Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut
  3. Aineisto- ja varaustiedot
  4. Printtimainonnan aineisto-ohjeet

Printti-ilmoituksen leikkuuvara-ohje

Leikkuuvara on vara, jolla varmistetaan ilmoituksen reunojen toistuminen sen varalta, että painossa olisi huojuntaa puhtaaksileikkauksessa. Ilman leikkuuvaraa hieman epätarkka puhtaaksileikkaus aiheuttaisi valkoisen ”irvistyksen” ilmoituksen reunaan.

Tutustu huolella leikkuuvaraohjeisiimme alta.

Suositeltu leikkuuvara on 5 mm.

Leikkuuvaran tulee olla ilmoituksen jokaisella reunalla. Tällöin ilmoitusta voidaan käyttää sekä vasemman että oikean puoleisella sivulla tai puolensivun ilmoitusta sivun yläreunassa tai alareunassa.

Ilmoituksen leikkuumerkit ovat tärkeitä ilmoituksen sivulle sijoittamisen kannalta. Ne osoittavat ilmoituksen puhtaaksileikatun koon, eli sen koon, jossa ilmoitus tulee sivulle. Leikkuumerkkien avulla koko sivun ilmoitus sijoitetaan keskelle sivua. Puolen sivun ilmoitukset ja pienemmät sijoitetaan leikkuumerkkien avulla ilmoittajan haluamaan kohtaan.

Leikkuumerkkien tulee olla ilmoituksen kaikissa kulmissa.

Leikkuumerkit saa automaattisesti ilmoitukseen valitsemalla ne ”päälle” ilmoituksen valmistusohjelmasta PDF:n tekovaiheessa.

Kun ilmoituksessa on valkoiset reunat, tulee leikkuumerkkien olla ilmoituksen lopullisen koon leikkauskohdassa. Näin ilmoitus pystytään asemoimaan taittoon oikein ja reunusta tulee kuhunkin reunaan ilmoittajan haluamassa suhteessa (tosin leikkuussa saattaa tapahtua liikkumista).

Reunuksen leveydessä kannattaa ottaa huomioon 5 mm:n leikkuuvara kumpaankin suuntaan. Eli reunuksen kannattaa olla vähintään 5 mm.

Jos Leikkuumerkit ovat kiinni kuva-alueessa eikä ilmoitusalueen reunassa, tai merkkejä ei ole ollenkaan, on asemoinnissa mahdoton tietää onko ilmoitukseen tarkoitettu valkoiset reunukset vai onko ilmoitus kenties liian pieni ja ilman leikkuuvaroja.

Tekstiä tai logoja ei kannata sijoittaa liian lähelle ilmoituksen reunaa (puhtaaksileikkausta). Tällä vältetään tekstien ja logojen leikkaantuminen, jos painossa tapahtuu hieman huojuntaa sivujen puhtaaksileikkauksessa.

Tekstiä, logoja tai muita oleellisia asioita ei tule sijoittaa 5 mm lähemmäksi puhtaaksileikkausta. Jos mahdollista, on hyvä jättää jopa 10 mm tilaa reunaan.

Myöskään linjoja tai kehyksiä ei kannata sijoittaa puhtaaksileikkauskohtaan tai lähelle reunaa. Ohuet kehykset saattavat leikkaantua pois, paksummissa kehyksissä puhtaaksileikkauksen huojunnan seurauksena toisen puolen kehys voi olla selvästi paksumpi tai ohuempi kuin toinen.


Lisätietoja saat printin aineistopalveluista:

printtitrafiikki@sanoma.com / 040 151 1942

Yksityiskohtaiset ohjeet ilmoitusaineistojen valmistamisesta löydät mm. aikakauslehtipainojen aineisto-oppaista.

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland