Myötätuntoa markkinoinnilla

Kokkikartano_saastopankki_artikkeli.png
Kokkikartanon ja Säästöpankin ilmoitukset Hesarissa ovat hyviä esimerkkejä tähän hetkeen sidotusta, myötätuntoa osoittavasta markkinoinnista.

Kokkikartanon markkinointipäällikkö Marja Vattulainen ja Säästöpankin markkinointi- ja viestintäjohtaja Laine Spellman kertovat ajatuksista kampanjoiden takana.

Miksi myötätuntoa kannattaa osoittaa poikkeustilanteessa?

”Tässä tilanteessa kaikki, mikä kohottaa mielialaa ja rauhoittaa hysterialta on suotavaa. Ihminen panikoi joutuessaan yksin, yhdessä olemme vahvempia”, Vattulainen toteaa.

”Meidän tapauksessamme myötätuntomarkkinointi lähtee Säästöpankin brändin ytimestä – inhimillisyydestä ja asiakkaiden auttamisesta. Tässä koronatilanteessa tahdomme osoittaa myötätuntoa asiakkaille, henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneille. Myötätunto yksin ei riitä, vaan tarvitaan tekoja. Niitä ollaan lähdetty toteuttamaan koko henkilökunnan voimin”, Spellman toteaa.

Miten päädyitte tähän ratkaisuun?

”Kaikkien pitkien suhteiden, myös asiakassuhteiden, etuna on se, että jossain vaiheessa hengitetään samaan tahtiin ja ajatellaan samoja ajatuksia. Ilmoitusta ei synnytetty, vaan se syntyi. Kaikki ainesosat löytyvät Kokkikartanon arvoista”, Vattulainen sanoo.

”Halusimme muun viestinnän lisäksi näkyä ryhmänä näinkin ikonisessa mediassa kuin Hesarissa”, Spellman kertoo. 

Mitä tavoittelette kampanjalla?

”Haluamme kantaa oman kortemme kekoon arvojemme mukaisesti. Pyrimme innostamaan kaikkia hyväntahtoisuuteen ja välittämiseen”, Vattulainen kertoo.

”Välittämistä ja tunnetta”, Spellman vastaa.

Mitä suosittelisit muille markkinoijille?

”Puhukaa sydämestänne. Älkää laskelmoiko tai pelatko, siitä jää kiinni”, Vattulainen neuvoo.

”Myös huonoina aikoina yritysten on hyvä näkyä ja yrittää osaltaan pitää hyvää henkeä yllä, kannustaa asiakkaita ja ennen kaikkea tehdä konkreettisia tekoja, jotta pääsisimme yhdessä eteenpäin", Spellman sanoo.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana