Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Tarina Grand Effien takana

Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen kertoo, miksi ja miten The Land of Free Press -kampanja tehtiin.
Grand Effie The Land of Free Press
9.10.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun presidentit Trump ja Putin tapasivat Helsingissä heinäkuussa 2018, saimme tarjolle mahdollisuuden, jota ei voinut jättää käyttämättä. Trump ja Putin ovat tunnettuja kriittisestä suhtautumisestaan lehdistönvapauteen. Halusimme välittää heille vahvan viestin.

Ulkomainoskampanjamme sijoitettiin presidenttien saapumisreittien varrelle lentokentältä Helsingin keskustaan. Kaikkiaan julisteita oli noin 300, ja niihin valittiin oikeita uutisotsikoita presidenttien urien varrelta. Otsikoista ilmeni molempien johtajien ongelmallinen suhde lehdistönvapauteen.

Sananvapaus on yksi arvoistamme ja lehdistönvapaus on edellytys työllemme. Se on myös edellytys lehdistön roolille demokratian tukijana. Halusimme ottaa tällä kampanjalla kantaa ja osoittaa tukemme niille kollegoille, jotka joutuvat ympäri maailman kamppailemaan päivittäin yhä vaikeammissa olosuhteissa. Lehdistönvapaus ei ole Suomessa kriittinen keskustelunaihe, mutta se voisi olla – ja on ollut.

Lehdistönvapaus on kuin puhdas ilma. Suuri yleisö huomaa sen vasta, kun se on mennyttä, ellemme nosta sitä esiin. Halusimme tästä syystä kampanjan teemalle mahdollisimman paljon huomiota. Ja sitä todella saimme. Aiheesta julkaistiin yli 2600 artikkelia yhteensä 55 maassa USA:sta Intiaan − ja myös Venäjällä. Yhteenlasketun ansaitun median arvo oli 1,25 miljardia ja sosiaalisten interaktioiden määrä ylsi miljoonaan.

Kampanjalla oli myös positiivinen vaikutus brändiin: brändi-indeksimme nousi 33 prosenttia, tilausmyyntimme kasvoi 19 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja B2B-myynti ylitti tavoitteet ja aiemmat trendit. Emme varsinaisesti tavoitelleet näitä tuloksia, vaan saimme tämän kaiken aikaan toimimalla arvojemme mukaisesti. 

Kampanja toteutettiin kesälomakauden aikana kahdessa viikossa, josta puolet piti varata julisteiden painamista varten. Käytännössä kampanjan suunnitteluun jäi aikaa viikko. Kun idea tuli päivää ennen kuin suurin osa meistä aloitti lomansa, olisi ollut helppoa sanoa, että ”ei onnistu”. Joskus isossa organisaatiossa itse päätöksen tekemiseen menee yli kaksi viikkoa.

Kampanja kuitenkin toteutettiin kahdessa viikossa. Miten tämä on mahdollista?

Loistava idea. Kun idea sanottiin ensimmäisen kerran ääneen, sitä ei ollut mahdollista enää hylätä. Jo ensimmäinen mainostoimistoltamme TBWA:lta tullut idea oli niin erinomainen ja valmis, että jos olisimme todenneet ”ei onnistu”, olisi päätös jäänyt kummittelemaan mieltä. Alustavan idean mukaan presidenteistä kertovia uutisia oli tarkoitus näyttää otsikolla ”This is your story in the country of no fake news”. Halusimme kuitenkin kääntää näkökulmaa koskemaan lehdistönvapautta eikä valeuutisia. Pari päivää myöhemmin toimituksemme oli yksinkertaistanut ideaa lisää keskittymällä otsikoiden valinnassa presidenttien suhteeseen mediaa kohtaan. Niin kampanjan välittämä viesti muodostui hyvin selkeäksi.

Ydinarvot. Kampanja nojaa suoraan ydinarvoihimme. On helppoa olla rohkea, kun kyseessä on arvojen mukainen toiminta. Arvojen vuoksi pitää olla valmis ottamaan riskejä ja mahdollisesti jopa menettämään liiketoimintaa.

Tiivis yhteistyö lahjakkaiden tekijöiden kanssa. Kampanjan onnistumisen kannalta oli tärkeää, että meillä on läheiset suhteet mainostoimistoomme, jonka tiimi jakaa arvomme. Aikataulu oli erittäin tiukka, joten organisatorisille esteille ei ollut varaa. Tiimimme Helsingin Sanomista ja toimistosta työskentelivät niin saumattomasti yhteen, että oli lopulta vaikea sanoa, kuka teki ja mitä. Saimme myös erinomaista tukea ulkomainontayhtiöiltä – nämä keskenään kilpailevat toimijat tekivät ennennäkemätöntä yhteistyötä.

Nopea päätöksenteko. Pystyimme toteuttamaan kampanjan nopeasti, koska meidän ei tarvinnut pyytää lupaa tai rahaa erillisiltä toimijoilta. Totta kai tärkeimpiä sidosryhmiä informoitiin, ja he olisivat voineet kieltää kampanjan tekemisen. He eivät kuitenkaan tehneet niin. Kampanja sisälsi isoja PR-riskejä, kun puhuttelimme siinä Yhdysvaltojen ja Venäjän johtajia. Sidosryhmämme kuitenkin luottivat meihin.

Kun seuraavan kerran tulee tarjolle näin oiva tilaisuus, olemme valmiina toimimaan nopeasti. Etenkin jos yrityksen arvot ja perusteet ovat uhattuina, päätös olla puolustamatta niitä tulee perustella todella hyvin.     

Veera Siivonen vastaa Helsingin Sanomien  portfoliokehityksestä ja markkinoinnista.

The Land of Free Press -kampanja voitti Effie Awards Finland 2018 -kilpailun arvostetuimman palkinnon, Grand Effien. Kesäkuussa 2019 kampanja voitti hopealeijonan Cannes Lions -festivaaleilla.

Tagit

Omakynä Effie
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland