Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.
Alalla Tuomas Ahola
26.9.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten päätyit alalle?

Minua on aina kiinnostanut kaupan alan dynaamisuus, asiakkaat ja heidän tarpeensa sekä brändien kehittäminen. Olen ilokseni saanut tehdä näiden kokonaisuuksien parissa työtä koko urani ajan. Opiskelu ja erilaiset haastavat työtehtävät markkinoinnin, viestinnän ja asiakasymmärryksen parissa ovat vahvistaneet sitä tunnetta, että olen oikealla tiellä. Yhtään tylsää päivää ei ole tullut vastaan.

Mitä työhösi kuuluu?

Vastaan S-ryhmän suurimman osuuskaupan HOK-Elannon markkinoinnista, viestinnästä ja asiakkuuksista. Kuulun HOK-Elannon konsernin johtoryhmään ja raportoin HOK-Elannon toimitusjohtajalle. Päätoimialamme on päivittäistavarakauppa ja olemme siinä toimialueemme markkinajohtaja.

Minulla on loistavat kollegat, asiantuntijatiimit ja kumppanit, joiden kanssa rakennamme brändejämme vastaamaan aina vain paremmin kuluttajien tarpeisiin.

Mikä työssäsi on parasta?

Ihmiset ‒ upeat kollegat ja kumppanit. Minulla on ollut aina suuri onni tehdä töitä itseäni paremmassa ja osaavammassa seurassa. Tässä työssä kiehtoo monipuolisuus: saa työskennellä monialayrityksessä ja useiden eri brändien parissa. Viihdyn hyvin työympäristössä, jossa on jatkuva kehittämisen kulttuuri. Jatkuvan kehittämisen kulttuuri on tärkeää, koska nykyisessä kilpailutilanteessa paikallaankin pysyminen vaatii juoksemista. Mielestäni markkinointi on ollut yksi voimakkaimmin kehittyneistä liiketoiminnan tukifunktio S-ryhmässä. Sitä on ollut ilo viedä eteenpäin isolla porukalla.

Edellinen Alalla-sarjan haastateltava, Minni Jaakola, nimesi Alepan Korttelitoiveen ihailemakseen markkinointiteoksi. Mitä Korttelitoiveelle kuuluu nyt?

Oikein hyvää kuuluu. Alepa on ollut monessa asiassa hyvä kirittäjä ja jopa edelläkävijä. Alepassa on aina otettu vastaan ja toteutettu asiakkaiden tuotetoiveita, mutta vuonna 2015 toiminnallisuus lanseerattiin vielä näkyvämmäksi konseptilla ”Korttelitoive”, ja toiveiden vastaanottamiseen kehitettiin digitaalinen rajapinta. Idea osoittautui menestykseksi. Korttelitoivetta on sittemmin kehitetty jatkuvasti entistä toimivammaksi asiakkaalle, ja samankaltaista toiminnallisuutta on tuotu kaikkiin marketbrändeihimme: Prismaan, S-Marketiin ja Food Market Herkkuun. Marketbrändimme on rakennettu aidosti sitä varten, että valikoiman täytyy palvella omaa asiakaskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikka data kertoo monenlaista, aavistaa ja ennakoi valikoimatarvetta, hienointa on, että myös alueen asiakkailla on suora mahdollisuus vaikuttaa oman kaupan valikoimaan.

Mitä markkinointitekoa itse ihailet?

Ihailen kaikkia brändejä pitkäaikaisesti kehittäviä konsepteja, joita toteutetaan sinnikkäästi ja johdonmukaisesti. Hienoja erimerkkejä on useita, mutta yhtenä voisi mainita esimerkiksi Tokmannin Mister Tokmanni konseptin. Se on vahvasti kommunikoitu konsepti, joka on todella ehjä, oikealla tavalla viihteellinen ja helposti ymmärrettävä. Mister Tokmanni kiteyttää minusta hienosti Tokmannin pääviestin.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Olisi varmaan trendikästä sanoa, että rohkeutta. Sanon kuitenkin, että analyyttista asiakkaan tarpeen ymmärtämistä, brändin kilpailuedun määrittelyä ja brändin pitkäjänteistä kehittämistä kaikilla markkinoinnin keinoilla. Eli perusasiat kuntoon.

Liian usein näkee sitä, että brändin kilpailuetu on hieman hukassa ja markkinointi sen vuoksi tempoilevaa. Kun taustatyö on tehty huolella, brändiä voi lähteä rakentamaan johdonmukaisesti ja tehokkaasti.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Mielestäni liiketoiminta oli pitkään aika ennustettavaa ja ennusteet pitivät ainakin jollain tavoin paikkansa. Me kaikki tiedämme, että liiketoiminta elää ennustettavuudesta. Korona-aika, geopoliittinen epävakaus ja inflaatio ovat tuoneet meille kaikille hyvin vaikeasti ennustettavan lähitulevaisuuden.

Koronalla oli kyllä valtava vaikutus myös HOK-Elannon arkeen. Sisäisen viestinnän rooli ja välineet nousivat erittäin merkittävään asemaan. Kukaan ei tiennyt mitä seuraavana päivänä tapahtuu ja jatkuva dialogi koko henkilökuntaan oli äärimmäisen tärkeää. Sisäisen viestinnän johtamisesta erittäin poikkeuksellisen kriisin keskellä kertyi niin paljon kokemusta, että aiheesta voisi kirjoittaa parikin kirjaa. Toki ulkoinen viestintä oli myös haasteellista ja markkinointiviestintä tuli pikaisesti räätälöidä aikaan sopivaksi. Alkuun oltiin todella kovilla, mutta ymmärsimme pian, että edessä on maratonjuoksu. Ensimmäisellä sadalla metrillä ei kannata hyytyä.

Yksi korona-ajan todella erikoinen hetki oli koko HOK-Elannon ravintolatoimialan sulkeminen. Siinä haastavassa tilanteessa saimme pidettyä 800 ravintola-alan ihmistä töissä siirtämällä heidät ”yön yli” töihin marketkauppaan. Ihmiset todella hyppäsivät uuteen, mikä oli melkoinen temppu henkilökunnaltamme.

Arki on onneksi koronan osalta hiljalleen palaamassa. Nyt geopoliittinen epävakaus ja inflaatio ovat tuoneet meille uudet haasteet. Jää nähtäväksi, mitä markkinalla ja ihmisten ostovoimassa sekä asenteissa nyt tapahtuu.

Johtamisen apukeinoista nostaisin esiin yhden: yrityksen vahvan arvopohjan. Kun joutuu kriisin keskellä tekemään todella paljon päätöksiä ja linjauksia lyhyessä ajassa, on tärkeää pystyä perustelemaan niitä. Arvot nousivat HOK-Elannon johdon työkaluna ja ajatusmallina koronakriisin keskellä esiin todella konkreettisesti.

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Bob the Robotin Kari Eilolalla. Minulla on ollut ilo työskennellä Karin kanssa vuosien varrella.  Hänellä on varmasti sanomista.

Seuraavassa Alalla-haastattelussa tutustumme Kari Eilolaan.

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

    Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.8.2021
    Lue lisää
    Alalla Pasi Saukkonen somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland