Sanoman Hackathon toi sen, mitä sillä lähdettiin hakemaan
Maaliskuun puolessa välissä pidetty Sanoma Data Challenge -tapahtuma järjestettiin datavetoisen markkinoinnin innovaatioiden löytämiseksi Sanomalle. Hackathonin haasteeksi oli asetettu uudenlainen kuluttajaymmärrys markkinoinnin tarpeisiin. Tavoitteena oli löytää ratkaisuja saatavilla olevan datan ja tutkimustiedon jalostamiseksi pienille ja keskisuurille yrityksille, joille markkinointi ei välttämättä ole ydinosaamista eikä suuria budjetteja datan hyödyntämiseen ole.
Mukaan Hackathoniin valikoitiin yhdeksän tiimiä lukuisten hakemusten joukosta. Osallistujat olivat dataorientoituneita startuppeja, opiskelijatiimejä ja tutkimusorganisaatioita, joita kaikkia yhdisti datascience-tyyppinen osaaminen ja tekoälyn hyödyntäminen.
"Etätyöaika asetti tapahtumalle omat haasteensa, mutta kokonaisuudessaan se oli arvokasta verkostoitumista. Tapahtuman parasta antia olivat keskustelut mentoreiden ja tiimien välillä, niissä hyöty oli molemminpuolinen. Boksin ulkopuolelle pääsy osallistujien näkemysten kautta avarsi meidänkin ajatteluamme", Sanoma Markkinointi Roudan kehitysjohtaja Matti Mustonen summaa.
"Hyvää pöhinää saatiin aikaiseksi. Varsinkin viimeinen yö oli intensiivinen, kun osallistujat tekivät töitä aamuun saakka", Sanoman Head of Data Valtteri Vartiainen lisää.
Nähdään ”huoneessa” vartin päästä
Jos tapahtuma olisi päästy järjestämään livenä ja osallistujat koottua samoihin tiloihin koko 48-tunnin haasteen ajaksi, olisi oppi voinut olla vieläkin suurempi. Satunaista piipahtelua, ääneen ihmettelyä ja selkien takana kuikuilua oli etänä vähemmän, teknistä aikataulutusta ja mentorointivuorojen jakoa enemmän.
Hackathoniin osallistuneet tiimit olivat kaikki Suomesta, ja työkielenä oli englanti.
"Tapahtuman lopullinen arvo tiedetään tulevien kuukausien aikana, kun konkreettiset pilotit on tehty ja ollaan viisaampia niiden toteutusmahdollisuuksista", Vartiainen kertoo.
Sanoman Data Challenge oli hyvä herätys
Voittajat erottuivat Hackathonissa edukseen. Pelkkä käyttödata ei riittänyt Sanoma Data Challengessa palkintosijoille saakka. Sanoman yrityskulttuurin ja toimintatapojen ymmärtäminen nosti palkitut työt muiden yläpuolelle. Palkitut tiimit erottuivat joukosta selkeällä visiolla jo heti tapahtuman ensimmäisistä tunneista alkaen.
"Avoin data yhdistettynä Sanoman mediasegmentteihin avasi monta kulmaa jatkaa pilottihankkeisiin valittujen tiimien kanssa. Loppuvuoden aikana on luvassa analytiikan jatkokehittämistä ja mahdollista integroimista Sanoman ostokanaviin pk-kohderyhmässä", Mustonen valottaa tulevaa.
Sanoman B2B:n vetäjä Tuomas Airistolle Hackathon oli ensimmäinen laatuaan.
"Haastekisa osoitti hyvin sen, että Suomesta ja lähialueilta löytyy hyviä, ketteriä yrityksiä ja tiimejä, joilla on loistavia uusia ideoita ja innovaatiota. Hackathon konseptina oli erinomainen ja houkutteli nämä tiimit työskentelemään Sanoman haasteen parissa. Samalla heräsi kysymys, miksi ihmeessä näitä ideoita ei yritetä myydä aktiivisemmin ilman haastekisojakin."
"Omalta osaltani koetan aina pitää ovea raollaan ja olla vastaanottavainen uusille ideoille. En niinkään valmiina kaupusteltaville tuotteille vaan nimenomaan ja varta vasten juuri Sanomaa varten ajatelluille mahdollisuuksille. Jos idea on kirkas, ei sen tueksi tarvita massiivisia presentaatioita. Idea myy itsensä kyllä. Joistakin ideoista voi olla isoiksikin toteutuksiksi."
Kiitos sekä Sanoman omille että ulkopuolisille mentoreille ja tuomariston jäsenille työajan käyttämisestä tiimirajat ylittävään yhteiseen kehitystyöhön.