Sanoma tutki: digimarkkinointi tuo vaikuttavuutta ostopolun jokaiseen vaiheeseen
Sanoma tutki, miten vahva vaikutus digimarkkinoinnilla on kuluttajan ja brändin suhteeseen, eli tunnettuuteen, harkintaan, preferenssiin ja ostoaikeeseen. Sanoman verkostossa on tutkittu yli 300 markkinointikampanjaa yhteistyössä ruotsalaisen tutkimustoimisto Brand Metricsin kanssa. Kolmatta vuotta toistuneessa tutkimuksessa selvitettiin uusina asioina kampanjan optimaalista toistoa ostopolulla sekä videon spottipituuksien vaikutusta.
Yksi tutkimuksen päälöydöksistä oli, että brändimarkkinointi tuo vaikuttavuutta ostopolun jokaiseen vaiheeseen. Kampanjan optimaalinen toistotaso riippuu tavoitteesta, kohderyhmästä, budjetista, ja kampanjan tuottamista tuloksista. Kohdennetut kampanjat menestyvät 10 % paremmin kuin kohdentamattomat. Kohdennettu kampanja vaikuttaa myös 36 % enemmän ostopreferenssiin kuin kohdentamaton kampanja.
Tarjoamme suomalaisille markkinoijille tutkittua tietoa digitaalisen markkinoinnin vaikuttavuudesta. Tutkimuksen oppeja ja johtopäätöksiä hyödyntämällä markkinoijat pystyvät suunnittelemaan kampanjoistaan entistäkin tehokkaampia. Sanomalla on tarjolla digitaalisia ratkaisuja ostopolun kaikkiin vaiheisiin mielikuvien rakentamisesta eurojen kotiuttamiseen.
Tutkimuksessa oli mukana sekä brändi- että taktisia kampanjoita tunnetuilta brändeiltä ja uusilta markkinoijilta. Jokainen kampanjamittaus perustuu 250−600 vastaukseen.