Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin matkailusta tehdään elämys koronan keskellä

6.4.2021
Matka erikoisartikkeli Como

Matka on mielentila ja halu unelmoida

Näin matkailusta tehdään elämys koronan keskellä

6.4.2021

Halu matkailla ei ole kadonnut korona-aikana minnekään. Mitkä ovat matkailun trendejä, kun lähteminen on vaikeaa? Vastaus löytyy elämyksellisyydestä, kirjoittaa Matka-lehden toimituspäällikkö Leeni Hoimela.

1. Matka on mielentila

Tämä on vahvin ohjenuoramme, kun entinen Matkaopas-lehti uudistuu toukokuussa ytimekkäästi Matka-lehdeksi. Ajankohta ei ole matkailulehdelle ehkä suotuisin – olemme edelleen keskellä koronapandemiaa – mutta sitäkin kiinnostavampi. Miten kirjoittaa matkailusta, kun tulevasta emme tiedä? Millainen sisältö kestää pysyvämmin ja kiinnostaa lukijoita, vaikka ennusteet matkalle pääsystä vaihtuisivat nopeastikin?

Yksi lukijan perustarve ei muutu: tunne-elämys. Matkailu on iloa, intohimoa ja ihastelua, halu nähdä uutta ja nauttia.

Elämyksen voi tavoittaa muutenkin kuin hyppäämällä lentokoneeseen, sillä jo unelmointi, sen ”ekan oikean reissun” suunnittelu ja sykähdyttävien matkakuvien katselu tuottaa mielihyvää. Moni puhui jaksaneensa läpi talven juuri unelmoinnin ansiosta.

Tunne koukuttaa matkamediaan kuin mihin tahansa muuhun viihteeseen. Kun näemme matkan mielentilana, jonka ansiosta katselemme ympärillemme uteliaasti ja innostuneesti, myös meihin on helppo ihastua. Kukapa ei haluaisi viettää vapaa-aikaansa ihanan tyypin seurassa?

Matka uudistuu erikoisartikkeli ranta

2. Erakoituminen onkin elämyksellistä

Halu matkailla ei ole kadonnut minnekään – sen osoittivat viime kesän kotimaanmatkailubuumi ja pikainen paluu pakettimatkoille sekä joulun ja hiihtoloman rinnejonot Lapissa.

Lähtöhalua on heti, kun se on mahdollista, mutta turvallisuus on pakko ottaa huomioon myös jatkossa.

Kun lentomatkailu aukeaa kunnolla, avainasemassa lienevät suorat lennot kohteeseen ja vaihtojen, kontaktien ja riskien minimoiminen matkalla. Mitä helpommaksi turvallinen rajanylitys on matkaajalle tehty, sitä todennäköisemmin suunta on juuri sinne. Esimerkiksi kotimaisessa saaristohotellissa ovet taas aukeavat applikaatioilla ilman tapaamisia.

Turvallisia matkaelämyksiä ovat jatkossakin luonnosta nauttiminen, autoilu ja asuntoautoilu oman porukan kesken, sekä eristäytyneisyys, joka on käännetty elämyksellisyydeksi. Tänä kesänä odotetaan jo palvelua ja uniikkiutta. Mikäs olisi sen ihanampaa kuin pitkän luontoretken päätteeksi istahtaa nuotiolle, jolle matkanjärjestäjä on taikonut herkut odottamaan, tai ihailla lasi-iglusta revontulien sijaan yötöntä yötä?

Matka erikoisartikkeli Barbados

3. ”Kuin olisin ulkomailla”

Kun matkan ymmärtää mielentilaksi ja uteliaaksi tavaksi katsella ympäristöä, huomaa viimeistään, että Suomi on täynnä kohteita, joita ihastelisimme myös ulkomailla.

Kesän kuumimmalle rantalomalle voi lähteä länsirannikolla. Sieltä löytyy hienoa hiekkaa ja kilometreittäin rantaa.

Onko Yyteri Suomen Malediivit?

Tai kuvitteletko sinäkin hetken ajavasi Keski-Euroopassa, kun saavut Fiskarsiin lehmuskujan ja lyhyen tunnelin läpi?

Mikä muu meillä on ”kuin ulkomailla”? Kotimaan kohteiden kiehtovuus syntyy siitä, miten kiinnostavasti ne osataan sanoittaa ja kuvata matkaajalle.

Matka erikoisartikkeli Kroatia

4. Ihana Suomi!

Miten kaikki edellä mainittu taipuu uuteen Matka-lehteen?

Ensimmäisessä uudistuneessa numerossa ajetaan Lapin läpi Jäämerelle. Huikeat maisemat ja oma rauha ovat kesälomailijan saavutettavissa. Tutustumme myös maan ihanimpaan kesäkaupunkiin Hankoon, joka on Suomen Nizza, ja käymme pohjoisen Kroatiassa, Oulujärven Ärjänsaaressa.

Uskokaa tai älkää, Kroatia ja saari pohjoisessa näyttävät samalta!

Suomalaisten rakastamaa Välimerta tutkitaan kolmesta suunnasta, turvallisesti autolla Ranskan Rivieran rannikkoa ajaen, Maltan herkullisia makuja maistellen – ollaanhan saarella aivan Italian naapurissa – ja Mallorcan pikkusiskon Menorcan turkooseihin laguuneihin pulahtaen.

Sohvaelämys on taattu, kun lehden siivillä reissataan vielä maailman ympäri yllättävissä kohteissa. Oletko koskaan syönyt esimerkiksi meren pinnan alla Norjassa?

Katso myös: 

Matka on mielentila –  Matkaopas uudistuu Matka-lehdeksi

Uudistunut Matka-lehden numero 4 ilmestyy 12.5.21.

Suomi-buumiin vastaamme kotimaan matkailun erikoislehdellä Matka – Ihana Suomi, joka on irtonumeromyynnissä kautta maan. Ihana Suomi ilmestyy 27.4. ja on saatavilla kaksi kuukautta. Lehden avulla voi suunnitella loistavan kesäloman kotimaassa, sillä tarjolla on vinkkejä esimerkiksi kuumista rantalomakohteista täällä Suomessa, saariston helmistä ja ihanimmista kesäkaupungeista.

Myös Matka-lehden numero 5 keskittyy kotimaan matkailuun. Se ilmestyy 10.6. ja myydään yhdessä Ilta-Sanomien kanssa. Lehdellä on erinomainen kattavuus, sillä myyntipisteitä on norminumeroa enemmän.

Leeni Hoimela

Leeni Hoimela
toimituspäällikkö
Matka-lehti

Jaa:FacebookXLinkedin
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland