Ainu-yhteisö, sisältöyhteistyötä ja vaikuttajamarkkinointia

Ainu pääkuva
Bernerin lapsiperheille suunnattu Ainu-brändi aloitti syyskuussa vuoden kestävän laajan yhteistyön Vauva-lehden kanssa. Yhteistyökokonaisuuteen kuuluu muun muassa viisi printtimainosta, kolme useamman natiiviartikkelin digisisältöyhteistyötä, kaksi 16-sivuista liitettä sekä vaikuttajamarkkinointia.

Vauva.fi:n kautta kootaan lisäksi parinkymmenen vauvaperheen Ainu-yhteisö, jossa perheet pääsevät kokeilemaan Ainun tuoteuutuuksia ja saavat Ainu-ammattilaisten tukea uudessa elämäntilanteessa.

”Ainu oli tehnyt laajan markkinatutkimuksen ja pyysi meidän näkemystämme kohderyhmästä, alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmista ja vauvaa odottavista”, Consumer Insight Strategist Tiina Kosonen Sanomalta kertoo. ”Näkemys koostuu perhemedioidemme toimituksen ymmärryksestä ydinkohderyhmästä. Sanoman mediakäyttösegmentoinnin avulla päästään puolestaan kiinni siihen, miten kohderyhmälle kannattaisi viestiä.”  

Kesällä ennen toimenpiteiden käynnistämistä tehtiin brändimittaus siitä, miten tunnettu Ainu-brändi on, millaisia tunteita se herättää, ja mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden ostoon ja valintaan. Vuodenvaiheen jälkeen tehdään uusi brändimittaus ja yhteistyökokonaisuuden päätyttyä kolmas. Näin saadaan tietoa siitä, onko halutut mielikuvat saatu viestittyä.

”Tarkoituksena on hyödyntää tutkimustietoa ja oppia matkan aikana. Tutkimuksessa esiin nousseet asiat huomioidaan ja tarjotaan sisältöä, joka puree kohderyhmään”, Tiina Kosonen sanoo.

Yhteistyön tavoitteena on nostaa Ainu-brändin mielikuvaa.

”Tunnettuus on hyvällä tasolla, mutta mielikuvissa on parantamisen varaa. Tavoitteena on myös myynnin kasvu ja uusien tuotteiden menestyksekäs lanseeraus. Uskomme, että testiryhmät ja vaikuttajat yhdistettynä hyvään sisältöön Vauva.fi:ssä ja Vauva-lehdessä ovat tässä isossa roolissa. Meille on myös tärkeää saada omiin kanaviin sisältöä sekä kävijöitä”, Ainu-brändistä vastaava category manager Heidi Miessmer Berneriltä kertoo.