Miten mainostajien kannattaa reagoida muuttuneisiin katselutapoihin?

Tina Åström artikkelikuva

Sanoman Insight-tiimin Tina Åström antaa vinkkejä tv- ja videomainonnan tehokkaaseen hyödyntämiseen.   

Tv-ruutujen ääressä vietetään yhä enemmän aikaa. Tv-kanavien tarjonnan lisäksi viihdytään erilaisten suoratoistopalvelujen tai pelaamisen parissa. Tv-katselun lisäksi Finnpanelin TV-mittaritutkimuksella saadaan tietoa siitä, miten paljon aikaa käytetään tv-ruudun muuhun käyttöön. Juuri tämä muun käyttö on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa.

Miten mainostajien kannattaisi reagoida tähän kehitykseen?

Tv-ruutujen ääressä vietetty aika, 25–54-vuotiaat

Tv_ruutujen käyttö 2022
Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus (25–54-vuotiaat). Muu TV-ruudun käyttö sisältää esim. suoratoistopalveluiden katselua, pelaamista ja/tai dvd/blueray-katselua.

 

Tv-sisältöjen hybridikatselutapojen kehitys näkyy myös Sanomalla. Ruudun tavoittavuus on ollut kasvussa viimeisen vuoden ajan. Katsojat siirtyvät sujuvasti lineaarisista tv-lähetyksistä suoratoistopalveluihin ja takaisiin televisiomaailman.

Ruudun viikkotavoittavuus on kasvussa

Ruudun viikkotavoittavuus kevät 2022
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus (2554- vuotiaat), Ruutu = Ruutu AVOD ja Ruutu SVOD

 

Uudet kulutustottumukset näkyvät myös tietyissä ohjelmissa. Hyvänä esimerkkinä on Diili, joka vuosi sitten oli suosittu sekä televisiossa että Ruudussa, mutta erityisesti tänä vuonna Diilin katselu on siirtynyt voimakkaammin Ruutuun.

Mainostajille oivallinen paikka tehdä ohjelmayhteistyötä juuri tämänkaltaisen ohjelmien kanssa.

Diilin toinen tuotantokausi   Ruudussa

Diilin katseluosuus Ruudussa 2022
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus (2554-vuotiaat), Diili kausi 1 (kevät 2021), Diili kausi 2 (kevät 2022). Sanoma TV = Nelonen, Jim (ohjelmajakson ensiesitys ja pikauusinnat laskettu yhteen). Ruutu = Ruutu AVOD ja Ruutu SVOD

 

Suosittelen hyödyntämään Sanoman tv- ja videotuotteita liikkuvan kuvan kampanjoissa. Kampanjasimuloinnin kautta nähdään, että Ruudun vaikutus kampanjoiden tavoittavuuksiin on merkittävä. Nyt viimeistään mainostajan kannattaa laajentaa ajatteluaan tv-mainonnan suunnittelusta liikkuvan kuvan suunnitteluun ja ottaa mukaan kaikki Sanoman liikkuvan kuvan jakelutiet. Hyvin tavoittavan Ruudun lisäksi Sanomalla liikkuvaa kuvaa löytyy esimerkiksi IS.fi:stä.   

Ruudun vaikutukset TV-kampanjoiden tavoittavuuksiin
Esimerkkikampanja: 400 TRP, kohderyhmä 25–54-vuotiaat

Kampanjan nettopeitto tv_Ruutu
Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus, K2-VOD, vkot 13-15 2022. Sanoma TV = Nelonen, Jim, Liv, Hero, FOX, National Geographic, Ruutu = Ruutu AVOD

 

Tina Åström työskentelee Sanomalla Audience Insight Strategistina.

Kiinnostuitko tv- ja videomainonnasta? 

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla.

Katso myös: 

Sanoman Total TV

Videomainonta

Lataa monimediallisen mainonnan opas

Lataa tv-kampanjasuunnittelun muistilista

Liittyvät artikkelit
Aina tulee sanomista podcast some

Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa

Uusissa jaksoissa myyntijohtaja Stinde Mäkisen vieraina ovat Nordean Laura Hartikainen, Fennian Hanna Länsivuori ja Odan Sami Törmä.
Näkemyksiä markkinoinnista
Taas tulee sanomista podcastin ja videon muodossa
Valopilkku artikkelikuva

Ei mutua vaan dataa

Sanoman brand tracking -tutkimukset tarjoavat Valopilkulle vastauksia siihen, mikä on aidosti toimivaa.
Aikakausmedia
Audio & radio
Case
Näkemyksiä markkinoinnista
Tutkittua
TV & video
Uutismedia
Ei mutua vaan dataa
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hosiokoski.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vastuullisuus
Vieraskynä
Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet