Effien shortlistalla uusia toimialoja ja kansainvälisiä töitä
”Onneksi olkoon kaikille Effien short-listalle yltäneille. Olen erityisen ilahtunut siitä, että joukossa on kokonaan uusia toimialoja, perinteisiä paikallisia tekijöitä, mutta myös hienoja kansainvälisiä töitä, joista suomalainen markkinointiyhteisö voi olla ylpeä”, sanoo kilpailun päätuomari, Elisan markkinointijohtaja Tomi Wirtanen.
”Kilpailutöiden taso oli tasalaatuisempi ja korkeatasoisempi kuin aiemmin. On ilo huomata, että tavoitteellinen markkinoinnin suunnittelu on noussut keskeiseen rooliin. Joukossa oli maailmanluokan kirkkaita insighteja. Olisin toivonut, että juuri siihen keskeisimpään, strategiseen lisäarvoa, kanavastrategiaa ja tarinankerrontaa tukevaan näkemykseen olisi panostettu vielä enemmän. Mallikas kattaus mielettömiä onnistumisia markkinoinnin eri keinoin toteutettuina”, hehkuttaa Sanoma Media Finlandin markkinointijohtaja B2B, Sanna Kolamo.
Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Tomi Wirtasen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 22 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan torstaina 25.1.2018 Astoria-salissa.
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.
Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 16. kerran. Vuonna 2017 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland. Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.
Vuoden 2017 short-lista (Huom: Listauksessa näkyvissä vain työn jättänyt toimisto ja asiakas, tekijäjoukoksi ilmoitettu tyypillisesti usean toimiston edustajia)
Aino – välillä voi keksiä itsensä uudestaan
Mirum Agency/Froneri Finland
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet Bisneshaasteet; renessanssi
Auta ihmistä
Make it Simple /Pelastusarmeija
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; pienet ja alueelliset budjetit
Autotehtaan sankarit – Suomen suurin rekrytointi
Kuudes Kerros Helsinki/Valmet Automotive
kategoria: Bisneshaasteet; Kohderyhmä, Tuotteet ja palvelut; Autoilu ja moottoriala
Burgernomia – McDonald’sin aina hintaansa arvokkaampi hampurilainen
DDB Helsinki/MacDonald’s Finland
kategoria: Bisneshaasteet; Uusi tuote tai palvelu, Tuotteet ja palvelut; Matkailu, elämykset ja vapaa-aika
A Guinness World Record – Fastest Side Wheelie in a Car
Villivisio/Nokian Renkaat
kategoria: Media; Mediaidea, Tuotteet ja palvelut; Autoilu ja moottoriala
Fazer munkkibaari -sarja myi hillotusti munkkeja
SEK/Fazer Leipomot
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet
Hartwall Original Long Drink Comeback
Bob The Robot/Hartwall
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet
Jenkki – pieni pala hymyä, suuri muutos markkinalla
ToinenPHD/Cloetta
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Elintarvikkeet Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi
Kaikki tai ei mitään – Kuinka epäonnistuminen käännettiin voitoksi
Carat Finland/Veikkaus
kategoria: Bisneshaaste; Uusi tuote tai palvelu
Kaivopuiston lentonäytös/pienmuseon budjetilla Suomen suurin tapahtuma
SEK/Suomen Ilmailumuseo
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi
KONE Machine conversations
hasan & partners /KONE
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Yrityskuva, Bisneshaaste; Uusi tuote tai palvelu
K-Ruoka – paras kauppakaveri
Futurice/Kesko
kategoria: Bisneshaaste; Teknologia
Koskenkorva – Vodka from a Village
Bob The Robot/Altia
kategoria: Bisneshaaste; Renessanssi, Media; Mediateho
Kuinka mallisto, jota ei pitäisi olla, sai yli 70 miljoonan ihmisen huomion
hasan & partners /Plan International Suomi
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Nonp-rofit, Media; Mediaidea
LIDL – Elä kuin viimeistä kesäpäivää
Folk Finland/Lidl Suomi
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi
Lumo – kaupallinen rakkaustarina
TBWA Helsinki/Lumo
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi, Tuotteet ja palvelut; Asuminen
Lumo x Tinder – It’s a Match
TBWA Helsinki/Lumo
kategoria: Media; Mediainnovaatio, Bisneshaasteet; Kohderyhmä
Miten väritön ja hajuton käännettiin räväkkään kasvuun
Dagmar/Berner
kategoria: Media; Mediateho
Novelle Plus Elämän janoon
Bob The Robot/Hartwall
kategoria: Bisneshaasteet; Strateginen markkinointi
Putkiremontti meni putkeen – Fira Ketterän lanseeraus
Viestintä Oy Drum/Fira palvelut
kategoria: Bisneshaasteet; Uusi tuote tai palvelu, Tuotteet ja palvelut; Asuminen
Plan B City above the city
hasan & partners /Metsä Wood
kategoria: Bisneshaasteet; Kohderyhmä, Tuotteet ja palvelut; B2B Yritysmarkkinoitavat tuotteet ja palvelut
Puolessa vuodessa kansan rakastamaksi brändiksi. Kun aika on.
Intohimotoimisto Cassius/Sanoma Media Finland, Oikotie
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Yrityskuva
Roosa nauha 2016
dynamo&son/Syöpäsäätiö
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Brändätyt sisällöt
Uudistunut Vikinglotto yhdisti suomalaiset ja ruotsalaiset
Carat Finland/Veikkaus
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Matkailu, elämykset ja vapaa-aika,
Ylhäisten leipä – pienestä suurta
ToinenPHD/Lantmännen Cerealia
kategoria: Bisneshaasteet; Pienet ja alueelliset budjetit
Älä kerro Martille
Miltton/Crisis Management Initiative (CMI)
kategoria: Tuotteet ja palvelut; Non-profit, Bisneshaasteet; Pienet ja alueelliset budjetit
MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIOAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY
Lisätietoja:
Tomi Wirtanen, päätuomari, Elisan markkinointijohtaja, puh. 045 6707161
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693