Sanoma myy luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotien Schibstedille 185 milj. eurolla
Oikotien sovittu kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja on 185 milj. euroa, joka vastaa arvostuskerrointa 19,6 suhteessa käyttökatteeseen (2019 pro forma käyttökate). Myyminen saattaa päätökseen Oikotien strategisten vaihtoehtojen arvioinnin, josta Sanoma tiedotti 11.2.2020. Strategiansa mukaisesti Sanoma tulee käyttämään kaupasta saadut varat pääasiassa oppimisliiketoimintansa kasvattamiseen.
”Oikotien divestointi tukee Sanoman strategiaa, jonka mukaisesti keskitymme Learningiin sekä Media Finlandin valittuihin ydinliiketoimintoihin: journalismiin, viihteeseen ja B2B-markkinointiratkaisuihin. Jatkossa meillä tulee olemaan käytettävissämme 400-500 milj. euroa tuleviin yritysostoihin, joissa keskitymme erityisesti oppimisliiketoimintamme kasvattamiseen. Työskentelemme yritysostomahdollisuuksien parissa aktiivisesti myös koronaviruspandemian aiheuttamina poikkeusaikoina”, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven. ”Haluan kiittää koko Oikotien tiimiä heidän sitoutumisestaan ja menestyksestään liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattamisessa. Yhtiö on erinomaisessa kunnossa huolimatta koronaviruspandemian tälle vuodelle aiheuttamista väistämättömistä haasteista. Olen iloinen, että olemme löytäneet hienosti menestyneelle Oikotielle näin hyvän ja kokeneen uuden omistajan. Odotamme innolla, että voimme jatkaa liiketoimintaa niin Oikotien kuin sen uuden omistajankin kanssa tulevaisuudessa,” hän jatkaa.