Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Luovuuden hiekkalaatikko

Aina kun puhutaan luovista aloista, mietin onko olemassa ”ei luovia aloja”. Ja jos on, niin miten ne selviävät tässä maailmantilanteessa, Folkin Pia Dahlman kirjoittaa.
Pia Dahlman
10.9.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Aluksi pitää kuitenkin päästää irti ajatuksesta, että luovuus on jotain mitä ei voisi oppia. Jotain, mikä kuuluu vain harvoille ja valituille. Kun puhutaan luovista ihmisistä, mieleen nousee hieman hullu taidemaalari, epätasapainoinen kirjailija tai improvisoiva nykytanssija. Jos taas alkaa verrata itseään yritysmaailman luoviin neroihin, kuten Steve Jobsiin tai Walt Disneyyn, niin kynnys upottaa varpaat hiekkaan voi kasvaa vähän liian korkeaksi.

Kaikki syntyvät luoviksi. Lapset kyseenalaistavat asioita, tutkivat ennakkoluulottomasti ympäristöään ja mielikuvittelevat oman maailmansa. Mutta sillä hetkellä, kun he menevät kouluun, tämä kullanarvoinen ennakkoluulottomuus ja haaveilu alkaa vähetä. Lapset opetetaan tottelemaan, ei haastamaan vallalla olevia käsityksiä. Sama pätee myös aikuisiin. Mitä korkeammalle perinteisten yritysten hierarkiassa mennään, sitä vähemmän luovuudelle jätetään tilaa. Luovuus pitää saada kulmahuoneisiin, sillä vasta silloin on mahdollisuus todellisiin innovaatioihin ja isoihin ideoihin. Tutkimusten mukaan luovuus on kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisun jälkeen kolmanneksi tärkein ominaisuus työelämässä. Se on alue, jossa me ihmiset vielä toistaiseksi voitamme koneet.

Luovuus ei liity ammattiin, sillä me kaikki mielikuvittelemme asioita. Ennen nukkumaanmenoa haaveilemme ja annamme mielen harhailla. Oli kyse sitten uudesta reseptistä tai metalliteollisuuden prosessin tehostamisesta. Luovuus ei ole vain kirjailijoiden, taidemaalareiden ja mainosammattilaisten hiekkalaatikko. Se on yksi tärkeimmistä kilpailueduista, oli ala sitten mikä tahansa.

Liian usein emme kuuntele oman pään sisäisiä ääniä, fantasioita ja kuvitelmia. On helpompaa vaientaa äänet ja jatkaa niin kuin aina ennenkin. Mutta jos omille ideoilleen antaa tilaa ja mahdollisuuden, niin lopputuloksena on luultavasti lisää ideoita. Huolimatta siitä ovatko ne kaikki hyviä, niin ne ovat ideoita, leikkiä luovuuden hiekkalaatikolla. Uusi tapa katsoa maailmaa.

Luovan työn aloittamisessa on jotain pelottavaa. Epäonnistumisen mahdollisuus on aina läsnä, mutta jos pelon vuoksi jättää aloittamatta, niin on jo epäonnistunut. Sillä jos itselleen ei anna lupaa epäonnistua, ei myöskään saa lupaa edes yrittää.

Pitää päästä irti rutiineista, jotka ovat luovan ajattelun vihollisia. Jos päivästä toiseen kiertää samaa kehää, ei ole mahdollista luoda mitään uutta. Tee asiat toisin, aloita lasinpuhallus, meditoi, piirrä vasemmalla kädellä ja tanssi suihkussa. Kun antaa mielen vaeltaa, avaa oven uudelle ja sattumanvaraiselle. Se jos jokin auttaa tekemään eri tavalla kuin ennen ja haastamaan vallitsevaa tilaa. Rakentamaan sen hienoimman hiekkalinnan ja luomaan jotain uutta.

Pia Dahlman on mainostoimisto Folkin varatoimitusjohtaja. Folk vastaa Sanoman uudesta B2B-markkinointikonseptista. 

Tagit

Vieraskynä
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland