Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinointi on kuollut

17.5.2021
Elina-Taru-artikkeli.jpg

17.5.20121

Elina: Oikeasti otsikosta puuttuu yksi sana.
Taru: Ei nyt pilata hyvää otsikkoa... (Myönnän, että sen eteen kuuluu sana: perinteinen.)
Elina: Onko markkinointisi ja myyntisi 2020-luvulla? Laita se kuntoon viimeistään nyt, sillä patoutunutta kysyntää on kertynyt jo kohta reilun vuoden verran.
Taru: Ollaanko teillä valmiita ketsuppipullon räjähdykseen? Kysynnän ketsuppipullo nimittäin räjähtää ihan kohta.

Jokaista kanavaa voi käyttää perinteisesti tai modernisti. Vain luovuus on rajana.

Taru: Korona on kohdellut erityisen rumasti niitä yrittäjiä, yrityksiä ja organisaatioita, joiden viestintä, markkinointi ja myynti eivät ole olleet kunnossa. Luettelen viestinnän, markkinoinnin ja myynnin yhdessä pötkössä, koska ne ovat yhtä ja samaa pötköä varsinkin digikanavissa. Puhutaan muun muassa myyntisuppiloista ja -tunneleista sekä vauhtipyöristä – rakkaalla lapsella on usein monta nimeä.

Elina: Käytit sitten mitä termiä tahansa, olennaista on ymmärtää, että nämä liittyvät kiinteästi toisiinsa, ja niiden tulee olla sujuva jatkumo. Sosiaalinen media yhtenä digitaalisena viestintä-, markkinointi ja yleisökanavana kuuluu samaan syssyyn. Voi siis sanoa, että perinteinen markkinointi on kuollut, mutta uuden ajan markkinointiin pitää laittaa paukkuja tarkemmin kuin kenties koskaan aiemmin. Itse vierastan tosi paljon sanaa perinteinen, ja sen käyttö markkinointikanavien määreenä pitäisi kieltää. Markkinointisi on juuri niin perinteistä kuin itse siitä teet – kanavasta riippumatta. Jokaista kanavaa voi käyttää perinteisesti tai modernisti. Vain luovuus on rajana. Olethan valmiina, sillä ketsuppipullon räjähdys ei ole enää kaukana?

Jos oma putki, suppilo tai pyörä ei ollut 2020-luvun vaatimalla tasolla, niin korona-ajassa se löi vastoin kasvoja hetkessä ja voimalla.

Taru: Itse olen vauhtipyörä-koulukuntaa. Erittäin lyhyesti sanottuna ensin pitää saada huomiota, jotta on mahdollisuus herättää kiinnostusta ja sitouttaa asiakas. Tämän jälkeen täytyy vielä saada asiakas pysymään haavissa eli tulemaan uudestaankin – miksi tyytyä kertaan, vaikka myisit Lamborghineja. Luonnollisesti tuotteen ja asiakaspalvelun ennen sekä jälkeen ostotapahtuman tulee olla kunnossa.

Elina: Monella toimialalla tarvitaan sekä digitaalisia että fyysisiä kohtauspisteitä asiakaskunnan kanssa, jotta ostoon saakka johtavia kohtaamisia on tarpeeksi. Pyörän täytyy pyöriä koko ajan, jotta ostotapahtumia eli myyntiä kertyy. Korona haastoi fyysisien maailman kuten näimme. Jos digin puolella ontui valmiiksi, ontui korona-ajassa kahta kauheammin. Jos oma putki, suppilo tai pyörä ei ollut 2020-luvun vaatimalla tasolla, niin korona-ajassa se löi vastoin kasvoja hetkessä ja voimalla.

Taru: Korona”voittajia” ovat ne, joilla digikanavat oli valmiiksi viritetty 2020-luvulle tai jotka erittäin nopeasti laittoivat asiansa kuntoon. Sisustus- ja huonekalukauppa Veken tarina on tästä hyvä esimerkki. Veke työllistää nykyisin noin sata henkeä. Vielä kaksi vuotta sitten määrä oli 40. Veken menestys perustuu pitkälti sujuvaan kiinnostuksen herättämiseen ja siitä mutkattomasti lähtevään ostoputkeen digikanavassa. Veke ei ole ruotsalainen markkinointi-ihme, vaan 90-luvun lamassa perustettu perheyritys. Sen kotipaikka on Ranua. Juuri tämä on parasta 2020-luvussa: digiputken ansiosta menestystarinat voivat tulla melkein mistä vain.

Perinteisellä viestintä- ja markkinointiosaamisella ei enää välttämättä pärjää.

Elina: Onko ketsuppipullon räjähdykseen valmistautuminen sitten ydinfysiikkaa?

Taru: No ei kyllä totisesti ole. Se on vaivannäköä, ajattelua asiakkaan näkökulmasta ja tarvittaessa kannattaa hankkia apua, jos tuntuu, että omat rahkeet eivät riitä. Teknologia on tullut niin vahvasti markkinointiin, että ihan sillä perinteisellä viestintä- ja markkinointiosaamisella ei enää välttämättä pärjää.

Hyppää linjoille Sanoman Viisi askelta onnistuneempaan markkinointiin -webinarisarjaan. Myös Suomen Yrittäjien koulutuksista ja oppaista löytyy lisää tietoa ja apua tähän aihepiiriin.

markkinointirouta.fi/viisi-askelta

yrittajat.fi/oppaat

yrittajat.fi/koulutukset

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjien palveluyhtiö Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.

Elina Bono vetää Sanoma Media Finlandin B2B-markkinointia.

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland