Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Suomalaiset ovat uutisten suurkuluttajia

Suurin osa suomalaisista seuraa uutisia joka päivä, useita kertoja päivässä. Uutismedioiden parissa vietetään nyt 20 % enemmän aikaa vuorokaudessa kuin 5 vuotta sitten.
suomalaiset_uutisten_suurkuluttajia
29.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Suurin osa suomalaisista seuraa uutisia joka päivä, useita kertoja päivässä. Uutismedioiden parissa vietetään nyt 20 % enemmän aikaa vuorokaudessa kuin 5 vuotta sitten. 

Hakeudumme uutisten pariin pääosin suoraan tuntemiemme medioiden omille kanaville, selaimen osoiteriville kirjoitetaan haluttu uutissivusto tai älypuhelimesta avataan ladattu aplikaatio. 

Luottamus uutismediaan on kasvanut. Suomi onkin ensimmäisellä sijalla, kun tarkastellaan luottamusta uutismediaan Reuters-instituutin 46 maan vertailussa, kirjoittaa Sanoman Myyntiryhmän päällikkö Juha Heikkilä.

Uutismediat tarjoavat tehokkaan ja luotettavan ympäristön viestillesi 

Uutismedioissamme brändisi on luotettavassa ympäristössä. Tiedämme, että mediaympäristön kotimaisuus ja luotettavuus tehostavat mainonnan onnistumista. Uutismedia kasvattaa kampanjan ROI:n keskimäärin kolminkertaiseksi. Lisäksi TV:n teho kaksinkertaistuu ja displayn teho nelinkertaistuu, kun kampanjassa käytetään myös printtiä. Uutismedia on painetun lehden tai television lisäksi paljon muutakin. 

Monikanavaisella mainonnalla tavoitetaan tehokkaasti ostovoimaiset yleisöt niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Esimerkiksi printin ja digin yhdistelmällä tavoitetaan 3,7 miljoonaa suomalaista.

Miten uutismediassa mainostetaan?

Uutismediat tarkoittavat mainostajalle digiä, printtiä, spotteja ja videoita ja näiden tehokkaita yhdistelmiä. Uutismediat sopivat kaikille mainostajille, oli kohderyhmäsi sitten B2B tai B2C. Tässä vain muutamia esimerkkejä:

  • Monikanavaisella uutismedialla tavoitat koko mediaa kuluttavan yleisön sekä painetussa lehdessä että median digitaalisessa ympäristössä. Esimerkiksi painetun Hesarin etusivun mainos näkyy digitaalisessa näköislehdessä sekä näyttöpohjaisesti etusivulla HS.fi:ssä.
  • Sanomalehden välissä (esimerkiksi linja- ja irtoliitteet) jaettavilla uutismedian ilmoitusliitteillä aktivoit ostajia ja saat aikaan liikettä niin verkkosivuilla kuin kivijalkaliikkeessäkin.
  • Tarinalliselta artikkelilta näyttävässä natiivimainonnassa yhdistyvät luotettava mediaympäristö, laadukas sisältö ja tehokas ohjaus toimimaan. 
  • Display-, eli bannerimainontaa sekä lehtimainontaa ja ilmoituksia on mahdollista toki ostaa media kohtaisesti tiettyyn lehteen tai sivustolle sekä kattavasti läpi koko Sanoman laajan verkoston.
  • Aluemarkkinat- ja Kauppapaikka-markkinapaikat ovat omiaan etenkin pienemmille yrityksille sekä niille yrityksille, jotka haluavat kohdentaa ja näyttää mainoksia paikallisesti.  Printti-ilmoitukset voi ostaa kätevästi itseostopalvelustamme.

Kaikkein tärkeintä on tehokas viesti itsessään, se että lukijan katse saadaan pysähtymään. Tiedät varmasti myös omasta kokemuksestasi, ettei silmä viivy mainoksessa montaa sekuntia. 

Vaihtoehtoja, mainosformaatteja ja kombinaatioita on siis runsaasti. Huoli pois, me tiedämme mitä teemme. Ota siis asiantuntijamme avuksesi, suunnitellaan yhdessä tarpeidesi mukainen ratkaisu ja sitä tukevat mainosaineistot.

Tunnetuissa medioissa paikallisesti omalla alueellasi

Tiesithän, että valtakunnallisissa uutismedioissa voi mainostaa myös paikallisesti?

Vaikka esimerkiksi Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat mielletään valtakunnallisiksi medioiksii (mitä ne toki ovatkin), niissä voi mainostaa myös alueellisesti eli paikallisesti. 

Digimainokset verkkosivuistoilla kuten hs.fi ja is.fi voidaan kohdentaa paikallisesti ympäri Suomen kaupungeittain ja maakunnittain. Postinumerokohdennus onnistuu myös tietyin edellytyksin, aluerajauksessa käytetään useampia postinumeroita riittävän vaikuttavuuden varmistamiseksi. Valittuja postinumeroalueita on oltava vähintään 3 kpl ja enintään 10kpl. 

Tämä tarkoittaa, että Oulun seudulla oululaisille voidaan näyttää eri mainosta kuin vaikkapa Jyväskylän seudulle. Myös Aamulehti, Satakunnan Kansa ja paikallislehdet tarjoavat mahdollisuuksia kohdennuksille omalla alueellaan.

Iltasanomat painettuna lehtenä ilmestyy vain valtakunnallisesti. Helsingin Sanomien printissä (ja diginä näköislehdessä) alueellinen mainonta on mahdollista joka päivä Kauppapaikka -osiossa ja torstaisin Aluemarkkinat -sivulla, Aluepainokset ovat Helsinki, Espoo ja Vantaa.

Alueellisesti kohdennetulla mainonnalla otetaan siis kaikki hyöty irti median tunnettuudesta, vaikka mainosta näytettäisiinkin valikoidusti vain tietyllä alueella asuville suomalaisille.

Miksi uutismediassa kannattaa mainostaa?

Ainutlaatuisen laajaan mediavalikoimaamme kuuluvat valtakunnan rakkaimmat ja tärkeimmät ykkösmediat, joiden sisältöjen parissa viihdytään, ja joista puhutaan ja inspiroidutaan. 

Lisäksi Sanoman turvallinen kotimainen mediaympäristö heijastuu tutkitusti positiivisella tavalla myös mainostettavaan brändiin. Tämä on etu, jota et joka paikasta saa!

Kenties kuulut tähän lukijaprofiiliin itsekin: Hesaria ja Aamulehteä sekä muita uutismedioita luetaan ja kulutetaan niin aamukahvin lomassa, työmatkalla ja julkisten kyydissä kuin lounaalla sekä pitkin päivää – ja vielä iltaisinkin. Toisin sanoen, toistuvasti saman julkaisijan sisältöjen pariin palaavat kuluttajat ovat jo luoneet vahvan siteen kyseisen uutismedian kanssa. 

Kysymys kuuluukin: Miksi et yrittäjänä hyödyntäisi jo olemassa olevaa vahvaa sidettä uutismedioihimme omien mainostesi mediaympäristönä?  Sanoman medioiden parissa viettävät aikaansa lähes kaikki suomalaiset (97 %) joka viikko.

Ota yhteyttä!

Saat samasta talosta, tarpeesi mukaan räätälöidyt mediakombinaatiot yhden yhteyshenkilön kautta. Tarvittaessa myös mainosaineistot kaikkiin kanaviin. 

Televisio

Nelonen, Ruutu, Liv, Jim, Hero, Star Channel, National Geographic.

Radio ja audio

Suomipop, HitMix, Groove FM, Radio Rock, Aito Iskelmä, Loop, Radio Aalto, Easy Hits, Kantri radio, Classic Hits ja Supla

Aikakausmediat

Aku Ankka, Aku Ankka Junior, ET Terveys, ET, Gloria, Glorian koti, ruoka&viini, Hyvä terveys, Tiede Luonto, Meidän Perhe, Prinsessa, Rakennuslehti, Sport, Suuri käsityö ja Tiede.

aikakausmedia_logot

Uutismediat 

Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Aamulehti, Satakunnan Kansa, HS Teema, HS Kuukausiliite ja HS Lasten Uutiset.

Paikallismediat
Rannikkoseutu, Janakkalan Sanomat, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Nokian Uutiset, KMV-lehti, Jämsän Seutu, Suur-Keuruu, Kankaanpään Seutu, Sydän-Satakunta ja Merikarvia-lehti.

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Uutismedia
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland