Audiopalveluiden käyttö monipuolistuu – Radio yhä kuunnelluin kaikissa ikäryhmissä
Audiopalveluiden monipuolistumisen myötä sisältöjen tekijöille sekä mainostajille aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia. Mainostajalle eri jakelutiet mahdollistavat aikaisempaa tarkemman kohdentamisen sekä monipuolisia sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia. Audiopalveluiden kuuntelu tapahtuu usein yksin ja keskittyneesti, joten kampanjoille mahdollistetaan entistä korkeampi kokonaishuomioarvo.
Audiopalveluiden käyttö, %
Selvästi suosituin audiopalvelu on radion kuuntelu lähetysaikaan. Radion suosituinta sisältöä ovat musiikki ja uutiset. Seuraavaksi eniten kuunnellaan YouTubea, streaming sisältöjä sekä omaa musiikkia kannettavalla tai kiinteällä soittimella.
Digitaaliset audiopalvelut eivät ole syöneet kuluttajien radion kuunteluun käyttämää aikaa, vaan kokonaisaika erilaisiin radio- ja audiopalveluihin on kasvussa.
Audion kokonaiskulutus, minuuttia
Nuoret käyttävät monipuolisimmin eri palveluita
Radion kuuntelu lähetysaikaan haukkaa valtaosan koko audiopalveluihin käytetystä ajasta. Nuorilla radion kuuntelu lähetysaikaan pitää yhä pintansa, muut musiikkipalvelut haukkaavat toiseksi suurimman palan heidän audiokuuntelun ajasta.
Eri palvelujen %-osuus kokonaisajasta
Digitaalisten palvelujen edelläkävijät ovat myös aktiivisia radion kuuntelijoita
Digitaalisten palveluiden edelläkävijät käyttävät luonnollisesti erilaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia aktiivisesti sekä kokeilevat uusia palveluja ensimmäisten joukossa. Edelläkävijät kuuntelevat radiota lähetysaikaan radiovastaanottimesta keskivertoa enemmän, lisäksi heidän käytössä korostuvat nettiradiot sekä sovellukset. Edelläkävijät korostuvat myös Sanoman Supla-palvelussa, jota käyttää aktiivisesti kaiken kaikkiaan jo 360 000 suomalaista kuukaudessa.
Lisätietoja: Kati Alijoki, Head of Insight and Planning B2B, Sanoma Media Finland, kati.alijoki@sanoma.com
Lähde: Kantar TNS Oy, Audio nyt ja tulevaisuudessa –tutkimus, 2018, Finnpanel Oy, KRT