Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.
Inna-Pirjetta Lahti somejako
2.12.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Viestintä ja markkinointi ovat olleet minulle intohimo jo aikaisista nuoruusvuosista alkaen. Partio oli avaintekijä. Toimin lippukuntalehtemme toimittajana ja päätoimittajana. Radio Cityssä pyöri aikoinaan Radio Scout, jota teimme toimitusneuvoston kanssa. Isoilla suurleireillä pääsin pyörittämään ihan oikeaa paikallisradiota useamman kerran.

Päädyin opiskelemaan viestintää Helsingin yliopiston valtiotieteelliseen tiedekuntaan, ja otin sivuaineeksi markkinoinnin kauppakorkeakoulusta. Olin todella intohimoinen elokuvan ystävä, ja tein lopulta gradunikin aiheesta ”Elokuva markkinointiviestinnän välineenä ‒ filmitähdet yrityksen myyntimiehinä.”

Eli voin sanoa tehneeni gradun vaikuttajamarkkinoinnista vuonna 1998. Koen, että olen aika systemaattisesti kulkenut tätä polkua.   

Mitä työhösi kuuluu?

Olen Ping Helsingin toimitusjohtaja ja perustaja. Kasvuyrityksen vetäjän rooli on aika monipuolinen. Siihen kuuluu kaikki henkilöstöhallintoon, yrityksen talouteen ja kehittämiseen liittyvät asiat. Yhtä lailla olen paljon mukana asiakasprojekteissamme.

Vuosi sitten meitä oli neljä, nyt kymmenen. Tämä mahdollistaa sen, että kun Ping Helsingiltä lähtee vaikuttajamarkkinoinnin valmennus maailmalle, niin valmentaja ei ole aina Inna-Pirjetta Lahti, vaan meillä on myös muita asiantuntijoita ja osaajia, mikä on aivan mahtavaa.

Olen toiminut yrittäjänä jo yli 8 vuotta. Siihen on mahtunut monenlaisia vaiheita. Alkuvaiheessa TE-keskuksen yritysneuvoja kysyi, olenko elämäntapayrittäjä, asiantuntijayrittäjä vai kasvuyrittäjä. Nyt voin sanoa, että olen kokeillut näitä kaikkia.

Tällä hetkellä oma aikani kuluu enemmän yrityksen kasvuun ja kehittämiseen, strategian miettimiseen ja sen mahdollistamiseen, että työtekijöillämme on paras ammattitaito ja osaaminen asiantuntijuuteen.

Tällä toimialalla on mahtavaa se, että saa tehdä töitä itseään nuorempien ihmisten kanssa. Se pitää itsenikin nuorena. Somen virtauksia on vähän pakko seurata, vaikka ei itse enää nuorisokohderyhmään kuulukaan.

Mikä on parasta työssäsi?

Kun saa innostua jostain asiasta aidosti. Ja kun huomaa, että innostus tarttuu omiin asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin tai tiimiin. Vaikuttajamarkkinoinnin saralla tykkään kaikista eniten strategisesta suunnittelusta, esimerkiksi strategiaworkshoppien vetämisestä.

Toinen ihana puoli on kohtaamiset, jotka ovat olleet katkolla viimeiset pari vuotta. Tankkaan energiaa siitä, kun pääsen tapaamaan ihmisiä ihan fyysisesti.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Meillä oli aika vahva tapahtumaliiketoiminta, josta siirryttiin viikossa Zoomiin. Olemme sittemmin järjestäneet useita kymmeniä erilaisia koulutuksia ja webinaareja Zoomin välityksellä.

Poikkeuksellinen aika vaikutti siinä mielessä isosti, että teimme valtioneuvoston Faktaa koronasta -viestintää ensimmäisen koronakevään ajan. Virtuaalivappua teimme sisäministeriölle ja poliisihallitukselle. THL:n kanssa olemme toteuttaneet webinaareja tämänkin vuoden aikana.

Kolmas merkityksellinen asia tässä roolissa on vastuu työntekijöistä. Siinä vaiheessa, kun yhtäkkiä siirryttiin etämoodiin, oli huoli ja vastuu siitä, miten ihmiset voivat. Tiimissä on paljon yksin asuvia nuoria sinkkuja. Itselläni on viisihenkinen perhe, jossa aktiviteetteja ja kontakteja oli vähän liikaakin ensimmäisen koronakevään aikana. Meillä kaikilla oli jaksamisen haasteita, ja syyt olivat tosi erilaisia.

Meille tärkeitä olivat virtuaalisesti järjestytyt afterworkit. Piti käyttää tosi paljon aikaa, energiaa ja ajattelutyötä siihen, miten varmistetaan ihmisten jaksaminen poikkeusoloissa. Olen todella onnellinen, että olemme kaikesta huolimatta onnistuneet siinä ilmeisen hyvin.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Ihailen Pridea. Sitä, miten he ovat onnistuneet aidosti tuomaan maailmaan uudenlaista ajattelua ja ymmärrystä diversiteettiä kohtaan. Ihailen kaikkia yrityksiä, jotka ovat aidosti lähteneet mukaan yhteistyöhön mahdollistamaan ilmiön syntyä ja vahvistumista. Ihailen myös kriittistä keskustelua, joka on syntynyt ilmiön ympärille pinkkipesusta ja Priden brändin vääränlaisesta lainaamisesta.

Pride on saanut monet yritykset ajattelemaan asioista uudella tavalla ja tuonut esiin sukupuolivähemmistöjen tilannetta hyvin monipuolisesti ja monikanavaisesti. Se on myös loistava esimerkki sosiaalisen median kautta vahvistuneesta yhteiskunnallisesta liikehdinnästä, jolla on globaaleja vaikutuksia positiivisella tavalla.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Olen taustaltani viestijä. Peräänkuuluttaisin viestinnän, markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä. Edelleen näkee liikaa organisaatioita, joissa nämä kolme ovat omissa poteroissaan, ja aito yhteistyö pahimmillaan puuttuu kokonaan. Tämä aiheuttaa helposti sitä, ettei pystytä reagoimaan riittävän nopeasti, käytetään budjetteja tuplasti ja jätetään joitakin mahdollisuuksia kokonaan hyödyntämättä.

Markkinointia tulisi katsoa aidosti liiketoimintaa tukevana elementtinä ja sen osana. Kun tehdään vaikkapa vaikuttajamarkkinointia, niin muistettaisiin, ettei kyseessä ole vain media, vaan vaikuttajayhteistyö voi oikeasti tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Kannattaa miettiä, millä tavoin sitä voidaan tuoda ostettuun mediaan ja omiin kanaviin ja mitä voidaan tehdä ansaitun median puolella. Uskon, että näin voidaan saavuttaa aidosti liiketoimintaa palvelevia tuloksia.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Ajatusjohtajuus on aihe, joka on ollut aika paljon tapetilla viime aikoina. Bonfire Agency on edelläkävijä ajatusjohtajuuden rakentamisessa. Bonfiren Maria Sillanpäällä on asiasta paljon sanomista.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland