Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

Suomalaiset mediankäyttäjinä

Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä Sanoman laajassa mediavalikossa. Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Suomalaiset jaetaan yhdeksään eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Mainostajalle segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa.

Näin hyödyt mediankäyttö­segmenteistä

  • Kohderyhmäsi syväymmärryksen lisääminen sekä uuden potentiaalin tunnistaminen

  • Markkinaymmärryksen kasvattaminen, toimialakohtaisen datan tarkastelu segmenteissä sekä kilpailija-analyysit

  • Mainonnan viestikärjet ja tyyli potentiaalisissa segmenteissä

  • Oman segmentoinnin rikastaminen mediankäyttödatalla

Suomalaiset mediankäyttäjät
3,8 milj.

Sanoman mediankäyttösegmentit

Tutustu kahdeksaan eri mediankäyttösegmenttiin. Tunnistatko asiakkaasi?

Ennakkoluuloton verkostoituja

11 % (395 000 hlöä)

Etsii aktiivisesti uutta ja haluaa rakentaa omannäköistä, merkityksellistä elämää 

Haluaa lisätä ymmärrystä ja osaamista, erityisesti teknologia on tärkeää

Yksilönä yhteisössä – omien mielipiteiden luominen ja niiden jakaminen samanmielisille on tärkeää

Ennakkoluuloton verkostoituja

Itsevarma menestyjä

7 % (260 000 hlöä)

Hän uskaltaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, puhuttiinpa kokemuksista, tuotteista kuin sisällöistäkin

Hän on päämäärätietoinen ja itsevarma, mutta haluaa samalla kehittää itseään 

Työ, status ja taloudellinen menestys päämääränä kehitykselle

Itsevarma menestyjä

Utelias suunnannäyttäjä

12 % (470 000 hlöä)

Edelläkävijä, joka janoaa uusia elämyksiä ja menestystä – ulkonäkö ja trendit ovat erityisen tärkeitä

Hän on sosiaalinen, energinen ja elämäniloinen hedonisti

Vilkkaat sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä – Jakaminen ja osallistuminen eri yhteisöihin kiinnostaa

Utelias suunnannäyttäjä

Haaveileva mukanakulkija

11 % (427 000 hlöä)

Toteuttaa itseään hillitysti ja harkitusti – Seuraa edelläkävijöitä ja  kuuntelee muiden mielipiteitä

Treenaaminen, ulkonäkö ja trendien seuraaminen ovat tärkeitä

Saattaa vielä etsiä itseään – kuitenkin halu kehittyä, ja sitä kautta saavuttaa menestystä, on kova
 

Haaveileva mukanakulkija

Kiireinen tasapainon etsijä

19 % (705 000 hlöä)

Hän on sosiaalinen ja empaattinen ihminen, jolle perhe ja läheiset ovat erittäin tärkeitä.

Leimallista on myös kunnianhimo ja ulkonäkö­keskeisyys. 

Arkeensa hän kaipaa helpotusta, ja nauttii shoppailusta ja hyvien löytöjen tekemisestä.

Kiireinen tasapainon etsijä

Mukavuudenhaluinen viihtyjä

9 % (345 000 hlöä)

Tavallinen, arjessaan viihtyvä suomalainen, joka arvostaa mukavaa ja kotikeskeistä elämää.

Perhe tulee aina ykkösenä – Hyvinvointi ja turvattu talous. 

Kuluttajana hän on hintakeskeinen, helppoutta arvostava ja teknologiamyönteinen. 

Mukavuudenhaluinen viihtyjä

Vakiintunut arjesta nauttija

14 % (514 000 hlöä)

Hän arvostaa omaa rauhallisiin uomiin asettunutta ja turvallista elämäänsä, eikä kaipaa suuria muutoksia tai uusia virikkeitä. 

Tavallinen arki on hänen mielestään parasta. Tekevänä ihmisenä hän puuhastelee jotain alinomaa.

Kuluttamisessa hän arvostaa kotimaisuutta ja luottaa tuttuihin brändeihin ja pyrkii toimimaan kuormittamatta luontoa.

Vakiintunut arjesta nauttija

Laatutietoinen tiedonhakija

16 % (606 000 hlöä)

Hän haluaa kehittää itseään, oppia jatkuvasti uutta ja on avoin uusille ideoille ja ihmisille.

Hän haluaa olla aktiivinen jäsen yhteiskunnassa ja antaa oman panoksensa yhteisen hyvän eteen esim. vapaaehtoistyöllä.

Kuluttamisessa hän painottaa laatua, vastuullisuutta ja kotimaisuutta.

Laatutietoinen tiedonhakija

Lataa tiivistelmät mediankäyttösegmenteistä

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Alueelliset mediankäyttösegmentit

Minkälaiset mediankäytön segmentit korostuvat eri puolella Suomea?

Laatutietoisia tiedonhakijoita, kiireisiä tasapainonetsijöitä vai vakiintuneita arjesta nauttijoita? Eri puolilla Suomea korostuvat erilaiset mediankäyttösegmentit.  

Valitse sinua kiinnostava alue kartalta ja tutustu alueen kuluttajien mediankäyttöön.

Lappi Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa Keski-Suomi Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala Satakunta Pirkanmaa & Kanta-Häme Päijät-Häme & Kymenlaakso Etelä-Karjala & Etelä-Savo Varsinais-Suomi Uusimaa

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan kuinka segmentointia voisi hyödyntää sinun yrityksesi markkinoinnin ja mainonnan tukena.

Ota yhteyttä

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
010 80 80 85 *

Arkisin klo 8-16

Uudet mainostajat
010 321 9400  **
Arkisin klo 9-15

* 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Evästekäytännöt
  • Responsible Disclosure Statement

©2023 Sanoma Media Finland