Markkinointi on kuollut
17.5.20121
Elina: Oikeasti otsikosta puuttuu yksi sana.
Taru: Ei nyt pilata hyvää otsikkoa... (Myönnän, että sen eteen kuuluu sana: perinteinen.)
Elina: Onko markkinointisi ja myyntisi 2020-luvulla? Laita se kuntoon viimeistään nyt, sillä patoutunutta kysyntää on kertynyt jo kohta reilun vuoden verran.
Taru: Ollaanko teillä valmiita ketsuppipullon räjähdykseen? Kysynnän ketsuppipullo nimittäin räjähtää ihan kohta.
Jokaista kanavaa voi käyttää perinteisesti tai modernisti. Vain luovuus on rajana.
Taru: Korona on kohdellut erityisen rumasti niitä yrittäjiä, yrityksiä ja organisaatioita, joiden viestintä, markkinointi ja myynti eivät ole olleet kunnossa. Luettelen viestinnän, markkinoinnin ja myynnin yhdessä pötkössä, koska ne ovat yhtä ja samaa pötköä varsinkin digikanavissa. Puhutaan muun muassa myyntisuppiloista ja -tunneleista sekä vauhtipyöristä – rakkaalla lapsella on usein monta nimeä.
Elina: Käytit sitten mitä termiä tahansa, olennaista on ymmärtää, että nämä liittyvät kiinteästi toisiinsa, ja niiden tulee olla sujuva jatkumo. Sosiaalinen media yhtenä digitaalisena viestintä-, markkinointi ja yleisökanavana kuuluu samaan syssyyn. Voi siis sanoa, että perinteinen markkinointi on kuollut, mutta uuden ajan markkinointiin pitää laittaa paukkuja tarkemmin kuin kenties koskaan aiemmin. Itse vierastan tosi paljon sanaa perinteinen, ja sen käyttö markkinointikanavien määreenä pitäisi kieltää. Markkinointisi on juuri niin perinteistä kuin itse siitä teet – kanavasta riippumatta. Jokaista kanavaa voi käyttää perinteisesti tai modernisti. Vain luovuus on rajana. Olethan valmiina, sillä ketsuppipullon räjähdys ei ole enää kaukana?
Jos oma putki, suppilo tai pyörä ei ollut 2020-luvun vaatimalla tasolla, niin korona-ajassa se löi vastoin kasvoja hetkessä ja voimalla.
Taru: Itse olen vauhtipyörä-koulukuntaa. Erittäin lyhyesti sanottuna ensin pitää saada huomiota, jotta on mahdollisuus herättää kiinnostusta ja sitouttaa asiakas. Tämän jälkeen täytyy vielä saada asiakas pysymään haavissa eli tulemaan uudestaankin – miksi tyytyä kertaan, vaikka myisit Lamborghineja. Luonnollisesti tuotteen ja asiakaspalvelun ennen sekä jälkeen ostotapahtuman tulee olla kunnossa.
Elina: Monella toimialalla tarvitaan sekä digitaalisia että fyysisiä kohtauspisteitä asiakaskunnan kanssa, jotta ostoon saakka johtavia kohtaamisia on tarpeeksi. Pyörän täytyy pyöriä koko ajan, jotta ostotapahtumia eli myyntiä kertyy. Korona haastoi fyysisien maailman kuten näimme. Jos digin puolella ontui valmiiksi, ontui korona-ajassa kahta kauheammin. Jos oma putki, suppilo tai pyörä ei ollut 2020-luvun vaatimalla tasolla, niin korona-ajassa se löi vastoin kasvoja hetkessä ja voimalla.
Taru: Korona”voittajia” ovat ne, joilla digikanavat oli valmiiksi viritetty 2020-luvulle tai jotka erittäin nopeasti laittoivat asiansa kuntoon. Sisustus- ja huonekalukauppa Veken tarina on tästä hyvä esimerkki. Veke työllistää nykyisin noin sata henkeä. Vielä kaksi vuotta sitten määrä oli 40. Veken menestys perustuu pitkälti sujuvaan kiinnostuksen herättämiseen ja siitä mutkattomasti lähtevään ostoputkeen digikanavassa. Veke ei ole ruotsalainen markkinointi-ihme, vaan 90-luvun lamassa perustettu perheyritys. Sen kotipaikka on Ranua. Juuri tämä on parasta 2020-luvussa: digiputken ansiosta menestystarinat voivat tulla melkein mistä vain.
Perinteisellä viestintä- ja markkinointiosaamisella ei enää välttämättä pärjää.
Elina: Onko ketsuppipullon räjähdykseen valmistautuminen sitten ydinfysiikkaa?
Taru: No ei kyllä totisesti ole. Se on vaivannäköä, ajattelua asiakkaan näkökulmasta ja tarvittaessa kannattaa hankkia apua, jos tuntuu, että omat rahkeet eivät riitä. Teknologia on tullut niin vahvasti markkinointiin, että ihan sillä perinteisellä viestintä- ja markkinointiosaamisella ei enää välttämättä pärjää.
Hyppää linjoille Sanoman Viisi askelta onnistuneempaan markkinointiin -webinarisarjaan. Myös Suomen Yrittäjien koulutuksista ja oppaista löytyy lisää tietoa ja apua tähän aihepiiriin.
Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjien palveluyhtiö Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.
Elina Bono vetää Sanoma Media Finlandin B2B-markkinointia.