Hesarilla vaikutat kuluttajiin aamuisin - tuoreet tutkimustulokset valottavat lehden lukutottumuksia
Helsingin Sanomien tuoreen lukijatutkimuksen mukaan lehden lukemiseen käytetään paljon aikaa. Hesarin laadukkaiden sisältöjen lisäksi myös mainonta koetaan lehdessä kiinnostavana ja luotettavana.
Hesarin lukemiseen käytetään paljon aikaa – keskimäärin tunnin päivässä
Arkipäivisin aamu on entiseen tapaan Hesarin suosituin lukuajankohta. Kaikkina viikonpäivinä lehteä luetaan yhä enemmän myös pitkin päivää, johon vaikuttanee digitaalisen näköislehden lisääntynyt lukeminen painetun lehden rinnalla. Tämä tarkoittaa mainonnalle runsaasti toistoa pitkin päivää.
- Yli 400 000 lukijaa kertoo lukevansa lehden ennen aamuyhdeksää.
- Viikonloppuisin lukeminen keskittyy 9-12 välille.
- Keskimääräiset lukuajat ovat arkena 48 minuuttia, lauantaisin 57 minuuttia ja sunnuntaisin 67 minuuttia.
Lehti luetaan tai vähintään silmäillään kannesta kanteen
Sisältöjen lukeminen on säilynyt hyvin samanlaisena viime vuodet. Lehti luetaan ja silmäillään kannesta kanteen. Eroja suosikkisisällöissä kuitenkin löytyy kohderyhmiä tarkasteltaessa.
- Hesarin sisällöistä luetuimpia ovat kestosuosikit Kotimaa, Uutiset -aukeama ja Sunnuntai.
- Naisia ja alle 30-vuotiaita kiinnostavat erityisesti Torstai-osa ja Kuukausiliite.
- Miesten suosikkisisällöt ovat Ulkomaan uutiset ja Tiede.
- Pääkaupunkiseudun lukijoita kiinnostaa Kaupunki-uutiset.
Hesarin lukeminen on tasaista ympäri vuoden – kesä ei muuta lukutottumuksia
-
Kolme neljästä painetun lehden tilaajalukijasta lukee Hesaria samalla tavoin kesällä kuin muinakin ajankohtina.
- Noin kymmenys käyttää lehden lukemiseen enemmän aikaa kesällä ja vastaavasti noin kymmenys vähemmän.
- Erityisesti alle 40-vuotiaat naiset viettävät kesällä Hesarin parissa enemmän aikaa.
Hesarissa mainostavat yritykset ja tuotteet koetaan luotettavina
-
Lukijat suhtautuvat mainontaan positiivisesti ja se koetaan oleelliseksi osaksi lehteä.
- 72 % lukijoista kokee Hesarissa mainostavat yritykset ja tuotteet luotettavina.
- Yli puolet pääkaupunkiseudun lukijoista kertoo selailevansa ja lukevansa Hesarin välissä jaettavia ilmoitusliitteitä säännöllisesti.
Lähde: Kanter TNS Oy, HS Lukeminen 2018
KMT: Hesari kasvatti lukijamääräänsä >