnasta, äänibrändäyksestä tai spottituotantannosta?