Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: mediasuunnittelija Katariina Häkkä

Uudessa Alalla-juttusarjassa pääsee ensimmäisenä ääneen Katariina Häkkä, jolla on jo kymmenien vuosien kokemus mediasuunnittelusta ja täysi bingo mediatoimistokentältä, sillä hän on ehtinyt työskennellä jokaisessa Suomessa toimivassa toimistossa.
Alalla-Katariina-Häkkä-somejako.jpg
7.1.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Yrittäjä-isäni innoittamana menin kauppaopistoon, jossa markkinoinnin opettajani sai minut kiinnostumaan mainosalasta. Ensimmäinen työpaikkani oli kuitenkin Maikkari. Kampanjasuunnittelijana näin, mitä mediasuunnittelijat tekevät ja innostuin siitä. Hain Dagmariin, jossa toimin aluksi media-assistenttina. Nyt on bingo täynnä, sillä olen työskennellyt kaikissa Suomessa toimivissa mediatoimistoissa. 

Mikä sinua inspiroi työssäsi?

Monipuolisuus. Ei ole mitään kiveen kirjoitettua oikeaa ratkaisua, vaan saa aina puntaroida eri vaihtoehtoja ja etsiä parasta mahdollista lopputulosta, joka täytyy toki osata myös perustella. Jokaisesta briiffistä alkaa uusi tutkimustyö. 

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi?

Alkuhämmennyksen jälkeen alkoi uusien rutiinien opettelu. Jäimme maaliskuussa etätöihin, ja tilanteen parannuttua palasimme syksyllä muutamaksi kuukaudeksi toimistolle. Lokakuusta lähtien olen työskennellyt jälleen kotitoimistolla. Hommat hoituvat hyvin etänä, mutta työkavereita on ikävä. Aloitin IPG:llä vasta 17. helmikuuta, joten en ehtinyt kauheasti tutustua ihmisiin ennen etätyöaikaa. On ihan erilaista tavata Teamsin välityksellä kuin kasvokkain. Teamsista on tullut tosi tärkeä työväline. Se mikä jää väliin, on hiljaisen tiedon välittäminen kahvipöytäkeskusteluissa. Aika äkkiä me suomalaiset olemme oppineet uudet tyylit. Olen aina ajatellut, että koti on koti ja työ on työ, mutta nyt olen kääntänyt kelkkani.

Miten poikkeusaika on vaikuttanut suomalaisten mediankäyttöön?

Kuluttajat on ollut mahdollista tavoittaa yhtä tehokkaasti kuin aiemminkin. Tiettyjen medioiden, kuten digitaalisten uutismedioiden ja tv-sisältöjen kulutus on lisääntynyt. Jokainen mediatalo on keksinyt uusia keinoja tavoittaa kuluttajia kustannustehokkaasti.

Mitkä ovat tärkeimpiä huomioitavia asioita, kun mietit asiakkaille ratkaisuja?

Kaiken alku on briiffi, jonka perusteella lähdetään hahmottamaan kokonaisuutta. Kun kohderyhmät ja tavoitteet ovat selvillä, alkaa tiedon kerääminen. Hankitun tiedon pohjalta aletaan rakentaa kampanjasuunnitelmaa. Perusasiat ovat kohderyhmän tavoittamisen, ajoituksen optimointi ja kustannustehokkuus. Tärkeintä on löytää keinot, joilla vastataan kampanjan tarpeisiin.

Miten medioiden digitalisoituminen vaikuttaa työhösi?

Digitaalisuus kuuluu päivä päivältä enemmän myös printtisuunnittelijoiden työn arkeen. Nyt on esimerkiksi työpöydällä aikakausmedian monikanavaisia kampanjoita. Monikanavaisuus tulee olemaan luonteva osa kokonaissuunnittelua. Vaikka terminologia ja valuutat ovat digimainonnassa erilaisia, päämäärä on sama, eli kuluttajan tavoittaminen.

Koen, että printin rooli tulee muuttumaan aika paljon. Printti on tulevaisuudessa premium-tuote. Aikakauslehden käyttöliittymässä on ihan oma viehätyksensä. En usko, että se tulee häviämään ihmisten käsistä pitkään aikaan.

Miksi kannattaa valita aikakaus- tai uutismedia? Perustele kolmella sanalla.

Aikakausmediaa kuvaa oma aika, viihtyminen ja syventyminen. Uutismedia on informatiivinen, luotettava ja ajankohtainen. Myös mainostajan on hyvä olla luotettavassa mediaympäristössä, jota seurataan keskittyneesti.

Koronarokotusten alkaessa joutuu väkisinkin seuraamaan aikamoista polemiikkia. Uutismedia, johon ainakin suurin osa ihmistä luottaa, on reagoinut hyvin siihen, että vastataan ihmisen kysymyksiin, eikä jyrätä, että näin se nyt on ja näin pitää toimia. Tämä on muuttunut ajan myötä. Ennen uutiset tarjoiltiin enemmän ylhäältä alaspäin. Nykyään on enemmän vuorovaikutusta, jonka digitalisoituminen on mahdollistanut. Tämä tuo toki myös varjopuolia, koska somessa voi kuka tahansa argumentoida uutisia ilman faktapohjaa.

Minkä kampanjan tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Lidl on vuosien ajan hoitanut homman hienosti kotiin oivaltavien luovien toteutusten ja taitavan imagonrakentamisen ohella ennakkoluulottomilla mediavalinnoilla. Esimerkiksi se, että he laittoivat 3 euron kasvovoiteensa mainoksen Glorian sivuille, osoittaa minusta loistavaa rohkeutta ja itsevarmuutta omia tuotteita kohtaan.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Kaipaisin kampanjoihin enemmän sukunäköisyyttä eri kanavissa. Monissa kampanjoissa saattaa olla ihan eri versiot tv:ssä, printissä, onlinessa ja ulkomainonnassa. Toivoisin, että luovaa toteutusta muokattaisiin niin, että se toimisi kaikissa mediaryhmissä. Tämä on simppeli tapa saada kampanjalle lisää huomioarvoa.

Kenellä on sinun mielestäsi aina sanomista?

Strategiajohtaja Sanni Karvosella.

Sanni Karvosen kuulumisia on luvassa Alalla-juttusarjan seuraavassa osassa.

Kuva: Katariina Häkän kuvasi Piia Arnould

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland