Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tiedätkö markkinointisi tuoton oikeasti?

Moni mainosalan ammattilainen ymmärtää TV:n tehon mainosvälineenä. Parhaimmillaan yritys myy koko varaston tyhjäksi, kun TV-mainos osuu juuri oikeaan yleisöön. Tänä päivänä tunne jonkin toimivuudesta ei kuitenkaan riitä. Markkinointi-investoinnin toimivuus pitää kyetä osoittamaan numeroilla, ja mielellään pian investointipäätöksen jälkeen, kirjoittaa Screenforce Finlandin Anna Lujanen.
Anna Lujanen
11.9.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Teetimme kansainvälisestikin poikkeuksellisen kattavan tutkimuksen Gigantin markkinoinnista Suomessa, koska halusimme oikeasti sukeltaa markkinoinnin kannattavuuteen. Mitä medioita Gigantti käyttää kampanjoissaan – ja millaisilla tuloksilla? Kuinka monta euroa liikevaihtoa eri välineisiin sijoitettu euro tuo?

Gigantille eri kanavien tuotoissa oli valtavan isot erot. Kirkkaimpana tähtenä loisti yhtiön suosima TV-mainonta, joka toi Gigantille lyhyellä aikajänteellä kuusi euroa myyntiä ja pitkällä aikajänteellä 17 euroa myyntiä. TV-mainonnan ROI on moninkertainen verrattuna moneen muuhun kanavaan. 

Valitettavasti moni markkinoija elää todellisuudessa, jossa pitkän aikavälin ROI:ta ei ole mahdollista mitata tai huomioida. Pahimmillaan myyntinytkäys halutaan välittömästi mainonnan maksamisen jälkeen, jolloin brändimainonnan vaikutus pohjamyyntiin jää huomaamatta.

Kävin aiheesta kiinnostavan keskustelun toukokuussa Screenforce Dayn jälkeen vaikuttavuuden kummisedäksikin kutsutun Les Binet’n kanssa. Hän esitti monelle yritykselle melko vallankumouksellisen näkökulman markkinointiin: miksi se on kirjanpidossa kulu eikä investointi?

Binet’n arvion mukaan investointi brändimarkkinointiin maksaa itsensä takaisin puolessa vuodessa. Täysi hyöty tulee noin kahdessa vuodessa. Silloin, ainakin omalla matematiikallani, kyse on investoinnista eikä kulusta. 

Kansainvälisten tilinpäätösstandardien muuttaminen todellisuutta vastaaviksi brändimarkkinoinnin osalta on ehkä turhan kova tavoite. Tämän tutkimuksen tarkoitus on antaa teille kättä pidempää perustellessanne markkinoinnin tuomaa liiketoimintahyötyä.

Johtoryhmätasolla vastuu tämän ymmärryksen viemisestä eteenpäin on teillä, markkinoinnin ammattilaisilla. Meidän tavoitteemme on auttaa teitä tässä työssä parhaamme mukaan tuottamalla täsmällistä ja oikeaa dataa. 

Anna Lujanen toimii Screenforce Finlandin vetäjänä.

Lue lisää:

TV-mainonta toi parhaan tuoton Gigantille 

Lataa koko tutkimus 

 

Tagit

Mittaaminen Tutkittua TV & video Vieraskynä
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland