Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki
  3. Tutkimustietoa

Suomalaiset mediankäyttäjinä

Sanoman mediankäyttösegmentit

Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä Sanoman mediavalikossa.

Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Suomalaiset jaetaan kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Mainostajalle segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa.

Näin hyödyt mediankäyttö­segmenteistä

  • Kohderyhmäsi syväymmärryksen lisääminen sekä uuden potentiaalin tunnistaminen
  • Markkinaymmärryksen kasvattaminen, toimialakohtaisen datan tarkastelu segmenteissä sekä kilpailija-analyysit
  • Mainonnan viestikärjet ja tyyli potentiaalisissa segmenteissä
  • Oman segmentoinnin rikastaminen mediankäyttödatalla
Suomalaiset mediankäyttäjät
3,7 miljoonaa

Lähde: TNS Mind Kuluttaja 2024

Sanoman mediankäyttösegmentit

Tutustu kahdeksaan eri mediankäyttösegmenttiin. Tunnistatko asiakkaasi?
 

Ennakkoluuloton verkostoituja

12 % (433 000 hlöä)

  • etsii aktiivisesti uutta ja haluaa rakentaa omannäköistä, merkityksellistä elämää
     

  • haluaa lisätä ymmärrystä ja osaamista, erityisesti teknologia on tärkeää
     

  • yksilönä yhteisössä – omien mielipiteiden luominen ja niiden jakaminen samanmielisille on tärkeää

Itsevarma menestyjä

8 % (290 000 hlöä)

  • uskaltaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, puhuttiinpa kokemuksista, tuotteista kuin sisällöistäkin
     

  • päämäärätietoinen ja itsevarma, mutta haluaa samalla kehittää itseään
     

  • työ, status ja taloudellinen menestys päämääränä kehitykselle

Utelias suunnannäyttäjä

12 % (428 000 hlöä)

  • edelläkävijä, joka janoaa uusia elämyksiä ja menestystä – ulkonäkö ja trendit ovat erityisen tärkeitä
     

  • sosiaalinen, energinen ja elämäniloinen hedonisti
     

  • vilkkaat sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä – jakaminen ja osallistuminen eri yhteisöihin kiinnostaa

Haaveileva mukanakulkija

12 % (430 000 hlöä)

  • toteuttaa itseään hillitysti ja harkitusti – seuraa edelläkävijöitä ja  kuuntelee muiden mielipiteitä
     

  • treenaaminen, ulkonäkö ja trendien seuraaminen ovat tärkeitä
     

  • saattaa vielä etsiä itseään – kuitenkin halu kehittyä, ja sitä kautta saavuttaa menestystä, on kova
     

Kiireinen tasapainon etsijä

21 % (778 000 hlöä)

  • sosiaalinen ja empaattinen ihminen, jolle perhe ja läheiset ovat erittäin tärkeitä
     

  • leimallista on myös kunnianhimo ja ulkonäkö­keskeisyys
     

  • kaipaa arkeensa helpotusta, ja nauttii shoppailusta ja hyvien löytöjen tekemisestä

Mukavuudenhaluinen viihtyjä

8 % (294 000 hlöä)

  • tavallinen, arjessaan viihtyvä suomalainen, joka arvostaa mukavaa ja kotikeskeistä elämää
     

  • perhe tulee aina ykkösenä – hyvinvointi ja turvattu talous
     

  • kuluttajana hintakeskeinen, helppoutta arvostava ja teknologiamyönteinen

Vakiintunut arjesta nauttija

12 % (459 000 hlöä)

  • arvostaa omaa rauhallisiin uomiin asettunutta ja turvallista elämäänsä, eikä kaipaa suuria muutoksia tai uusia virikkeitä
     

  • tavallinen arki on parasta, ja tekevänä ihmisenä puuhastelee jotain alinomaa
     

  • kuluttamisessa arvostaa kotimaisuutta ja luottaa tuttuihin brändeihin, pyrkii toimimaan kuormittamatta luontoa

Laatutietoinen tiedonhakija

15 % (530 000 hlöä)

  • haluaa kehittää itseään, oppia jatkuvasti uutta ja on avoin uusille ideoille ja ihmisille
     

  • haluaa olla aktiivinen jäsen yhteiskunnassa ja antaa oman panoksensa yhteisen hyvän eteen esim. vapaaehtoistyöllä
     

  • kuluttamisessa painottaa laatua, vastuullisuutta ja kotimaisuutta

Lähde: TNS Mind 2024 & Mind Monitor 2023

Alueelliset mediankäyttösegmentit

 

Minkälaiset mediankäytön segmentit korostuvat eri puolella Suomea?

Laatutietoisia tiedonhakijoita, kiireisiä tasapainonetsijöitä vai vakiintuneita arjesta nauttijoita? Eri puolilla Suomea korostuvat erilaiset mediankäyttösegmentit.  

Valitse sinua kiinnostava alue kartalta ja tutustu alueen kuluttajien mediankäyttöön.

Lappi Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa Keski-Suomi Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala Satakunta Pirkanmaa & Kanta-Häme Päijät-Häme & Kymenlaakso Etelä-Karjala & Etelä-Savo Varsinais-Suomi Uusimaa

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan kuinka segmentointia voisi hyödyntää sinun yrityksesi markkinoinnin ja mainonnan tukena.

Ota yhteyttä

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland