Suomalaiset mediankäyttäjinä
Sanoman mediankäyttösegmentit
Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä Sanoman mediavalikossa.
Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Suomalaiset jaetaan kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Mainostajalle segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa.
Näin hyödyt mediankäyttösegmenteistä
- Kohderyhmäsi syväymmärryksen lisääminen sekä uuden potentiaalin tunnistaminen
- Markkinaymmärryksen kasvattaminen, toimialakohtaisen datan tarkastelu segmenteissä sekä kilpailija-analyysit
- Mainonnan viestikärjet ja tyyli potentiaalisissa segmenteissä
- Oman segmentoinnin rikastaminen mediankäyttödatalla
Suomalaiset mediankäyttäjät
3,7 miljoonaa
Lähde: TNS Mind Kuluttaja 2024
Sanoman mediankäyttösegmentit
Tutustu kahdeksaan eri mediankäyttösegmenttiin. Tunnistatko asiakkaasi?
Ennakkoluuloton verkostoituja
12 % (433 000 hlöä)
etsii aktiivisesti uutta ja haluaa rakentaa omannäköistä, merkityksellistä elämää
haluaa lisätä ymmärrystä ja osaamista, erityisesti teknologia on tärkeää
yksilönä yhteisössä – omien mielipiteiden luominen ja niiden jakaminen samanmielisille on tärkeää

Itsevarma menestyjä
8 % (290 000 hlöä)
uskaltaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, puhuttiinpa kokemuksista, tuotteista kuin sisällöistäkin
päämäärätietoinen ja itsevarma, mutta haluaa samalla kehittää itseään
työ, status ja taloudellinen menestys päämääränä kehitykselle

Utelias suunnannäyttäjä
12 % (428 000 hlöä)
edelläkävijä, joka janoaa uusia elämyksiä ja menestystä – ulkonäkö ja trendit ovat erityisen tärkeitä
sosiaalinen, energinen ja elämäniloinen hedonisti
vilkkaat sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä – jakaminen ja osallistuminen eri yhteisöihin kiinnostaa

Haaveileva mukanakulkija
12 % (430 000 hlöä)
toteuttaa itseään hillitysti ja harkitusti – seuraa edelläkävijöitä ja kuuntelee muiden mielipiteitä
treenaaminen, ulkonäkö ja trendien seuraaminen ovat tärkeitä
saattaa vielä etsiä itseään – kuitenkin halu kehittyä, ja sitä kautta saavuttaa menestystä, on kova

Kiireinen tasapainon etsijä
21 % (778 000 hlöä)
sosiaalinen ja empaattinen ihminen, jolle perhe ja läheiset ovat erittäin tärkeitä
leimallista on myös kunnianhimo ja ulkonäkökeskeisyys
kaipaa arkeensa helpotusta, ja nauttii shoppailusta ja hyvien löytöjen tekemisestä

Mukavuudenhaluinen viihtyjä
8 % (294 000 hlöä)
tavallinen, arjessaan viihtyvä suomalainen, joka arvostaa mukavaa ja kotikeskeistä elämää
perhe tulee aina ykkösenä – hyvinvointi ja turvattu talous
kuluttajana hintakeskeinen, helppoutta arvostava ja teknologiamyönteinen

Vakiintunut arjesta nauttija
12 % (459 000 hlöä)
arvostaa omaa rauhallisiin uomiin asettunutta ja turvallista elämäänsä, eikä kaipaa suuria muutoksia tai uusia virikkeitä
tavallinen arki on parasta, ja tekevänä ihmisenä puuhastelee jotain alinomaa
kuluttamisessa arvostaa kotimaisuutta ja luottaa tuttuihin brändeihin, pyrkii toimimaan kuormittamatta luontoa

Laatutietoinen tiedonhakija
15 % (530 000 hlöä)
haluaa kehittää itseään, oppia jatkuvasti uutta ja on avoin uusille ideoille ja ihmisille
haluaa olla aktiivinen jäsen yhteiskunnassa ja antaa oman panoksensa yhteisen hyvän eteen esim. vapaaehtoistyöllä
kuluttamisessa painottaa laatua, vastuullisuutta ja kotimaisuutta

Lähde: TNS Mind 2024 & Mind Monitor 2023
Minkälaiset mediankäytön segmentit korostuvat eri puolella Suomea?
Laatutietoisia tiedonhakijoita, kiireisiä tasapainonetsijöitä vai vakiintuneita arjesta nauttijoita? Eri puolilla Suomea korostuvat erilaiset mediankäyttösegmentit.
Valitse sinua kiinnostava alue kartalta ja tutustu alueen kuluttajien mediankäyttöön.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä, niin jutellaan kuinka segmentointia voisi hyödyntää sinun yrityksesi markkinoinnin ja mainonnan tukena.