Suomalaiset käyttävät monipuolisesti liikkuvan kuvan eri kanavia – kotimaisten netti-TV-palveluiden käyttö kasvaa nopeimmin

tv tutkimus
Sanoman tuore Televisio nyt ja tulevaisuudessa -tutkimus kertoo, että liikkuvan kuvan palveluita kulutetaan yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin.

Mainostajan kannalta on merkityksellistä tunnistaa eri jakelutapojen keskinäiset suhteet: lineaarijakelu on merkittävässä roolissa yleisöjen tavoittamisessa ja uudet jakelutiet täydentävät tämän roolia loistavasti, tuoden uusia mahdollisuuksia viestin vahvemmalle läpimenolle.  

Kotimaisten netti-TV-palveluiden käyttö jatkaa kasvuaan

Kotimaiset netti-tv-palvelut olivat ainoita palveluita , joiden käyttö kasvoi viime vuodesta. TV-ohjelmien katselu niiden lähetysaikana on pysynyt viimeiset 5 vuotta samalla tasolla. Viime vuosina kovassa kasvussa olevien video- ja suoratoistopalveluiden kasvu on tasaantunut.  

ajankäyttö tv videopalvelut

Netti-tv-palvelu Ruutu tavoittaa 1,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Kaikki Sanoman videosisällöt sisältävä Ruutu Videoverkosto tavoittaa 3,8 miljoonaa käyttäjää.

TV-sisällöt kiinnostavat ylivoimaisesti eniten

TV- ja videopalveluihin käytetty aika viikossa nousi jopa 1,5 tuntia viime vuodesta. Suomalaiset käyttävät eri palveluja yhä laajemmin, jo 40 % suomalaisista käyttää vähintään 4 erilaista liikkuvan kuvan palvelua.

Liikkuvan kuvan palveluista TV-sisällöt kiinnostavat ylivoimaisesti eniten. Liikkuvan kuvan parissa käytetystä ajasta 85 % viihdytään TV-ohjelmien parissa joko varsinaisen TV-lähetyksen aikana, ajassa siirretysti tai kotimaisten netti-tv-palveluiden kautta. Viime vuodesta ajankäyttö netti-tv-palveluihin oli kasvussa.

TV videopalvelut osuudet

Lisätietoja: Kati Alijoki, Head of Insight and Planning B2B, Sanoma Media Finland, kati.alijoki@ sanoma.com

Lähde:  TV nyt ja tulevaisuudessa -tutkimus, maaliskuu 2018 TNS Kantar Oy, Ruutu ja Ruutu Videoverkoston tavoittavuudet, FIAM – comScore MMX MP