”Aina ei tarvitse olla samaa mieltä kaikesta, vaan täytyy myös uskaltaa haastaa”
Stinde Mäkinen, miten vuosisopimusneuvottelut ovat sujuneet?
Vuosi on lähtenyt liikkeelle hyvin. Olemme vuosisopimusneuvotteluissa loppusuoralla. Pystymme tarjoamaan markkinoijille ja mediatoimistoille monikanavaisia ratkaisuja, mikä palvelee selvästi tarvetta. Myös portfoliomme on erinomaisessa tikissä. Hesarin tilaajamäärä on kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla, TV:n kanavaportfolio on laajentunut Fox-yhteistyön myötä, radion uudet toimiluvat mahdollistavat alueellisen radiomainonnan ja digikyvykkyyteemme on erittäin hyvä. Saimme viime vuonna aikaan hienoja juttuja ja hyviä liiketoiminnan tuloksia asiakkaidemme ja kumppaniemme kanssa. Uskon vahvasti siihen, että niitä syntyy tänäkin vuonna.
Vuoden aikana kumppaneidemme tilanteet saattavat muuttua tai voi nousta uusia painopisteitä, jotka vaativat reagoimista. Tämä vaatii mediakumppanilta joustavuutta ja kykyä löytää oikeat markkinoinninratkaisut, jotta liiketoiminnan tavoitteisiin päästään.
Miten kuvailisit toimivaa kumppanuutta?
Kumppanuus on vuorovaikutusta puolin ja toisin. Aina ei tarvitse olla samaa mieltä kaikesta, vaan täytyy myös uskaltaa haastaa. Vertaan usein kumppanuutta parisuhteeseen. Kun suhde on tarpeeksi vahva, se kestää vähän kolhujakin.
Kumppaneilla pitää olla yhteisiä tavoitteita, mittareita ja toimintatapoja. Me kannamme mediatalona yhtä lailla huolta tavoitteisiin pääsystä kuin asiakkaammekin. Roolimme on vuosien mittaan muuttunut. Yhä useampien asiakkaidemme kanssa olemme suunnittelussa mukana aikaisemmassa vaiheessa strategisella tasolla.
Mikä tekee Sanomasta markkinoijan luottokumppanin?
Markkinoinnin tehtävä on luoda kysyntää ja tässä pystymme auttamaan asiakkaitamme. Suomalaisilla kuluttajilla on vahva side medioihimme. Tunnemme suomalaiset hyvin ja meillä on laadukasta dataa, jota voimme hyödyntää asiakkaidemme kampanjoissa tehokkaasti - oli kyse sitten laajemmasta kohderyhmästä tai tiukkaan kohdennetusta kampanjasta. Osaamisemme media- ja kulutuskäyttäytymisestä eri toimialoilla on asia, josta olen erityisen ylpeä.
Luovassa palvelussamme hyödynnämme dataa, sisältöjämme ja medioitamme vaikuttavien ratkaisujen kehittämisessä. Eri asiakkaat tekevät markkinointia eri tavoilla. Osa käyttää palveluitamme laajasti, ja heitä palvelemme heitä avaimet käteen -periaatteella alusta loppuun.
Meillä on töissä hemmetin hyviä tyyppejä, huippuammattilaisia. Olen tosi ylpeä heistä jokaisesta ja opin itsekin joka viikko jotain uutta. Alamme kehittyy niin nopeasti, että on selvää, ettei kukaan osaa kaikkea. Markkinoinnin eri osa-alueiden erikoisosaajia tarvitaan parhaan mahdollisen loppuratkaisun saavuttamiseen.
Minkälaisia terveisiä haluaisit lähettää asiakkaille?
Rakennetaan yhdessä vuodesta 2020 erinomainen vuosi. Meille kaikille on tärkeätä, että luodaan kysyntää ja saadaan tavaraa ja palveluja kaupallistettua. Markkinointi on investointi tulevaisuuteen. Se ei ole kulu, vaan keskeinen osa yritysten kasvustrategiaa. Kun markkinointi nähdään investointina ja mittarit ovat kunnossa, niin yhteistä menestystä on ilo rakentaa. Tärkein tehtävämme Sanoman B2B:ssa on auttaa asiakkaitamme menestymään.