Helsingin Sanomien lehdistönvapauden kampanja voitti Grand Effien 2018

Grand Effie The Land of Free Press
The Land of Free Press -kampanja voitti Effie Awards Finland 2018 -kilpailun arvostetuimman palkinnon. Se nosti esiin lehdistönvapauden merkityksen presidentti Putinin ja Trumpin huippukokouksen aikana. Kampanjan ideoi Helsingin Sanomille TBWA\Helsinki.

Helsingin Sanomat täytti huippukokousvieraiden saapumisreittien ulkomainospinnat presidentti Putinille ja presidentti Trumpille kohdistetuilla, vapaan lehdistön merkitystä korostavilla ulkomainoksilla: Welcome to the land of free press.

Sekä Venäjällä että Yhdysvalloissa suhde vapaaseen mediaan on ollut ongelmallinen, mutta Suomessa lehdistönvapaus on edelleen maailman kärjessä.

Kampanja keräsi näkyvyyttä 56 maassa ja toimi myös kimmokkeena yhä kasvavalle kansainväliselle liikkeelle lehdistönvapauden puolesta.

  • Grand Effien voitti kampanja, joka oli ehdottomasti yksi hienoimmista markkinointiteoista viime vuonna kansainvälisestikin arvioituna. Se on markkinointia, joka lähtee suoraan brändin olemassa olon tarkoituksesta. Olemme kaikki varmasti yhtä mieltä siitä, että jos The Land of Free Press olisi jäänyt tekemättä, se olisi ollut tragedia, sanoo kilpailun päätuomari, Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.
     
  • Effie-yhteistyömme tavoitteena on nostaa esiin vaikuttavan markkinointiviestinnän merkitystä. On hienoa huomata, että Suomessa tehdään todella kansainvälisen tason markkinointia. Onnea kaikille upeille voittajatöille, sanoo johtaja Karri Ahonen Sanoma Media Finlandista.

Effie Awards Finland palkitsee vuosittain parasta suomalaista markkinointia. Kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. Kilpailun kumppani on ollut jo usean vuoden ajan Sanoma Media Finland.

Kilpailussa jaettiin Grand Effien lisäksi kolme kultaista, kolme hopeista ja kolme pronssista Effie-palkintoa. Palkitut markkinointityöt perusteluineen olivat seuraavat:

Mediaidea -sarja

Kultainen Effie
The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecaux Finland, ClearChannel Finland, Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat käytti tilaisuuden hyväkseen, kun maailman katseet olivat kohdistuneet Suomeen. Valtakunnan päälehti kantoi vastuunsa ja käyttäytyi arvojensa mukaisesti. Täydellisellä ammattitaidolla rakennettu markkinointiteko, josta tuli koko Suomalaisen vapaan lehdistön yhteinen ylpeydenaihe.

Hopeinen Effie

Hihna247; Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki, SOK, Sanoma Creatives

Taktisestakin viestistä voi tehdä ilmiön. Kun idea on näin kirkas, mutta pölhö, vaatii sen toteuttamispäätös asiakkaalta arvostettavaa rohkeutta – ja se palkittiin vertaansa vailla olevalla investoinnin tuotolla. Työ herätti tuomaristossa vahvaa mainoskateutta.

Tuotteet ja palvelut -sarja

Kultainen Effie
Korttikampanja; Folk, Virta Helsinki, Miracle Sound, Valve Media, Lidl Suomi

Ihailtavan terävää haastajabrändin keljuilua isoille kilpailijoille. Nerokas oivallus tehdä erittäin hintakilpaillussa markkinassa tarjouskampanja erilaistavalla tavalla, ja vielä niin että se vahvistaa brändin mielikuvaa. Suomalaiset ovat korttikansaa, se näkyi myös myynnissä.

Hopeinen Effie
#LIFEINHEL; TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar, Finavia

Hatut päästä. Tämän kampanjan toteuttamisessa on tehty pitkiä päiviä. Finavialla on selkeä strategia ja #LIFEINHEL tukee sitä loistavasti. Kun kampanjan näyttökerrat ovat miljardiluokkaa ja ansaittu julkisuus liikkuu kymmenissä miljoonissa, voidaan jo puhua bisnesluokan onnistumisesta.

Pronssinen Effie
BRÜCKE – työkalubrändi, johon suomalaiset rakastuivat; Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engage, Tokmanni

Haasteissa oleva tuotekategoria käännettiin kasvuun oppikirjamaisen tyylipuhtaalla suorituksella. Tässä kampanjassa kaikki tehtiin oikein: positiointi, brändäys, identiteetti ja tarina. Suomalaiset alkoivat sankoin joukoin poraamaan, mutta pelkästä ilosta.

Pronssinen Effie 
Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi; SEK, Dagmar, DigiPeople Studio, Fazer Leipomot

Fazer käytti herkullisen tilaisuuden ensimmäisenä hyväkseen, kun Suomen viranomaiset päättivät yllättäen mahdollistaa hyönteisruuan valmistuksen. Sirkkaleipä ravisteli sekä suomalaisten ennakkoluuloja että Fazerin innovatiivisuus-mielikuvaa. Se osui hienosti tämän päivän arvovalintoihin ja maistui sen verran hyvältä, että Sirkkaleivät myytiin loppuun viikossa.

Bisnes-haaste-sarja

Kultainen Effie
Alepa Korttelitoive Chatbot; Carat Finland, Accenture, Wörks, TBWA\Helsinki, Boutique, Avidly, HOK-Elanto

Alepa meni hienosti lähikauppa-ideologian ytimeen. Kun asiakkaat saavat tehdä Alepastaan itsensä näköisen, on selvää, että he palkitsevat sen uskollisuudella ja ostokerroilla.. Korttelitoiveen koko ketju teknologiasta logistiikkaan ja markkinoinnista kauppaan on toteutettu viimeisen päälle hienosti.

Hopeinen Effie
Hartwall Original Long Drink maitokauppaan; Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo, Hartwall

Upea klassikon paluu. Aito ja alkuperäinen tuli maitokauppoihin brändillä eikä hinnalla. Original Long Drinkistä tehtiin vahva osa Suomen populaarikulttuuria ja ikoninen kuosi vietiin jopa vaatemallistoon. Seurauksena koko lonkerokategorian suvereeni haltuunotto.

Pronssinen Effie
Lidl Stingy - Elä kuin viimeistä kesäpäivää; Folk, Virta Helsinki, Directors Guild, La Boca, Lidl Suomi

Suomen virallinen viime kesän korvamato: kesä on kreisi. Sitcom-mainonnan taidonnäyte, jossa on haastettu perinteinen päivittäistavaraostaja-kohderyhmä. Kampanja sai grillikansan Lidliin ja aktivoi myös nuoret ja lapset tekemään biisistä omat versionsa.  Lidlin kesä oli siis kreisi myös myynnillisesti.

Grand Effie

The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecaux Finland, Clear Channel Finland, Helsingin Sanomat

Grand Effien voittaa kampanja, joka oli ehdottomasti yksi hienoimmista markkinointiteoista viime vuonna kansainvälisestikin arvioituna. Markkinointia, joka lähtee suoraan brändin olemassa olon tarkoituksesta. Olemme kaikki varmasti yhtä mieltä siitä, että jos The Land of Free Press olisi jäänyt tekemättä, se olisi ollut tragedia.

MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY

Lisätietoja:
Miska Rajasuo, päätuomari, 050 3710267
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693

MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän sekä teknologian asiantuntijayritysten yhteisö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinoinnin, luovuuden ja teknologian yhdistelmällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta.