Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Hesarin lukuaika kasvanut – arkena lehteä luetaan 53 minuuttia

Helsingin Sanomien tuoreen lukijatutkimuksen mukaan lehden lukuaika on kasvanut selkeästi edellisvuodesta. Lehden tilaajalukijat ovat pääosin heavy-lukijoita, jotka lukevat lehden tarkasti kannesta kanteen. Näin ollen myös mainonta saa paremman huomioarvon.
26.4.2017
Jaa:FacebookXLinkedin
  • Hesarin lukuaika kasvanut arkena + 14 min, lauantaisin ja sunnuntaisin + 4 min

Lukuajan kasvun takana on entistä suurempi määrä lukijoita, jotka viettävät lehden parissa yli tunnin päivässä erityisesti arkena ja lauantaina. Arkipäivisin aamu (ennen klo 9) on entiseen tapaan suosituin lukuajankohta. Lukeminen on lisääntynyt myös pitkin päivää. Viikonloppuisin lukeminen keskittyy erityisesti klo 9-12 välille. Lehteä luetaan myös muina ajankohtina.

Näköislehti täydentää hyvin painettua Hesaria, sillä sitä luetaan pitkin päivää niin arkena kuin viikonloppunakin.

 

  • Hesari luetaan kannesta kanteen

Sivustojen, osioiden ja liitteiden lukeminen on säilynyt hyvin samanlaisena viime vuoteen verrattuna. Uutissivustot, palvelusivustot, teemasisällöt ja liitteet luetaan entiseen tapaan tarkasti.

Metron uudistus koettiin positiivisena

Valtaosa HS Metron lukijoista on huomannut lehden uudistuneen ja vaihtaneen nimensä HS Metroksi viime syksynä. Uudistus koetaan positiiviseksi kaikkien mitattujen ominaisuuksien tai asioiden osalta. Lehden sisällön, luotettavuuden ja laadukkuuden koetaan parantuneen sekä lukijat kertovat lukevansa lehteä aikaisempaa enemmän.

  • Lehteä luetaan keskimäärin 12 minuuttia

HS Metron lukijat kertovat lukevansa lehtensä vähintäänkin osittain. Yhden numeron lukemiseen käytetään aikaa keskimäärin 12 minuuttia. HS Metroa luetaan tyypillisimmin sen ilmaisuuden takia. Yli puolet lehden lukijoista lukee HS Metroa, koska se on helppo tapa seurata uutisia ja ajankohtaisia asioita. Kiinnostavimmat aihealueet ovat paikalliset uutiset ja uutiset kotimaasta. Selkeään kärkikolmikkoon sijoittuu myös uutiset ulkomailta.

  • HS Metro on kaupunkilainen ja paikallinen

Yli 80 prosenttia lukijoista pitää HS Metroa yleisesti erittäin tai melko kiinnostavana. Tämä erinomaisella tasolla oleva kiinnostavuus näkyy myös lehden suosittelussa, joka on niin ikään hyvällä tasolla. Imagollisesti kuvaavimmat ominaisuudet HS Metrolle ovat kaupunkilaisuus ja paikallisuus.

  • HS Metroa pidetään hyödyllisenä mainosmediana lukijoiden keskuudessa

Yli 40 prosenttia lukijoista kokee, että mainokset sopivat HS Metroon hyvin. Lisäksi noin kolmannes on saanut mainoksista ostovinkkejä ja ideoita. 40 prosenttia lukijoista kertoo seuraavansa mielellään mainoksia lehden lukemisen lomassa.

Lähde: Kantar TNS Oy, HS lukeminen 2017, HS Metro lukeminen 2017

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland