Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.
Charlotta Harald Alalla somejako
15.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Biologia oli lukioaikoina suuri kiinnostuksen kohteeni ja mietin, että minusta tulee geenitutkija. Salaa myös haaveilin, että jospa pääsisin Taideteolliseen korkeakouluun. Päädyin kuitenkin kaupalliseen koulutukseen Hankenille ja markkinoinnin pariin. Olin töissä Markkinointi ja mainonta -lehdessä opintojen ohella ja tutustuin sitä kautta eri ihmisiin, ja yhtäkkiä olinkin päätynyt liikkeenjohdon konsulttiyritykseen. Teimme asiakkuuksien johtamista, strategiakonsultointia sekä asiakaskokemuksen ja myynnin kehittämistä Suomen suurimmille yrityksille. Se oli mahtava lisäkoulu opintojen jälkeen, ja sieltä sai kivan pohjan omalle uralle. Sen jälkeen päädyin Koneelle erilaisiin markkinoinnin ja asiakaskokemuksen johtotehtäviin. Sieltä tie vei takaisin konsulttimaailmaan markkinointi- ja viestintärooliin tänne Accenturelle. Tässä tehtävässä olen ollut nyt kolme vuotta.  

Mitä työhösi kuuluu?

Työhöni kuuluu asiakasmarkkinointia, työantajamielikuvan kehittämistä sekä sisäistä- ja ulkoista viestintää. Vastaan Suomen kokonaisuudesta. Tiimimme tekee paljon töitä Pohjoismaiden muiden tiimien kanssa ja myös globaalisti. Olemme osa isoa konsernia. Accenturella meitä on reilu 670 000, Suomessa noin tuhat.  

Mikä on parasta työssäsi?

Ehdottomasti oma tiimi ja muut kollegat. Työyhteisö ihan superkiva. Teimme hiljattain tutkimuksen henkilöstön kesken siitä, mikä on meillä parasta. Esiin nousivat esimerkiksi joustavat työolosuhteet, työn ja vapaa-ajan tasapaino ja ystävällinen työilmapiiri. Nämä voin myös itse allekirjoittaa. Työnantajamielikuva on olennainen osa markkinointiamme, ja tässä on aivan loistavia ainesosia sen rakentamiseen. Nämä asiat ovat tälle alalle hakeutuville nuorille tosi tärkeitä.  

Panostamme markkinoinnissa paljon ajatusjohtajuuden rakentamiseen. Sitä on mahtavaa tehdä huippulahjakkaiden toimiala- ja teknologiaosaajien kanssa, jotka ovat syvällä eri teemoissa sekä siinä, miten teknologiaa hyödynnetään merkityksellisten asioiden tekemiseen. Kun saa viestiä näistä teemoista, oppii samalla jatkuvasti itsekin.

Olemme voimakkaasti tukemassa toimialan diversiteetin ja inklusiivisuuden lisäämistä. On tosi hienoa olla ihan etulinjassa vaikuttamassa näihin asioihin.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Pandemia vaikutti meihin samalla tavoin kuin moneen muuhunkin. Teemme markkinoinnissa paljon rekrytointimarkkinointia ja asiakastilaisuuksia, jotka siirtyivät tietenkin webinaarimaailmaan ja sähköisiin kanaviin, jolloin sisällön laatu ja relevanssi korostuivat entisestään. Panostimme vielä enemmän ajatusjohtajuuteen.

Sisäisessä viestinnässä tuli tarve miettiä, miten jatkossa tuomme kaikki ihmiset yhteen ja säilytämme yhteisen hengen vaikeissa tilanteissa. Loimme koko yrityksen yhteisen townhall-konseptin, jossa toimitusjohtajamme käy läpi ajankohtaisia asioita. Tärkein elementti siinä on, että kaikki saavat kysyä mitä haluavat ja mistä aiheesta vain, ja kaikkiin kysymyksiin vastataan. Tätä konseptia ei ehkä olisi syntynyt ilman pandemiaa. Vaikka fyysiset kohtaamiset ovat nyt mahdollisia, tulemme säilyttämään tämän konseptin, joka on tuonut meitä tiiviimmin yhteen.

Tavoitteenanne on, että vuoteen 2025 mennessä palveluksessanne on yhtä paljon naisia ja miehiä. Mikä on tilanne nyt, ja mitä muita tekoja olette tehneet Accenturella monimuotoisemman työelämän puolesta?

Kyseessä on globaali tavoite, joka asetettiin jo vuonna 2017. Globaalisti naisia on 46 % ja Suomessa tällä hetkellä 39 %, mikä on hyvä taso suomalaisissa teknologiayrityksissä. Olemme tosi ylpeitä siitä, ja tämän asian eteen tehdään tosi paljon työtä. Diversiteetti on kaiken innovaation ydin. Liiketoiminta menestyy hyvien innovaatioiden myötä, ja innovaatiot vaativat diversiteettiä ja eri näkökulmia.

Suomessa olemme vahvasti draivaamassa tätä teemaa toimialallamme. Olemme mukana Women in Tech ja Mimmit koodaa -järjestöjen toiminnassa. Viime vuonna teimme yhdessä heidän ja Tekniikan akateemisten kanssa tutkimuksen inklusiivisuudesta työelämässä. Kohderyhmänä oli teknologiaroolissa olevat naiset. Tulokset olivat silmiä avaavia. Esimerkiksi melkein 50 % naisista sanoi, että he tavoittelevat johtotehtäviä. 30 % kuitenkin koki, että naisena on vaikea menestyä teknologiaroolissa. Kunnianhimoa löytyy, mutta esteitä ja haasteita on vielä edessä. Inklusiivisella työkulttuurilla on valtava merkitys henkilöstön sitoutumiseen ja siihen, miten he uskovat omaan tulevaisuuteensa ja menestykseensä. Esimerkiksi yli 50 % heistä, jotka kokivat etteivät ole kovin inklusiivisessa kulttuurissa töissä, pohtivat työpaikan vaihtoa. Tunnistimme tutkimuksessa myös, mitkä ovat tärkeimmät tekijät inklusiivisuuden rakentamiseksi työyhteisöissä.

Teemaan liittyy myös Teknologiapolkuja-podcast-sarja, jossa olen hostina yhdessä kollegani Minttu Viitasen ja Mimmit koodaa -järjestön vetäjän Milja Köpsin kanssa. Podcastin tavoitteena on nostaa esiin naisroolimalleja ja erilaisia uratarinoita. Ei ole yhtä muottia, vaan paljon erilaisia polkuja teknologiarooleihin. Haluamme nostaa esille sekä isoja alan nimiä että nuoria lupauksia, kuulla heidän tarinansa ja jakaa niitä henkilöille, jotka miettivät onko teknologia-ala ehkä minua varten.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Beanit-härkäpapubrändin Lihalauantai-kampanjaa. Ensin tehtiin tutkimus, jossa haluttiin tietää, minkälaisia asenteita ihmisillä on eri ruokavalioita kohtaan. Ihmisten suhtautuminen toisten ruokavalioita kohtaan on usein tuomitsevaa. Kampanjassa haluttiin lopettaa vastakkainasettelu eri leirien välillä ja tuoda esiin salliva asenne. Kampanjan viestinä on, että voit syödä lihaa hyvällä omallatunnolla kerran viikossa, kun muuten syöt vegeruokaa. Lihalauantai sai aikaiseksi paljon hyvää keskustelua ja julkisuutta. Se oli oikein onnistunut kampanja kaikin puolin, myös markkinointinäkökulmasta.  

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Haluaisin nähdä enemmän tarinankerrontaa ja merkityksellisiä tekoja, aitoja ihmisiä sekä heidän tarinoitaan ja osaamistaan. Me myymme Accenturella osaamista, osaajia ja asiantuntijuutta, joten haluan nostaa näitä erityisesti omassa työssäni.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Heitän pallon Raisio-konsernin liiketoimintajohtaja Annika Boströmille, joka on Lihalauantai-kampanjan takana. Hänellä on varmasti paljon sanottavaa merkityksellisestä markkinoinnista ja vastuullisuudesta.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland