
Sanoman Insight-tiimin Tina Åström antaa vinkkejä tv- ja videomainonnan tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Tv-ruutujen ääressä vietetään yhä enemmän aikaa. Tv-kanavien tarjonnan lisäksi viihdytään erilaisten suoratoistopalvelujen tai pelaamisen parissa. Tv-katselun lisäksi Finnpanelin TV-mittaritutkimuksella saadaan tietoa siitä, miten paljon aikaa käytetään tv-ruudun muuhun käyttöön. Juuri tämä muun käyttö on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa.
Miten mainostajien kannattaisi reagoida tähän kehitykseen?
Tv-ruutujen ääressä vietetty aika, 25–54-vuotiaat

Lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus (25–54-vuotiaat). Muu TV-ruudun käyttö sisältää esim. suoratoistopalveluiden katselua, pelaamista ja/tai dvd/blueray-katselua.
Tv-sisältöjen hybridikatselutapojen kehitys näkyy myös Sanomalla. Ruudun tavoittavuus on ollut kasvussa viimeisen vuoden ajan. Katsojat siirtyvät sujuvasti lineaarisista tv-lähetyksistä suoratoistopalveluihin ja takaisiin televisiomaailman.
Ruudun viikkotavoittavuus on kasvussa

Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus (25–54- vuotiaat), Ruutu = Ruutu AVOD ja Ruutu SVOD
Uudet kulutustottumukset näkyvät myös tietyissä ohjelmissa. Hyvänä esimerkkinä on Diili, joka vuosi sitten oli suosittu sekä televisiossa että Ruudussa, mutta erityisesti tänä vuonna Diilin katselu on siirtynyt voimakkaammin Ruutuun.
Mainostajille oivallinen paikka tehdä ohjelmayhteistyötä juuri tämänkaltaisen ohjelmien kanssa.
Diilin toinen tuotantokausi Ruudussa

Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus (25–54-vuotiaat), Diili kausi 1 (kevät 2021), Diili kausi 2 (kevät 2022). Sanoma TV = Nelonen, Jim (ohjelmajakson ensiesitys ja pikauusinnat laskettu yhteen). Ruutu = Ruutu AVOD ja Ruutu SVOD
Suosittelen hyödyntämään Sanoman tv- ja videotuotteita liikkuvan kuvan kampanjoissa. Kampanjasimuloinnin kautta nähdään, että Ruudun vaikutus kampanjoiden tavoittavuuksiin on merkittävä. Nyt viimeistään mainostajan kannattaa laajentaa ajatteluaan tv-mainonnan suunnittelusta liikkuvan kuvan suunnitteluun ja ottaa mukaan kaikki Sanoman liikkuvan kuvan jakelutiet. Hyvin tavoittavan Ruudun lisäksi Sanomalla liikkuvaa kuvaa löytyy esimerkiksi IS.fi:stä.
Ruudun vaikutukset TV-kampanjoiden tavoittavuuksiin
Esimerkkikampanja: 400 TRP, kohderyhmä 25–54-vuotiaat

Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus, K2-VOD, vkot 13-15 2022. Sanoma TV = Nelonen, Jim, Liv, Hero, FOX, National Geographic, Ruutu = Ruutu AVOD
Tina Åström työskentelee Sanomalla Audience Insight Strategistina.
Kiinnostuitko tv- ja videomainonnasta?
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla.
Katso myös:

Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

IS on myös syventävien sisältöjen koti
