Olisiko Effiestä itsestään Effie-voittajaksi?

Miska Rajasuo
Viime vuosina Effie-keissien määrä on pyörinyt parhaimmillaan sadassa tai vähän alle, vaikka tuloksellista markkinointia tehdään Suomessa paljon enemmän. Miksi meidän täytyy motivoida Effie-entryjen tekemiseen? Mitä jos suutarin lapselle laittaisi kengät jalkaan ja tuumisi miten Effiestä tekisi Effie-keissin? Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effien päätuomari Miska Rajasuo sen teki ja kokosi keissin kasaan.

Puhuin markkinoinnin viikolla tämän vuoden Effie-päätuomarin ominaisuudessa siitä, miten tehdään hyvä Effie-entry. Keskeinen viestini oli, ettei Effie-voittajia rakenneta entryllä, vaan tekemällä perusduunimme lähtökohtaisesti oikein: haasteen, mittariston, insightin, toteutuksen ja tulosten pitää olla yksiselitteisesti linjassa. Puheeni lopussa eturivistä nousi erään mainostoimiston johtaja, joka kysyi: ”Kuinka voisin motivoida omaa porukkaani näkemään vaivaa ja pusertamaan taas kasaan Effie-entryjä.”

Kysymys jäi mietityttämään. Miksi meidän täytyy motivoida Effie-entryjen tekemiseen? Miksei Effie ole onnistunut tekemään itsestään niin haluttavaa, ettei siihen osallistumiseen erikseen tarvitsisi maanitella? Onko Effie epäonnistunut tekemään itsestään Effie-keissin?

Mitä jos suutarin lapselle laittaisi kengät jalkaan ja tuumisi miten Effiestä tekisi Effie-keissin.

Kuvaus lähtötilanteesta 

Effien tehtäväksi on kirjattu tuloksellisen markkinoinnin arvostuksen nostaminen Suomessa. Se palkitsee kampanjoita ja markkinointitekoja, jotka ovat muuttaneet markkinaa, tai saaneet aikaan poikkeuksellisen kovia tuloksia omassa kategoriassaan. Se ei ole palkinto siitä, kuka on käyttänyt eniten rahaa mainontaan tai kuka on pystynyt saamaan aikaan edes jotakin, vaikka rahaa ei ollut yhtään.

Viime vuosina Effie-keissien määrä on pyörinyt parhaimmillaan sadassa tai vähän alle, vaikka tuloksellista markkinointia tehdään Suomessa paljon enemmän.

Kohderyhmä

Ihmiset, jotka saavat aikaan tuloksia markkinoinnilla.

Tavoitteet

Effien osallistujamäärän kaksinkertaistaminen 200:aan vuoteen 2020 mennessä.

Näkemys

Effieen olisi tunkua, jos markkinointia tekevät ihmiset ymmärtäisivät, että Effie on näkyvin ja tärkein foorumi, jossa omaa tasoa pääsee vertailemaan maan parhaisiin suorituksiin, markkinoimaan osaamistaan maan kovimmille markkinoinnin asiantuntijoille ja rakentamaan mielikuvaa yrityksestä, jolle luova markkinointi on osa menestyksen filosofiaa.

Kokonaisratkaisu

Olitpa sitten asiakas tai toimisto, kysykää useammin (tai mieluummin aina): Kuinka teemme tästä sellaista markkinointia, että se herättää kateutta kilpailijoissa? Tai: Mitä ja miten meidän pitäisi tehdä asioita, että tästä tulee Effie-keissi?

Tulokset

Suomalainen markkinointiala ja markkinoijat ymmärsivät Effien merktityksen suomalaisen tuloksellisen markkinoinnin kirittäjänä ja Effie-keissejä syntyi kuin sieniä sateella. Osallistujamäärä ei vain kaksinkertaistunut, vaan kolminkertaistui jo vuoteen 2019 mennessä.

Kadehdittavan keissin ainekset vai mitä? Heitän tämän haaveen haasteena kaikille meille MTL:n jäsenille. Miksei Effie voisi ottaa tehtäväkseen toimia kuten saarnaa ja tehdä Effiestä Effie-voittaja. Että syntyisi lisää niitä Effie-keissejä.

Miska Rajasuo
 

Osallistu Effieen!
Ilmoita kampanjasi mukaan Effieen 4.10. mennessä! Voittajia juhlitaan 7.2.2019.