Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.
Kari Eilola Alalla somejako
29.11.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Turhauduin kesken opintojen ja tungin itseni sisään mainostoimistoon copywriteriksi. En tuntenut alaa, mutta onneksi satuin hyvään kasvattajaseuraan. Kolme toimistoa myöhemmin olin tuotantotalouden DI ja perustamassa Bobia kollegojen kanssa. Ensimmäinen pomoni Sinikka Virkkunen sanoikin minulle usein, että heikkolahjaisia autetaan taivaasta.

Mitä työhösi kuuluu?

Viime vuodet minun työnäni on katsoa strategisia kysymyksiä luovasta näkökulmasta. Hyvin usein on kyse brändin strategiaprosessista, jota tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Omia, pysyviä asiakkuuksia minulla ei ole, vaan olen mukana eri hankkeissa silloin kuin sille on tarvetta.

Mikä työssäsi on parasta?

Työssäni kaksi asiaa, jotka saavat minut tuntemaan itseni onnekkaaksi. Ensimmäinen on ihmiset ympärillä ja läheisissä asiakkaissa. Toinen onnenpotku on olla työssä, jossa saa koko ajan sukeltaa uusiin asioihin, joista etukäteen tietää kovin vähän. Kuin olisi koko ajan kiinnostavalla kurssilla, josta vielä maksetaan.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

On monia caseja, joita ihailen ja kadehdin, mutta nostan esiin Verohallinnon – ihan tietystä syystä, vaikka tapaus ei ole enää tuore. Verottaja on tehnyt esimerkillisen ison brändikäännöksen keinolla, jota muidenkin kannattaisi käyttää tehokkaammin.

Karkeasti pointtini on se, että yleensä brändinrakentamisessa keskitytään huolella brändin substanssipuoleen, mutta brändin tunnepuoli ei saa samanlaista fokusta. Kuitenkin juuri tunne – brändin käyttäytyminen ja persoona – on brändirakentajalle mahtava vasara. Tunne luikahtaa kaiken rationaalisen arvioinnin ohi suoraan ihmisen takaraivoon ja sieltä sydämeen.

Mielestäni mainio esimerkki tästä on Vero. Verottaja ei ole unohtanut substanssipuoltakaan, mistä esimerkkinä on esitäytetty veroilmoitus, joka tuottaa mahtavan asiakaskokemuksen. Mutta lisäksi verottaja osaa luoda saman kokemuksen brändin käyttäytymisellä viestinnässä. Joku voi sanoa, että kyse on vain huumorista, mutta tosiasiassa kyseessä on briljantti manööveri, jonka välineenä on tietoinen muutos brändipersoonassa. Se vaatii tarkkaa itse- ja ihmisymmärrystä mutta ei suurta budjettia. Yllytän seuraamaan esimerkkiä – ei kopioimalla vaan omalla itse- ja ihmisymmärryksellä. Huumori on vain yksi reitti ihmisen rakkauteen.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Uskon vahvasti, että ihmisymmärrys on kovasti eri asia kuin kohderyhmäymmärrys, ja vähintään yhtä tärkeä työkalu. Ihmisymmärrys on ihmisen housuihin menemistä ja ajatuksiin solahtamista. Sen avulla brändi osaa rakastaa samoja asioita kuin asiakkaansa, ja silloin kaikki toimet ovat kertaluokkaa vaikuttavampia kuin kilpailijoilla. Se säästää rahaa ja tuottaa rakkautta. Tuota yhtälöä kannattaa käyttää enemmän.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Työn luonteeseen poikkeusaika ei ole juuri vaikuttanut, mutta työn sisältöön kylläkin. Ihmisten mielen maisema on kääntynyt kaikkialla maailmassa uuteen asentoon, eikä prosessi ole vielä ohi. Tämä avaa oivaltavalle markkinoijalle uusia tilaisuuksia näyttää, mitä hänen brändinsä edustaa.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Pekka Kyllönen Elisalta ääneen. Veikkaan, että harva markkinoija Suomessa on omalla panoksellaan vaikuttanut työnantajansa tulokseen ja pörssikurssiin niin roimasti kuin Pekka.

Alalla-sarjan seuraavassa osassa tutustutaan Pekka Kyllöseen.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland