Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

”Halusimme tarttua ajankohtaiseen ilmiöön ja ottaa haltuun päivä, jolloin vihreä on kaikkien huulilla. Audion etusivu on tähän täydellinen tapa”, kertoo Kaalimadon toimitusjohtaja Mikko Rosén.
”Kun tällainen mahdollisuus tuli, totta kai siihen tartuimme. Tämä vahvistaa sekä meidän omaa tekemistämme että yhteistyötä Sanoman kanssa. On hienoa olla osa historiallista tekoa”, Rosén jatkaa.
Kaalimadon vihreät tuotteet olivat tarjouksessa päivänä, jolloin Suomessa elettiin historiallista viisuhuumaa.
Spotti eteni rivakasti ideasta tuotantoon: torstaina klo 11 pidetyssä palaverissa keskusteltiin tekoälyn hyödyntämisestä ja kuusi tuntia myöhemmin käsissä on valmis spotti. Itse spotti syntyi Sanoman äänituotannossa vajaassa tunnissa.
”Kun idea ja faktat olivat selvillä, syötin tekoälylle tiettyjä avainsanoja ja pyysin tekemään ehdotuksia radiomainoksesta. Yhdistelin ehdotusten parhaat palat ja syötin tekstin luonnollista puhetta tuottavalle tekoälylle. Tämän jälkeen lisäsin spottiin Kaalimadon tunnusmusiikin”, kuvaa Sanoman radioiden äänituotannosta vastaava Renny Järvinen prosessin kulkua.
”Ääninäyttelijöiden ei tarvitse olla huolissaan työmahdollisuuksistaan. Tekoäly ei tule heitä korvaamaan, mutta tarjoaa kiinnostavan lisän joustavaan ja nopeaan spottituotantoon”, Järvinen sanoo.
Tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon etenkin pienimmille mainostajille.
”Olemme audiomainonnan edelläkävijä ja tutkimme jatkuvasti tekoälyn tarjoamia uusia mahdollisuuksia. Spotteja eri sisältö- ja äänivaihtoehdoilla voi tuottaa tekoälyn avulla nopeasti esimerkiksi taktisen tarjousmainonnan tarpeisiin. Spottien tuotanto tulee tulevaisuudessa olemaan helppoa kaikenkokoisille asiakkaille”, toteaa Sanoman audion Business Manager Kasper Kahila.
Kuuntele Kaalimadon spotti:
Audion etusivu -ratkaisullamme tavoitat päivän aikana lähes miljoona suomalaista keskimäärin kuusi kertaa.
Myös tämän artikkelin otsikoinnissa on hyödynnetty tekoälyä.