Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.
Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
16.6.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päädyit alalle?

Aloitin urapolkuni OP Ryhmässä 2007, eli siis jo ennen varusmiespalvelusaikaani, jonka jälkeen suoritin työn ohella filosofian maisterin tutkintoon johtaneet musiikkitieteen opinnot Helsingin yliopistossa. Pysyin sinnikkäästi OP:lla läpi opiskeluajan, vaikka usein törmäsin kysymykseen: ai sä opiskelet musiikkitiedettä, mitä tekemistä sillä on pankkimaailman kanssa? Eipä sillä ensipuraisulla tietenkään hirveän paljon olekaan.

Kun valmistuin 2015, aloin kartoittaa keinoa yhdistää opintoni työkokemukseeni. Humanistisessa tiedekunnassa suurin osa kursseista tuli suoritettua esseekirjoituksilla, ja niinpä kirjoittamishalukkuudestani ja -taidostani muodostui ehdoton myyntivalttini. Hain markkinoinnissa avautunutta viestintäasiantuntijan tehtävää, ja onnekseni minussa nähtiin tässä yhteydessä potentiaalia. Siitä se tontti alkoi sitten pikkuhiljaa laajentumaan, ja pääsin tutustumaan mm. SEO-optimointiin, chatbot-kehitykseen, digimarkkinointiin ja verkon osto- ja asiointipolkujen kasvuhakkerointiin.

Mikä on parasta työssäsi?

Se, että aina tuntuu olevan mahdollisuus oppia ja kehittyä. Omakohtainen kokemus osoittaa, että digimarkkinointi sisältää monenlaisia rooleja ja vastuualueita. On paljolti itsestään kiinni, mihin suuntaan haluaa omaa osaamistaan kehittää.

Myös data sytyttää. Kun aloitin sisällöntuottajana, en juurikaan hyödyntänyt verkkoanalytiikkaa osana sisältöjen suunnittelua, työstämistä ja toimivuuden arviointia. Nyt viikot käynnistyvät aina datan ja raporttien äärellä, ja analytiikasta on muodostunut päivittäinen suunnannäyttäjä. Toimenpiteiden vaikutuksia on helppoa seurata ja arvioida, kun data on käytössä mahdollisimman laajasti. 

Mitä työhösi kuuluu?

Vastaan Pohjola Vakuutuksen hakukonenäkyvyydestä eli SEO-optimoinnista ja SEM-markkinoinnista. Lisäksi vastuulleni kuuluu vakuutustarjouksiin liittyvän asiakaspolun kehittäminen. Tällä hetkellä olen tosin työkierrossa hakemassa oppia vakuudettomien kulutusluottojen ja korttien maailmassa business developer -roolissa. Vastaan verkkomyynnistä, tiimin seremonioiden fasilitoimisesta, työn priorisoinnista ja suunnittelusta, toimenpiteiden ja tulosten raportoinnista sekä tiedon jakamisesta sidosryhmille ja sidosryhmien syötteiden välittämisestä tiimille. Tavoitteenani on roolissani poistaa blokkereita ja mahdollistaa se, että tiimi pääsee tavoitteisiin.

Takana on poikkeuksellinen vuosi. Miten se on vaikuttanut työhösi?

Se on ollut melkoinen oppikokemus. Etätyö on tullut tutuksi useimmille, mutta itselleni uniikkia on ollut, että olen ajanut itseni sisälle uuteen tiimiin tilanteessa, jossa en ole päässyt tutustumaan tiimiin konttorilla tai vapaa-ajalla. Kaikki yhteydenpito kun on tapahtunut Teamsin välityksellä. Tiimiytyminen on vaatinut etänä paljon enemmän työtä kuin alun perin oletin.

Mitä kampanjaa ihailet?

Tein vuonna 2012 kandityöni finanssialan mainonnan musiikista. Tutkin sitä, miten musiikkia ja erilaisia jinglejä käytetään ja miten aktiivisesti tarinaa luodaan musiikin avulla. Vakuutusyhtiö IF:llä pyöri tuolloin kampanja, jossa hyödynnettiin luovasti ja monipuolisesti Don’t you worry ’bout a thing -kappaletta kuvaamaan vakuutusyhtiön perusideaa. Tämä kampanja nousee edelleenkin mieleen erinomaisena toteutuksena. Brändin rakentaminen kun ei koostu pelkästään kuvamaailmasta, fonteista ja kieliasusta.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Mietin tätä sen kannalta, mikä mainonnassa ärsyttää tai mikä ei toimi. Ehdoton inhokkini on harmittavan usein toistuva tilanne, jossa olen jo ostanut verkosta haluamani tuotteen, mutta sivuvierailuni takia vastaanotan edelleen tuotetta koskevaa – ja usein melko intensiivistä – digimainontaa. Asiakkaana tällaiset tilanteet ärsyttävät suunnattomasti. Dataa käytetään koko ajan enemmän ja paremmin, mutta asiakaspolun vaiheiden tunnistamisessa on vielä paljon tekemistä. 

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Pasi Saukkonen toimii Hopkinsilla Senior Consultant -roolissa. Hänellä on hyvää näkemystä hakukoneoptimoinnin konsultoinnista.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland