Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Audiopalveluiden käyttö monipuolistuu – Radio yhä kuunnelluin kaikissa ikäryhmissä

Sanoman Audio nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät audiopalveluita erittäin monipuolisesti. Digitaaliset audiopalvelut eivät ole syöneet kuluttajien radion kuunteluun käyttämää aikaa, vaan kokonaisaika erilaisiin radio- ja audiopalveluihin on kasvussa. Radio on selkeästi kuunnelluin audiopalvelu.
audiotutkimus
13.6.2018
Jaa:FacebookXLinkedin

Audiopalveluiden monipuolistumisen myötä sisältöjen tekijöille sekä mainostajille aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia. Mainostajalle eri jakelutiet mahdollistavat aikaisempaa tarkemman kohdentamisen sekä monipuolisia sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia. Audiopalveluiden kuuntelu tapahtuu usein yksin ja keskittyneesti, joten kampanjoille mahdollistetaan entistä korkeampi kokonaishuomioarvo.

Audiopalveluiden käyttö, %

Selvästi suosituin audiopalvelu on radion kuuntelu lähetysaikaan. Radion suosituinta sisältöä ovat musiikki ja uutiset. Seuraavaksi eniten kuunnellaan YouTubea, streaming sisältöjä sekä omaa musiikkia kannettavalla tai kiinteällä soittimella.

Digitaaliset audiopalvelut eivät ole syöneet kuluttajien radion kuunteluun käyttämää aikaa, vaan kokonaisaika erilaisiin radio- ja audiopalveluihin on kasvussa.

Audion kokonaiskulutus, minuuttia

 

Nuoret käyttävät monipuolisimmin eri palveluita  

Radion kuuntelu lähetysaikaan haukkaa valtaosan koko audiopalveluihin käytetystä ajasta. Nuorilla radion kuuntelu lähetysaikaan pitää yhä pintansa, muut musiikkipalvelut haukkaavat toiseksi suurimman palan heidän audiokuuntelun ajasta.

Eri palvelujen %-osuus kokonaisajasta 

Digitaalisten palvelujen edelläkävijät ovat myös aktiivisia radion kuuntelijoita

Digitaalisten palveluiden edelläkävijät käyttävät luonnollisesti erilaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia  aktiivisesti sekä kokeilevat uusia palveluja ensimmäisten joukossa. Edelläkävijät kuuntelevat radiota lähetysaikaan radiovastaanottimesta keskivertoa enemmän, lisäksi heidän käytössä korostuvat nettiradiot sekä sovellukset. Edelläkävijät korostuvat myös Sanoman Supla-palvelussa, jota käyttää aktiivisesti kaiken kaikkiaan jo 360 000 suomalaista kuukaudessa.

 

Lisätietoja: Kati Alijoki, Head of Insight and Planning B2B, Sanoma Media Finland, kati.alijoki@sanoma.com

Lähde: Kantar TNS Oy, Audio nyt ja tulevaisuudessa –tutkimus, 2018,  Finnpanel Oy, KRT  

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland