Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Auton käyttövoima mietityttää kuluttajia – tietoa eri vaihtoehdoista kaivataan lisää

Sanoman tekemästä auton käyttövoimatutkimuksesta selviää, että 66 prosenttia vastaajista kokee käyttövoiman erittäin tärkeäksi tai melko tärkeäksi. Sähköautojen yleistymistä ja halpenemista toivotaan ilmaston takia, mutta niiden ostoaietta jarruttaa kallis hinta ja latauspisteiden vähäinen määrä.
Autot käyttövoimatutkimus
7.6.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Joka kolmannelle vastaajalle käyttövoima on auton valinnan ensisijainen peruste, mutta joka neljäs vastaaja ei osaa vielä sanoa, mikä on heidän seuraavan autonsa käyttövoima.

73 prosenttia vastaajista voisi harkita käyttövoimaksi bensiiniä, 33 prosenttia dieseliä, 29 prosenttia ladattavaa tai itselataavaa hybridiä, 26 prosenttia täyssähköautoa, 15 prosenttia kaasuautoa ja 8 prosenttia vetyautoa. Poissuljetuista vaihtoehdoista kärjessä on diesel, 31 prosenttia vastaajista, ja täyssähköauto, 24 prosenttia vastaajista. Vastauksista käy selkeästi ilmi, että eri käyttövoimien ominaisuuksia ja sopivuutta omaan käyttöön ei vielä täysin ymmärretä. 

Auton käyttövoima koetaan tärkeäksi asiaksi, ja ilmastoasiat mietityttävät pääosaa vastaajista. Ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot koetaan vielä melko kalliiksi, ja tietoa erilaisista vaihtoehdoista kaivataan lisää.

Sähkö- ja hybridiautojen hankintaa jarruttaa hinnan lisäksi latauspaikkojen puute. 58 prosentilla vastaajista ei olisi mahdollista ladata sähköautoa kotonaan.     

”Hybridi- ja sähköautoihin on ladattu paljon odotuksia. Auton hankintahinta, ympäristösyyt ja pienempi polttoaineen kulutus ovat tärkeitä auton käyttövoiman valinnan perusteita. Veroedun vaikutus on yllättävän alhainen, vain 12 prosenttia”, Consumer Insight Strategist Kati Heinänen-Rautee Sanoma Media Finlandista kertoo. 

”Sähköautot koetaan vielä liian kalliiksi ja niiden todellinen ekologisuus on kuluttajilta pimennossa. Uudenlaisella käyttövoimalla varustetun auton vikaantumisherkkyydestä ei myöskään koeta olevan tarpeeksi tietoa. Myös käyttövoiman vaikutus auton arvon pudotukseen mietityttää.” 

Auton valinnassa merkki koetaan tällä hetkellä tärkeämmäksi kuin käyttövoima.

”Nähtävissä on kuitenkin selvä trendi siitä, että auton käyttövoima tulee jatkossa ohjaamaan auton hankintaa enemmän. Automerkin brändiin kannattaa liittää vahvemmin käyttövoimaan liittyviä asioita. On tärkeää tunnistaa kuluttajat ja heidän valintaansa vaikuttavat tekijät sekä osata puhutella heitä oikealla tavalla.” 

 

Auton käyttövoima -kyselyn kohderyhmänä olivat 18−69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan. Tiedonkeruu tehtiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 15.–23.2.2019.

Tagit

Tutkittua
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland