Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Jokke ja Kartsa juttelevat mainonnasta

Kukaan ei puhu enää mainonnasta, ja se on kyllä ihan meidän oma syymme, Erkko Mannila kirjoittaa.
Erkko Mannila
27.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Jokke ja Kartsa juttelivat eilen bussipysäkillä.

- Näitsä Jokke et ne jako keväällä taas palkinnot parhaille mainoksille?

- Jako vai?

- Arvaapa, mikä voitti äänimainospalkinnon?

- No ainaki ne Puuilon Morjensta pöytään -radiomainokset on hemmetin hyviä.

- Ei. Sen voitti ihmisäänet, jotka tulee kaukolämpöputkista.

- Äänet, jotka tulee kaukolämpöputkista?

- Nii.

- Vai niin.

- No entäs tiedätkö, mikä voitti filmisarjan?

- No luulis että ne Lidlit ku se prinssi puhuukin murretta. Se oli hiton hauska.

- Ei kun sen voitti yks hajustemainos.

- Rexona vai Hugo Boss?

- Ei ku Silent Finn.

- Silent Finn?

- Niin.

- Mikä se on? Saaks sitä Stockalta?

- Ei kuule taida saada sitä hajua Stockalta ei.

- Onks se pyöriny telkkarissa?

- Ei.

- Jaa. No mikä siäl sitte oli niinku kaikkein paras? Oliks joku räjäyttäny potin korona-aikana? Tokmanni tai Cittari vai?

- Eiku graand priin voitti kirjasinmalli, joka ei hyväksy loukkaavia sanoja.

- Kirjasinmalli, joka ei hyväksy loukkaavia sanoja?

- Nii.

- Jaaha. Missäs sitä voi nähdä?

- Ei oikeen missään.

- Käyttääkö sitä joku?

- Ei.

- Mitens muuten? Mitens perhe?

- No joo. Ihan perusmälliä.

Tai ei. Taisitte arvatakin. Ei näin kukaan jutellut, vaikka Vuoden huiput -kilpailuissa kyseiset teokset palkittiinkin. Itse asiassa noita Fortumin, KoskiSyvärin ja Evran alan sisäisiä marginaalitekemisiä suurempi ongelma on, ettei kukaan nykyään juttele mainonnasta.

Pari vuosikymmentä sitten ihmiset puhuivat, joko olet nähnyt Arlan uuden mainoksen. Tai sen, missä Salkkareiden Esko huutaa toiselle puolelle järveä Telen mainoksessa, että ’minä tarjoan’. Tai missä Jortikka Veikkauksen mainoksessa kyykyttää eläkeläisiä tai Hondamies on aina suvereeni radiossa.

Kukaan ei puhu enää mainonnasta, ja se on kyllä ihan meidän oma syymme. Tällä tarkoitan ihan kaikkia toimijoita; mainostoimistoja, mediatoimistoja ja medioita.

Olemme alkaneet myydä yhä pienempää, digitaalisempaa, kohdennettavaa ja mitattavaa. Aivan liian harva nykyään edes yrittää tehdä ilmiöitä; asioita, joista puhutaan. Asioita, jotka herättäisivät tunteita – itkua tai naurua. Ainoa itku tulee, kun joutuu katselemaan tai kuuntelemaan jonninjoutavia tekeleitä.

Orkla, Lidl ja Snellman eivät riitä – muutkin saisivat yrittää.

Ja juuri nyt olisi aika ottaa niitä markkinaosuuksia tekemällä ilmiöitä. Kun suurin osa himmailee tekemisissään, tilaa on suhteellisesti enemmän. Outoa, että nekin ihmiset, jotka tietävät osakkeiden oston olevan kannattavaa silloin kun ne ovat halvimmillaan, eivät noudata samaa logiikkaa työminässään. Nyt nimittäin media on suhteessa halvempaa kuin pitkään aikaan.

On uuden aika.

Olisi hienoa nähdä kampanjoita, joista yllä olevat Jokke ja Kartsa aidosti puhuisivat. Olisi hienoa kuulla Kartsan höröttävän sille, kun naisihminen on kerännyt pihalleen puutarhatonttuja tai että kun nuuka isä taivuttaa juustohöylän aukkoa pienemmälle, ettei poika syö liikaa. Tai että Jokke pauhaa työkavereilleen, miten Motörhedin Lemmy kertoi, ettei tule juomaan maitoa.

Ja jos kokeiltaisiin taas pitkästä aikaa kertoa ihan tuotteesta tai palvelusta. Ei aina sorruta kahteen maagiseen sanaan – purpose ja sustainability – joilla kaikki toivovat asiakkaan kukkaron nyörien aukeavan.

Ilmiöitä ja puheenaiheita tarvitaan. Ei tehdä enää pientä ja ihan hyvää. Tehdään isoa ja erinomaista. Silloin meillä on edes pieni mahdollisuus vaikuttaa ihmisen ostokayttäytymiseen.

Erkko Mannila on Milttonin luova johtaja ja hapannaama.

Kuvassa  kirjoittaja istuu pikkupoikana puutarhakeinussa.

Tagit

Vieraskynä
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland