Suomalaiset mediankäyttäjinä
Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä Sanoman laajassa mediavalikossa. Mediankäyttösegmenttien avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin vetoavat, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi. Suomalaiset jaetaan yhdeksään eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Mainostajalle segmentointi tarjoaa useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa.
Näin hyödyt mediankäyttösegmenteistä
-
Kohderyhmäsi syväymmärryksen lisääminen sekä uuden potentiaalin tunnistaminen
-
Markkinaymmärryksen kasvattaminen, toimialakohtaisen datan tarkastelu segmenteissä sekä kilpailija-analyysit
-
Mainonnan viestikärjet ja tyyli potentiaalisissa segmenteissä
-
Oman segmentoinnin rikastaminen mediankäyttödatalla
Suomalaiset mediankäyttäjät
3,8 milj.
Sanoman mediankäyttösegmentit
Tutustu kahdeksaan eri mediankäyttösegmenttiin. Tunnistatko asiakkaasi?
Ennakkoluuloton verkostoituja
11 % (395 000 hlöä)
Etsii aktiivisesti uutta ja haluaa rakentaa omannäköistä, merkityksellistä elämää
Haluaa lisätä ymmärrystä ja osaamista, erityisesti teknologia on tärkeää
Yksilönä yhteisössä – omien mielipiteiden luominen ja niiden jakaminen samanmielisille on tärkeää

Itsevarma menestyjä
7 % (260 000 hlöä)
Hän uskaltaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, puhuttiinpa kokemuksista, tuotteista kuin sisällöistäkin
Hän on päämäärätietoinen ja itsevarma, mutta haluaa samalla kehittää itseään
Työ, status ja taloudellinen menestys päämääränä kehitykselle

Utelias suunnannäyttäjä
12 % (470 000 hlöä)
Edelläkävijä, joka janoaa uusia elämyksiä ja menestystä – ulkonäkö ja trendit ovat erityisen tärkeitä
Hän on sosiaalinen, energinen ja elämäniloinen hedonisti
Vilkkaat sosiaaliset verkostot ovat tärkeitä – Jakaminen ja osallistuminen eri yhteisöihin kiinnostaa

Haaveileva mukanakulkija
11 % (427 000 hlöä)
Toteuttaa itseään hillitysti ja harkitusti – Seuraa edelläkävijöitä ja kuuntelee muiden mielipiteitä
Treenaaminen, ulkonäkö ja trendien seuraaminen ovat tärkeitä
Saattaa vielä etsiä itseään – kuitenkin halu kehittyä, ja sitä kautta saavuttaa menestystä, on kova

Kiireinen tasapainon etsijä
19 % (705 000 hlöä)
Hän on sosiaalinen ja empaattinen ihminen, jolle perhe ja läheiset ovat erittäin tärkeitä.
Leimallista on myös kunnianhimo ja ulkonäkökeskeisyys.
Arkeensa hän kaipaa helpotusta, ja nauttii shoppailusta ja hyvien löytöjen tekemisestä.

Mukavuudenhaluinen viihtyjä
9 % (345 000 hlöä)
Tavallinen, arjessaan viihtyvä suomalainen, joka arvostaa mukavaa ja kotikeskeistä elämää.
Perhe tulee aina ykkösenä – Hyvinvointi ja turvattu talous.
Kuluttajana hän on hintakeskeinen, helppoutta arvostava ja teknologiamyönteinen.

Vakiintunut arjesta nauttija
14 % (514 000 hlöä)
Hän arvostaa omaa rauhallisiin uomiin asettunutta ja turvallista elämäänsä, eikä kaipaa suuria muutoksia tai uusia virikkeitä.
Tavallinen arki on hänen mielestään parasta. Tekevänä ihmisenä hän puuhastelee jotain alinomaa.
Kuluttamisessa hän arvostaa kotimaisuutta ja luottaa tuttuihin brändeihin ja pyrkii toimimaan kuormittamatta luontoa.

Laatutietoinen tiedonhakija
16 % (606 000 hlöä)
Hän haluaa kehittää itseään, oppia jatkuvasti uutta ja on avoin uusille ideoille ja ihmisille.
Hän haluaa olla aktiivinen jäsen yhteiskunnassa ja antaa oman panoksensa yhteisen hyvän eteen esim. vapaaehtoistyöllä.
Kuluttamisessa hän painottaa laatua, vastuullisuutta ja kotimaisuutta.

Lataa tiivistelmät mediankäyttösegmenteistä
Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.
Minkälaiset mediankäytön segmentit korostuvat eri puolella Suomea?
Laatutietoisia tiedonhakijoita, kiireisiä tasapainonetsijöitä vai vakiintuneita arjesta nauttijoita? Eri puolilla Suomea korostuvat erilaiset mediankäyttösegmentit.
Valitse sinua kiinnostava alue kartalta ja tutustu alueen kuluttajien mediankäyttöön.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä, niin jutellaan kuinka segmentointia voisi hyödyntää sinun yrityksesi markkinoinnin ja mainonnan tukena.