Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

Matkustaminen koetaan kuitenkin tällä hetkellä kalliiksi ja kustannusten nousu vaikuttaa myös lomasuunnitelmien tekemiseen.
”Epävarmuutta näyttää olevan jonkin verran ilmassa. Kustannusten nousun aiheuttamat taloudelliset haasteet saavat lomailijat suuntamaan enemmän kotimaahan ulkomaanmatkailun sijaan”, kertoo insight strategi Sari Kärki.
Matkailua kotimaassa lisäävät myös ekologiseen vastuullisuuteen liittyvät seikat. Lentämisen vähentäminen on yksi helpoimmista tavoista vähentää omaa hiilijalanjälkeään. Pandemia-aika osoitti, että läheltäkin löytyy valtavasti näkemisen ja kokemisen arvoisia kohteita. Erityisesti luontokohteet ovat kasvattaneet suosioitaan.
Lomamatkaa suunnitellaan yleensä muutama kuukausi ennen loman ajankohtaa. Eniten kotimaan matkaillussa kiinnostavat luontokohteiden lisäksi nähtävyydet sekä ravintolat ja kulinaristiset elämykset. Ennen matkaa haetaan tietoa etenkin kohteen majoitus- ja aktiviteettimahdollisuuksista.
Netin rooli tiedonhaussa on merkittävä. Inspiraatio matkakohteisiin tulee pääosin tuttavilta sekä aihepiiriin liittyviltä verkkosivuilta, mutta myös medialla on merkittävä rooli kiinnostuksen herättäjänä. Rahaa lomamatkoilla kuluu eniten majoitukseen ja ruokailuun.
Syvennämme kuluttaja- ja toimialaymmärrystä tutkimusten valossa. Haluatko kuulla lisää vapaa-ajan ja kotimaanmatkailun laajasta toimialatutkimuksesta ja hyödyntää sen tuloksia markkinoinnissasi? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.
Lataa tiivistelmä tutkimuksen tuloksista ja 5 vinkkiä matkailumarkkinointiin
Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.