OMG! WTF is TRP?

kuva-ainatuleesanomista-bingo.jpg
Mitä on tapahtunut, kun markkinointikieli on muuttunut sellaiseksi, ettei kukaan muu voi ymmärtää siitä yhtään mitään?  Haluammeko vaikuttaa tärkeiltä tai viisailta?

Olemmeko tehneet kaikkemme, jotta markkinointi kuulostaisi rakettitieteeltä ja hämäisi keskustelukumppanit luulemaan, että nyt puhutaan vähintään tekoälytasoisesta teknologiasta?

Markkinoinnin jargon syntyy kahta yksinkertaista keinoa käyttämällä: joko asiasta tekaistaan kolmikirjaiminen lyhenne (hätätapauksessa kaksi- tai nelikirjaiminenkin käy) tai heittäydytään laiskaksi ja otetaan englanninkielinen termi kääntämättä käyttöön. Bonusvaihtoehtona on myös trendikkäiden termien – kuten tekoäly, lean ja holistinen – omiminen markkinoinnin termeiksi ja niiden viljely asian kuin asian yhteydessä. Takuuvarma tapa päteä ja vaikuttaa fiksulta.  Vai onko?

Itse kukin joutuu joskus palaverissa kääntymään Googlen puoleen ja selvittämään keskustelussa toistuvasti esiintyvää termiä oli se sitten TRP, PPC, RTB tai retargeting. Kun aiheena on vaikkapa videomainonta, keskustelua ei voi käydä puhumatta instreamista, outstreamista tai viewabilitystä. TV-mainoksen tuotanto ei onnistu ilman stoboa, castingiä, ppm:ää, production valueta tai callbackia.

Aina ei jaksa esittää fiksumpaa kuin on. Näitä hetkiä varten olemme kehittäneet ”Aina tulee sanomista” -bingon. Ota bingo palaveriin mukaan, bongaa viiden suora ja kajauta ilmoille ”bingo!”

aina tulee sanomista bingo

*Tämä teksti on tarkoitettu arjen kevennykseksi meille markkinoinnin raskaan työn raatajille. Olemme kuitenkin sitä mieltä, että markkinointi ei loppujen lopuksi ole niin vaikeaa, kun perustukset rakennetaan vahvoiksi, ja tätä työtä haluamme kanssasi tehdä. Tehdään siis yhdessä vuodesta 2020 kaikkien aikojen markkinoinnin vuosi.

Markkinoinnin sanasto vielä hakusessa?

Katso lyhyt oppimäärä markkinoinnin termeihin