Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.
27.2.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Aloitin aikanaan opiskelut kansantaloustieteen ja kauppatieteen opinnoilla. Kaikki mikä oli kiinnostavaa, tuntui kuitenkin liittyvän enemmän ihmisten käyttäytymiseen. Lopulta tutkintoni koostui enemmän käyttäytymistieteistä: kasvatustieteestä, psykologiasta ja sosiologista ja sosiaalipsykologiasta. Ajatuksenani oli silloin suuntautua HR-puolelle. Olinkin niissä tehtävissä aluksi jonkin aikaa, mutta se ei kuitenkaan tuntunut ihan omalta. Talon sisällä avautui mahdollisuuksia markkinoinnin puolelta, joten päätin tarttua niihin. Ala tuntui heti paljon itselleni sopivammalta. Sillä tiellä tässä ollaan.  

Mitä työhösi kuuluu?

Työhöni kuuluu monipuolisia asioita copytekstien kirjoittamisesta brändiohjeistuksen tuottamiseen. Isoin osa työstäni liittyy erilaisten kampanjoiden ja konseptien suunnitteluun. Käytännössä tekeminen on tosi monipuolista ja opettavaista yhteistyötä sekä upeiden elisalaisten että ulkoisten kumppanien kanssa, joista tärkeimpiä tässä työssä ovat mainos- ja mediatoimostomme.

Työssäni on keskeistä löytää keinoja siihen, että viesteillemme saadaan tuotettua läpäisykykyä. Eli edistää sitä, miten saamme yleisön huomaamaan markkinointiviestintäämme, jopa pitämään siitä ja parhaassa tapauksessa katsomaan sitä vapaaehtoisesti. 

Mikä työssäsi on parasta?

Luovien ihmisten kanssa työskentely. Tällä alalla on todella paljon intohimoisia, asiastaan innostuneita ihmisiä. Perusteet ihmisten käyttäytymiselle ovat pysyneet vuosituhansia samanlaisina. Ymmärrys siitä, mihin ihmisten käyttäytyminen perustuu, lisääntyy kuitenkin koko ajan. Esimerkiksi emootion ensisijaisuuden ymmärtäminen on avautunut tosi paljon ihan viime aikoina. On mukava pysyä ajankohtaisen psykologisen tutkimuksen tasalla ja soveltaa sitä omaan työhön.

Brändin kehittäminen on todella moniulotteinen asia. Brändimielikuvat koostuvat tietysti markkinointiviestinnän lisäksi – ehkä jopa ennen kaikkea – kaikista niistä erilaisista kohtaamisista, joita ihmiset brändin kanssa kokevat: tuotteesta itsessään, sen hankintaan, hintaan ja käyttöön liittyvistä asioista sekä asiakaspalvelusta. Markkinointiviestinnässä kohtaaminen on kuitenkin vapaammin ja konkreettisemmin ”käsikirjoitettavissa” halutunlaiseksi. Se on todella kiehtova ajatus ja haaste.

Mitä markkinointitekoa ihailet?

Tällä hetkellä tosi iso ja ajankohtainen markkinointiteko on Jalmari Helanderin uusi Sisu-elokuva. Vaikka en sitä ole vielä nähnyt, eikä se ehkä edes osu omaan elokuvamakuuni, niin markkinointitekona se varmasti edistää suomalaista elokuva-alaa ja laajemmin Suomi-kuvaa. Ihailen eräänlaisena markkinointitekona myös sitä, miten Jalmari Helander on omalla sisullaan ja osaamisellaan päässyt sellaiseen tilanteeseen, että pystyy tuottamaan elokuviaan isoon kansainväliseen levitykseen. 

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Komppaa edellistä Alalla-sarjan haastateltavaa, Kari Eilolaa. Toivoisin näkeväni enemmän ihmisymmärrystä. On paljon varaa parantaa siinä, että ymmärrämme paremmin mikä ihmisiä liikuttaa. Paljon näkee sellaista markkinointiviestintää, jossa viesti on ihan relevantti, mutta tapa jolla se kerrotaan ei toimi. Oikeanlaisten tarinoiden voimaa ja niiden viihdearvoa ei kannata aliarvioida. 

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Korona vaikutti tietenkin etätöiden lisääntymisenä. Luovuus on tässä työssä tärkeää, ja spontaanien, työpaikalla tapahtuvien kohtaamisten puute on varmasti vaikuttanut. Kun Ukrainan sota vuosi sitten alkoi, se tuntui vievän hetkeksi lähes kaiken ilon elämästä, ja siksi se vaikutti varmaan jollain tavalla työhönkin. Ehkä työ toisaalta myös auttoi, kun sen kautta oli muutakin ajateltavaa.  Sotaan on ikävä kyllä turtunut, mutta se vaikuttaa taustalla joka päivä. 

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Haluan nostaa esiin mainoselokuvien ohjaaja Markus Virpiön. Liikkuvan kuvan ohjaajilla on tosi iso rooli tarinoiden voiman ja viihdearvon lisäämisessä. Melkein poikkeuksetta heillä on valtava intohimo työtään kohtaan ja luovuutta ideoiden jalostamiseen. Markuksella on mahtavaa lapsenomaista, tarttuvaa innostusta, ja hänen ammattitaitonsa on huippuluokkaa. Muun muassa Elisan Hintasaarnaajat -filmit ovat hänen ohjaamiaan, ja hiljattain hän putsasi palkintopöydän ruotsalaisessa mainoselokuvakilpailussa.

Alalla-sarjan viimeisessä osassa tutustutaan Markus Virpiöön.

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland