Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.
Alalla Maria Sillanpää somejako
29.1.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Lukioaikana ajattelin, että lähtisin opiskelemaan kemiaa isäni jalanjäljissä. Kun yksi ystäväni alkoi puhua opinnoista Helsingin kauppakorkeassa, innostuin ja päädyin hakemaan sinne. Ensin pääaineenani oli logistiikka, mutta opintojen edetessä huomasin aika nopeasti, että yöt kauppiksen tietokoneluokassa Exceleiden äärellä eivät olleetkaan minun juttuni. Sivuaineenani oli markkinointi, ja päädyin lopulta lukemaan siitä pääaineen.

Markkinointitehtävien lisäksi tosi vahvassa roolissa urallani ovat olleet myyntitehtävät ja projektien vetämiseen liittyvät työt. Ne ovat muovanneet sitä polkua, miten päädyin lopulta yrittäjäksi.

Mitä työhösi kuuluu?

Viimeiset neljä vuotta olen työskennellyt yrittäjänä ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencylla. Ensimmäiset kolme vuotta roolini oli markkinointi- ja asiakkuusjohtaja. Reilu vuosi sitten järjestelimme vastuita tiimissä uudelleen, ja otin silloin koppia toimarin hommista. Toimenkuvastani on ehkä muodostunut turhankin laaja. Siihen kuuluu ensimerkiksi strategiatyötä, liiketoiminnan kehittämisprojekteja, rekrytointeja, taloushallintoa ja muita hallinnollisia asioita. Olen vahvasti mukana omassa markkinoinnissamme ja myynnissämme yhdessä myyntitiimimme kanssa. Lisäksi toimin esihenkilönä kahdeksalle tiimiläisellemme.

Kuluneen vuoden aikana olemme tehneet paljon rekrytointeja ja saaneet tiimiin kokeneita avainhenkilöitä. Tämän vuoden aikana tavoitteena on lähteä delegoimaan vastuuta ja fokusoida omaa työnkuvaani.

Mikä on parasta työssäsi?

Onnistumiset yhdessä tiimin kanssa. Innostun edelleen eniten asiakastapaamisissa, kun pääsemme ratkomaan ongelmia yhdessä asiakkaan ja oman tiimin kanssa. Nautin kovasti myös strategiatyöstä ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvästä sparrailusta.

Kun teemme tätä yhdessä yhtiökumppanini Lauran kanssa, isojenkaan riskien ottaminen ei ole huimannut. Jos olisin yksinyrittäjä, olisi ollut tosi paljon vaikeampaa. Parasta on, että olemme onnistuneet rakentamaan Lauran kanssa aidosti lämminhenkisen työyhteisön. Tämän porukan kanssa on hyvä olla ja tehdä töitä. Tavoitteenani on ollut rekrytoida itseäni fiksumpia ja osaavampia ihmisiä. Siinä olemme onnistuneet todella hyvin.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Yhteistä aikaa työkavereiden kanssa on kova ikävä, kun livekohtaamiset ovat jääneet pois. Positiiviset puolet ovat, että lisääntynyt etätyö on mahdollistanut enemmän aikaa perheen kanssa ja etätyöpäiviin on ollut helpompi sovittaa ulkoilua valoisaan aikaan.

Mutta odotan kovasti, että pääsen palailemaan toimistolle. Kun olemme livenä yhdessä, on helpompi aistia miten tiimillä menee ja miten he voivat.

Bonfire on keskittynyt ajatusjohtajuuden kehittämiseen. Miksi siitä kannattaisi olla kiinnostunut?

Ajatusjohtajuudesta on tutkitusti paljon hyötyä yrityksen liiketoiminnalle. Ajatusjohtajat nähdään oman toimialan edelläkävijöinä ja herättävät sitä kautta enemmän kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa.

Meillä on paljon asiakkaita IT-alalta, jossa erottautuminen on vaikeaa ja kilpailu osaajista tosi kovaa. IT-alalla on tehty paljon ajatusjohtajuutta rakentavia tekoja, jotka ovat ottaneet kantaa esimerkiksi palkka-avoimuuteen, joustavampaan työkulttuuriin, inklusiivisuuteen ja monimuotoisuuteen. Näiden asioiden edistämiseksi on tehty ihan konkreettisia tekoja. Ajatusjohtajat pystyvät usein houkuttelemaan töihin oman alansa parhaita talentteja.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Kun markkinointitekoja palkitaan, esiin nousevat usein isot kuluttajabrändit, jossa tehdään isojen budjettien kuluttajakampanjoita.

Teemme paljon yhteistyötä B2B-brändien kanssa, joten haluan nostaa esiin B2B-brändejä. Esimerkiksi Tieto Evryn The Polite type -kampanjan tavoitteena on luoda yhdessä fontti, joka pyrkii estämään nettikiusaamista siten, että se korvaa automaattisesti käyttäjän kirjoittamat loukkaavat sanat neutraaleilla vaihtoehdoilla. Tämä oli todella hieno veto ja yksi ajatusjohtajuutta rakentava teko. Suomessa on paljon muitakin IT-yrityksiä, joissa ajatusjohtajuutta rakennetaan tekojen kautta paremman työelämän puolesta.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Toivoisin, että markkinoinnissa näkyisi enemmän inhimillisyyttä, aitoutta ja rohkeutta. B2B-puolella tarvittaisiin enemmän sitä, että yritysjohto ottaa kantaa toimialan ja yhteiskunnan ajankohtaisiin asioihin ja viestii omilla kasvoillaan ja mielipiteillään. Haluaisin rohkaista yrityspäättäjiä pistämään itseään yhä enemmän likoon, lähteä tuomaan omaan toimialaan tai yhteiskuntaan liittyviä epäkohtia esiin ja tuottamaan sisältöjä esimerkiksi podcasteina, videoina tai artikkeleina. Ihmisten persoonat ja näkemykset kiinnostavat enemmän kuin viimeiseen asti viilatut korporaatioviestit. Jokaisesta yrityksestä löytyy asiantuntijoita ja vaikuttajia, joilla on mielenkiintoista sanottavaa.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Accenturen viestintä- ja markkinointijohtaja Charlotta Haraldilla. Hän on yksi Teknologiapolkuja-podcastin hosteista. Tässä podcastissa keskustellaan siitä, mikä pitäisi muuttua, jotta teknologia-ala olisi yhä useamman naisen valinta. Charlotta on hienosti ottanut kantaa inklusiivisemman ja monimuotoisemman työelämän puolesta. Hänen johdollaan Accenturen markkinointiviestintätiimissä tehdään hyvää työtä. 

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland