Kuusi syytä, miksi kannattaa panostaa sovellusmainontaan

Juuli Pelkonen
Mobiilisovellukset ovat edelleen alihyödynnettyä mainosinventaaria, vaikka kuluttajat käyttävät niitä jo aktiivisesti, Sanoman Head of Programmatic Juuli Pelkonen kirjoittaa.

Suomalaiset ovat siirtyneet jo suurissa määrin medioiden mobiiliversioihin, mutta markkinoijat seuraavat hitaammin perässä. Esimerkiksi Ilta-Sanomien mobiilikäyttö ohitti desktop-käytön jo vuoden 2015 alussa, ja tällä hetkellä tämän Suomen suurimman uutismedian sivulatauksista jo yli 80 % tulee mobiililaitteista. Silti desktop-ympäristöön panostetaan sen kokoon nähden suhteessa eniten verrattuna mobiiliselaimiin tai sovelluksiin.

Käyttäjämäärillä mitattuna Suomen kolme käytetyintä FIAM-mittauksessa mukana olevaa sovellusta ovat Spotify, Yle Areena ja Ilta-Sanomat*.

Sovellukset kattavat jo merkittävän osan mobiilikäytöstä: yli puolet Ilta-Sanomien sivulatauksista tulee sovelluksista. Sovellusympäristössä on usein laadukasta mainosinventaaria. Tästä huolimatta sitä alihyödynnetään selkeästi. Mobiilisovelluksissa on enemmän tilaa ja vähemmän kilpailua.

Sivulataukset 2019 / IS

Mobiilisovellusliikenne IS

Yli 80 % Ilta-Sanomien sivulatauksista tulee joko tabletti- ja mobiilisovelluksista tai selainkäytöstä mobiili- tai tabletti-laitteella. (Lähde: Ilta-Sanomien analytiikka)

Sovelluskäyttäjät ovat myös sitoutuneempia ja sovelluksiin mennään ennemminkin viettämään aikaa kuin lukemaan yksittäisiä uutisjuttuja. Esim. uutispalveluiden artikkeleita luetaan useampi yhden käynnin aikana, kun taas joihinkin palveluihin päädytään sosiaalisen median kautta lukemaan vain yksi juttu.

Pahimmassa tapauksessa markkinoijalla jää suuri osa yleisöstä tavoittamatta, jos sovellusinventaari jätetään valikoimasta pois.

Kuusi syytä, miksi sovellusmainontaan kannattaa panostaa:

  1. Tavoitat tehokkaasti sovelluksiin siirtyneet käyttäjät ja voit hyödyntää mainosinventaaria, jota on paljon tarjolla.
  2. Tavoitat käyttäjät, joita et välttämättä muuten saa mobiilista kiinni.
  3. Hyödynnät ympäristöä, jota muut eivät ole vielä löytäneet.
  4. Voit käyttää sovellusympäristölle ominaista tarkkaa kohdentamisdataa (esimerkiksi hyperlokaali geokohdennus tai sovellusten kehittäjien oma data).
  5. Voit hyödyntää sovelluskäyttäjien sitoutuneisuutta.
  6. Voit testata samoja mobiiliformaatteja niin mobiiliselaimessa kuin sovelluksissakin.

Tutustu IAB-pientyöryhmässä kirjoittamaamme oppaseen, jossa käymme tarkemmin läpi sovellusmainonnan haasteita, ratkaisuja ja termistöä.  

Lataa Mainonta sovellusympäristössä -opas täältä 

* Lähde: FIAM – Comscore MoMX, tammikuu-heinäkuu 2019

Juuli Pelkonen vetää Sanomalla ohjelmallisen ostamisen tiimiä.