Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Sanoma tutki: Live-katselu on edelleen suosituin tapa kuluttaa TV-sisältöjä

Suomalaiset käyttävät yhä useampaa palvelua TV- ja videosisältöjen kulutukseen. Sanoman teettämän Televisio ja videopalvelut nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksen mukaan kotimaiset netti-tv-palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisesti. TV-yhtiöiden sisältöjä katsoo 94 prosenttia suomalaisista.
TV nyt ja tulevaisuudessa -tutkimus: Live-katselu
3.6.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

78 prosenttia liikkuvan kuvan seuraamiseen käytetystä ajasta kuluu TV-yhtiöiden sisältöjen parissa, ja ​TV-yhtiöiden sisältöjen katselu on ykkösenä kaikissa ikäryhmissä. Live-katselu on edelleen suosituin tapa kuluttaa tv-sisältöjä, ja iso ruutu on ylivoimaisesti suosituin päätelaite tv- ja videosisältöjen katsomiseen. Kotimaisten netti-tv-palvelujen suosio on jatkanut nousuaan, ja näistä eniten kotimaista viihdettä katsotaan Ruudusta.

"Katselutavat muuttuvat, mutta kiinnostava ja katsojalle merkityksellinen sisältö on tärkein asia katselutavasta riippumatta. Tämän kevään The Voice of Finlandin ja Selviytyjät Suomen kaltaisen ilmiöohjelmien huikea suosio myös Ruudun puolella on hieno esimerkki siitä, että ohjelmien suosio kasvaa katselutapojen muuttuessa", Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen sanoo.

Kaupallisesti tärkeimmässä kohderyhmässä (25–44-vuotiaat) liikkuvaa kuvaa katsotaan eniten ohjelmien lähetysaikaan (72 %). Toiseksi eniten tässä kohderyhmässä seurataan kotimaisten TV-yhtiöiden netti-tv-palveluja (69 %).

Alle 25-vuotiaiden liikkuvan kuvan kulutus on tutkimuksen mukaan monipuolisinta. Yli puolet myös tästä ryhmästä katsoo ohjelmia niiden lähetysaikaan. 74 % tästä alle 25-vuotiaista käyttää suoratoistopalveluja, ja älypuhelin on ohittanut päätelaitteena TV-ruudun suosion. 

Tutkimuksesta selvisi myös, että television katsominen ei merkittävästi vähene, kun mukaan tulee uusia videopalveluita. Uusien palveluiden käyttö lisää liikkuvan kuvan kokonaiskulutusta. Suoratoistopalvelujen katsominen on lisääntynyt viime vuodesta 39 prosentista 53 prosenttiin. Suomalaiset käyttävät keskimäärin 3,7:ää eri TV- ja videopalvelua.

Televisio ja videopalvelut nyt ja tulevaisuudessa -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten tv- ja videopalvelujen katselutapoja sekä tv- ja videopalveluiden käyttöä eri päätelaitteilla. Osin samanlainen tutkimus toteutettiin 2013, 2015, 2017 ja 2018. Eri vuosien tuloksia vertaillaan toisiinsa soveltuvin osin. Tutkimus toteutettiin TNS Forum vastaajakannassa, josta poimittiin edustava otos 15–69-vuotiaista suomalaisista. Vastaajia oli yhteensä yli 1 000. Data painotettiin vastaamaan kyseistä väestönosaa sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Oy Sanoma Media Finlandin toimeksiannosta maaliskuussa 2019.

Tagit

TV & video Tutkittua
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland